Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Statief voor verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Statief voor verrekijker

Ik ga binnenkort een statief aanschaffen voor mijn verrekijker (... en de verrekijkers die nog moeten komen :lol: ). De meeste statieven die ik zie zijn echter vrij laag. (max. 168) Zelf ben ik 186 en ik zou graag rechtopstaand het statief kunnen gebruiken en ook nog comfortabel richting het zenit kijken. Ik schat dat je hiervoor een hoog statief (tot ongeveer 2 meter?) nodig hebt. Deze zijn haast niet te verkrijgen.
    Wat zijn de statieven die jullie gebruiken? Staan vogelspotters ook altijd gebukt?
    Vixen Apex Pro 10x50, Helios Quantum4 20x90, Tasco 306 7x50, SW Heritage 130 flextube

Ik heb een ouwe stevige zware Gitzo. Voor Zenit lukt het ook met deze erg hoge niet. Ik hang er dan achter en kantel hem achterover.
    De laatste tijd gebruik ik het statief toch minder, want ik vind het te oncomfortabel. Lekker achterover liggend in een verstelbare tuinstoel gaat veel makkelijker.
    Of een keer zo'n trapezium maken, die heb ik wel eens geprobeerd, en dat werkt echt super!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door chipper Bekijk bericht
      (...)Zelf ben ik 186 en ik zou graag rechtopstaand het statief kunnen gebruiken en ook nog comfortabel richting het zenit kijken. Ik schat dat je hiervoor een hoog statief (tot ongeveer 2 meter?) nodig hebt. Deze zijn haast niet te verkrijgen. (...)
      Daar leg je de vinger op een pijnlijke kwestie. Pijnlijk voor je portemonnnee. Als je staande richting zenit wil kijken moet er een flinke hoogte van tenminste 200 cm gehaald kunnen worden. Als je er een dikke 20X80 op wil hebben, moet hij ook nog voldoende zwaar zijn. Zet je er een kijker op met 90 graden inkijk, mag hij iets lager zijn, maar ook weer voldoende zwaar.

Voor dit betere werk heb ikzelf een Gitzo G1320 met G1320 kop. (Statief zelf is 191cm, de kop maakt hem nog 20cm hoger) Hij moest wel vrij zwaar zijn omdat hij regelmatig met publiek in aanraking komt. Op de sterrenwacht ken ik een waarnemer met een lichter geconstrueerde Manfrotto, die overigens tenminste even hoog komt en lichter van gewicht is. Beide prijzige jongens. De Gitzo heb ik al meer dan 12 jaar, maar heeft me nog nooit teleurgesteld.
      Last bewerkt door John Baars; 05-11-12, 22:38. Reden: verfijning
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Een leuk zelfbouw project, de bino-bed montering!
        Voor weinig geld een heel comfortabele montering (wel wat log)
        Geen last meer van nek of rugklachten.

http://www.cloudynights.com/photopos...t=7&thecat=500

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Bino-bed montering.jpg views: 1 grootte: 28,6 KB id: 1056262

Commentaar

Ja, liggend of zittend omhoog kijken is toch veel comfortabeler dan staand!
          Wat ook kan: zittend op een tuinstoel met kussen (houdt optrekkend vocht tegen), ellebogen op de armsteunen om naar lage objecten te kijken. Voeten op de stoel en ellebogen op de knieŽn om naar hoge objecten te kijken. Als dat nog niet stabiel genoeg is statief over de tuinstoel manoeuvreren.
          Mijn Manfrotto statief is trouwens wel hoog genoeg om staand te kijken, maar het zenit haalt hij net niet.

Om staand naar het zenit te kijken zonder nekpijn te krijgen zijn toch wel twee zenitprisma's nodig en ook nog een bijzondere statiefkop, lijkt mij.
          Last bewerkt door Fabricius; 10-11-12, 18:10.
          Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Liggend kijken? Het komt op mij toch wat decadent over. Zittend kijken dan maar.
            Zelf kijk ik zittend. Hierbij is mijn statief maar half uitgetrokken. Het lijkt me overigens vreselijk om naar Zenit te kijken zonder dat de kijker een 45 of 90 graden oculair heeft.

Mijn opstelling: Zittend kijken op een kantoorstoel (zo een op wieltjes). Een bino met 45 graden inkijk op een Manfrotto 144B statief.

Commentaar

Origineel geplaatst door chipper Bekijk bericht
              Staan vogelspotters ook altijd gebukt?
              Met een spotting scope met 45o oculair is dat niet vaak nodig.. Zelf heb ik dan de scope op zo'n 30-40 cm onder mijn eigen lengte en hoef ik m'n hoofd maar iets naar voren te kantelen om er door te kijken.

Commentaar

Zitten/liggen in een verstelbare tuinstoel vind ikzelf het fijnst met een bino. Kan je erg goed stilhouden.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

De opstelling van Patrick Duis vind ik persoonlijk heel comfortabel:-) De combinatie verstelbare tuinstoel en een goede 10X50 kijker is fenomenaal.

Staande waarnemen met een statief en een rechtdoorgaande kijker gaat ook prima, maar is in het zenit zoals eerder opgemerkt niet echt comfortabel meer. Een verrekijker met 45 of 90 graden inkijk is daarvoor ( zittend of staand) zoals ook al eerder opgemerkt, veel beter geschikt. Maar zo'n verrekijker valt sowieso niet meer onder de categorie "prijsknaller van de week".

De combi tuinstoel/10X50 is prima geschikt voor gewoon genieten. Wil je wat verder en dieper, komen de grotere jongens, al dan niet met statief om de hoek kijken. Wel moet je daarmee onherroepelijk enig comfort, maar vooral mobiliteit en beeldveld voor inleveren. Zoals gewoonlijk komt het uit de lengte of de breedte.
                  Schiedam
                  Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                  Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                  Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Dat is ook nog een mogelijkheid:

Oberwerk Mirror Mount

http://www.bigbinoculars.com/mirror.htm

Commentaar

Waarom wil iedereen toch naar het zenit kijken :lol: - wacht een uur (of twee) en dan staat het object lager en dus comfortabel om waar te nemen, en nog hoog genoeg om geen last te hebben van atmosferische troebelingen.

Idem met de dob. Geen zenit waarnemingen. Heeft me nooit ongelukkig gemaakt.
                      Last bewerkt door Olivier; 19-11-12, 19:19.
                      Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Commentaar

Als ik naar het Zenit wil kijken pak ik mijn EQ montering wel......Met de verrekijker doe ik het inderdaad ook nooit.

Commentaar

@PatrickDuis

' Zitten/liggen in een verstelbare tuinstoel vind ikzelf het fijnst met een bino. Kan je erg goed stilhouden.'

Dat mag je gezien je eerdere post(zie tekst) dan wel even uitleggen.

Commentaar

Je gaat achterover liggen, echt ver achterover, zodat je beide armen bijna haaks kan houden. Daarmee houdt je de bino vast en zet deze echt op je ogen (geen bril dus!). Sterrenkaartje op je buik, rood lampje met touwtje om je nek. En notitieboekje + potlood (pen werkt niet met vocht).
                            En maar lekker starhoppen.

Commentaar

Dat bedoel ik niet, je schrijft dat je het met de verrekijker nooit doet.

Commentaar

Werken...
                              X