Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Veertig jaar oude wide-field verrekijker. In topconditie.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Veertig jaar oude wide-field verrekijker. In topconditie.

In mijn omgeving krijg ik al geruime tijd te horen dat ik niet alleen liefhebber ben van verrekijkers, maar bovenal verzamelaar. Hoewel ik daar nog niet helemaal uit ben, lijkt het erop dat die mensen gelijk beginnen te krijgen. Als ik op dit gedeelte van het forum rondkijk prijs ik mij gelukkig met de gedachte dat ik niet de enige ben. Er zijn nog enkelen hier die in die stroomversnelling terecht zijn gekomen.....:smile:

Te-les-koop.nl en Marktplaats worden door mij regelmatig bezocht...Onlangs nog een 7X50 Pollux..pure nostalgie.

De widefield-verrekijker waar dit topic over gaat, stond al een tijdje op Marktplaats, in uitstekende uitwendige conditie, maar er werd niet op geboden. Na een mailtje van mij aan de eigenaar met een bod, was de koop al snel rond.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Garton 7X50  11graden 01 (2) (640x480) (320x240).jpg views: 1 grootte: 104,5 KB id: 1099224

Het betreft een Garton ( Carton?) 7X50 widefield-verrekijker uit begin zeventiger jaren met een beeldveld van 11 graden. De Japanse fabriek Itabashi Kogaku Kikai Seisakujo Inc.,Tokyo stond bekend om de robuuste modellen die ze maakten. Dat klopt. Met zijn 1265 gram is dit niet bepaald een lichtgewicht. De reis per DHL van Zeeland naar hier ( weliswaar goed ingepakt) in een grote schoenendoos werd glansrijk doorstaan. Geen collimatiefout ontdekt. Bij aankomst bleek er inwendig wat aanslag op oculair en prisma in de rechterhelft te zitten. Waarschijnlijk restanten van oude vochtschade. Een half uurtje later was die weg.

En dan het beeld. 11 graden is heel fors te noemen, groter dan ik gewend ben. Typisch jaren zeventig, toen beeldveld belangrijker werd gevonden dan randscherpte. Tot mijn plezier is de veldstop van het oculair met gemak ( weliswaar zonder bril) waar te nemen. ( 77 graden oculair) De randscherpte praten we liever niet over. Toch weten? Het midden is goed scherp, een gebied van 3 graden. Daarbuiten begint het onscherpe gebied. Transmissie is heel behoorlijk, haalt uiteraard niet de moderne standaard en wordt zelfs door een tijdgenoot ( de eerder genoemde 7X50 Pollux) moeiteloos gepasseerd. BK7 prisma's, enkelvoudige coatings op objectieven en oculairen. Inwendige reflecties bij nachtwaarneming in de buurt van lantaarnpalen: heel groot. Beetje schrikken zelfs. Heel heldere sterren en Jupiter laten piepfijne valse lichtstraaltjes zien...

[/COLOR]Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Garton 7X50 11graden 02 (2) (640x480).jpg views: 1 grootte: 287,1 KB id: 1099225[COLOR=#000000]

Zijn er nog positieve kenmerken te noemen? Jazeker en die springen bij nachtelijke waarneming direct in het oog. Aardse objecten LIJKEN bij nachtelijke waarneming door het enorme beeldveld flink helder. Nauwkeurige vergelijking met een moderne 7X50 leert mij dat de moderne kijker nachtelijke details beter laat zien en helderder is. De 'overweldigende' indruk die het grote beeldveld wekt is echter dusdanig van aard dat je overallimpressie van de oude vos helderder lijkt. Nogmaals, dat is maar schijn, maar toch..
    De sterrenhemel liet gisterenavond maar heel af en toe wat zien. Jagende wolkenvelden en soms een bui. Tussen die wolken door: Jupiter, Pleiaden, Hyaden, Voerman. Vooral die Hyaden waren adembenemend, zoveel donkere hemelachtergrond er omheen. Schit-te-rend. Pleiaden... zoveel omringend zwart..wat een beeldvelden en wat een genieten.....plotsklaps alle makken vergeten: hier werd hij voor gemaakt!!
    Last bewerkt door John Baars; 28-11-12, 23:24. Reden: Tekstkleur zwart aangepast.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Prachtige bino, 11 gradn, wow! Ik ben benieuwd naar deepsky ervaringen....
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Viel de randonscherpte erg op 's nachts bij het sterrenkijken?
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ja mooi he, dat verrekijker virus.

Alleen verzamel ik ook oude kortegolf (radio) ontvangers en gebruik ik ze ook. Daarnaast ben ik fervent drummer en heb ik een prachtig mooi Slingerland drumstel uit de jaren zestig. Onlangs heb ik nog een tweede "vintage" drumstel gekocht. Maar nu wordt mijn woning toch wel erg vol.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Carlton.
        Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Ja, mooie oude dingen blijven mooi, ik heb nog een 1981 Ibanez musician basgitaar, doet het nog perfect. Ben er ook erg trots op.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ja. die moet je zeker nooit weg doen.
            Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Hé wij hebben precies dezelfde in ons vakantiehuisje in de Ardennen liggen. Als ik me niet vergis was hij van mijn opa.
              Jammer dat ik daar de kans niet heb gehad om hem te testen, wolken...

Edit: Het beeldveld weet ik echter niet zeker, ik heb er eerlijk gezegd niet heel goed naar gekeken, ga ik volgende vakantie nog eens doen.
              Last bewerkt door BramM; 14-10-12, 19:57.
              Skywatcher BKP250 - NEQ6 Pro EQMOD - Atik 16HR - Alccd5 - TSOAG9 - Baader LRGB/7nm - Lid van Sterrenwacht Halley

Commentaar

@PatrickDuis en CJBoer

Binnenkort neem ik hem mee op een korte vakantie naar een donkerder omgeving dan de randstad. Ik ben ook benieuwd...

@SvdWal

Bij het waarnemen zelf valt het een en ander wel mee. Als je de Hyaden met al dat zwart er omheen vlak voor je ogen ziet hangen, kun je er nauwelijks op letten. Die randonscherpte valt pas op als je een ster als Aldebaran of Capella aan de rand zet. Bij sterren ter grootte van Castor en Pollux loopt het al veel minder in de kijker. Bij nog zwakkere sterren moet je er echt goed op gaan letten en dat doe je meestal niet omdat het totaalplaatje veel dringender om je aandacht vraagt. Het is er dus wel, maar niet overheersend.

@BramM
                Leuk! Dan weet ik nu zeker van drie exemplaren in de Benelux. De leeftijd zou kunnen kloppen. Vooral genieten met dat ding. Laat je niet afleiden door eventuele randonscherpte. ( heb je ook automatisch te weinig tijd voor )
                Last bewerkt door John Baars; 14-10-12, 20:12.
                Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Zoals eerder aangegeven blijkt een 11 graden beeldveld heel erg overrompelend. Vanavond even buiten gestaan met de Wide-angle Carton en een 20X80. De Carton gaf niet alleen adembenemdend grote beeldvelden om van te genieten , maar bleek ook van grote waarde als pathfinder voor de 20X80. Dit zijn zijn sterke punten. Kleurfout is overigens gering en doet niet onder voor 21e eeuwse broeders uit de middenklasse.

Het zwakste punt is en blijft de randonscherpte, heldere sterren worden aan de rand uitgesmeerd tot smalle sikkeltjes van enkele boogminuten! Als je echter rechtdoor kijkt, heb je er niet zo'n last van. Door het uitsmeren en uitdoving aan de rand van het beeldveld verdwijnen zwakke sterretjes die je in het midden wel ziet, aan de rand vrijwel uit beeld. Zo'n sterrenhoop in Perseus, rond Mirphak, is echter schitterend!

Als perfectie niet je doel is, is dit perfect!
                  Last bewerkt door John Baars; 23-12-12, 06:48. Reden: Naam "Carton" aangepast.

Commentaar

Dat klinkt goed, John. Die hele grote sterrenhopen zijn met kleine beeldvelden niet zo heel interessant, maar in een big field is dat heel anders. Nu ben je ook vast heel benieuwd hoe de Melkweg er in deze kijker uit gaat zien
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
                    X