Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitlijnen verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitlijnen verrekijker

Ik heb al jaren een verrekijker van Minolta 10 x 50.
    Prima ding, maar in de loop der jaren is hij natuurlijk wel eens gevallen, gestoten,etc.
    Nu ik sinds 2 jaar weer met deze hobby bezig ben valt het mij op dat ik een ster niet als een puntje kan scherpstellen. Ook bijv. pluto niet helemaal exact als een rondje.

Kun je zo'n verrekijker ook weer uitlijnen en zo ja, hoe doe je dat?
    HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Origineel geplaatst door delphi46 Bekijk bericht
    Nu ik sinds 2 jaar weer met deze hobby bezig ben valt het mij op dat ik een ster niet als een puntje kan scherpstellen. Ook bijv. pluto niet helemaal exact als een rondje.
    Zag je Pluto ooit als een rondje? Wat voor verrekijker is dat? Twee Hubbles aan elkaar gemonteerd?

Ik heb even een link uit een ander topic op dit forum gehaald, misschien heb je er wat aan!

http://www.oberwerk.com/support/collimate.htm

Commentaar

Nee, sorry, ik bedoelde Jupiter !!
      Foutje natuurlijk. Pluto als rondje in een 10x50. Dat kan helemaal niet. Pluto in een 10x50 zal sowieso een klus worden denk ik.
      HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Door stoten e.d. kan een verrekijker scheel worden. Als je verrekijker geen mooie sterpuntjes weergeeft (per oogzijde) is je verrekijker of gewoon "niet best" of heel ver uit collimatie door het verschuiven van een prisma.
        1 zijde ver uit collimatie i.c.m. niet scheel kijken is onmogelijk. Dat zou betekenen dat beide zijden op precies dezelfde wijze uit collimatie moeten staan om samen weer een niet scheel beeld te produceren. Die kans acht ik 1 op tig miljoen.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Het kunnen ook je ogen zijn. Ik ben astigmatisch en zonder bril is een verrekijkerbeeld niet best.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Uitlijnen is iets anders dan een scherp beeld, zoals forummers hierboven al meldden. Wellicht ben je in die jaren een tikje gewend geraakt aan de perfecte puntjes in je telescoop, of zit er iets anders in je herinnering aan het beeld in die verrekijker. Er zijn maar weinig verrekijkers ( alleen in het hoogste segment) die perfecte sterpuntjes leveren. De Minolta valt daar niet onder.

Als je sterretjes ziet met kleine staartjes eraan, is dat het beeld dat veel verrekijkers leveren. Als er kleine kometen worden afgebeeld is er wel iets mis en moet er het een en ander scheef staan. Je zult dan moeten controleren of alles nog recht staat ( niet de prisma's). Maar daarvoor moet hij wel uit elkaar. Als je dat zelf niet aandurft, moet je het laten doen. Hoewel...je bent toch ATM-er?
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Daar is dure apparatuur voor nodig! Bezint eer ge begint!
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

@patrickduis
                Zonder een nieuwe off topic discussie te willen openen: het hardste wat je nodig hebt is gezond verstand , technisch inzicht , improvisatievermogen en handigheid.
                Anders niet aan beginnen.
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Niet helemaal ontopic (anders moeten de mods het maar even verplaatsen).

Ik heb een verrekijker zonder focusknop. Met automatische scherpstelling. Hoe werkt dat? Is dat alleen doordat je je ogen laat scherpstellen? Ik vind het heel handig dat je je niet druk hoeft te maken over scherpstellen. Gewoon je verrekijker richten, sterren of bomen, en je hebt scherp beeld.
                  En waarom hebben veel verrekijkers dat wel? Wat is het voordeel daarvan?
                  Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Even kijken hoelang de mod. off topic tolereert...
                    Off topic mode on[Ja, je laat je ogen scherp stellen.
                    Voordelen: Bij gebruik van de kijker door velen, snel wisselend dus. Bij gebruik met kinderen: geen gedraai en gezooi,minder draaiende onderdelen,degelijker. Bij gebruik 's nachts: Ooit wel eens geprobeerd op een struik in het donker scherp te stellen met een rij donkere bomen erachter? En..heb ik die boei nou scherp of niet? Geen zorg.. je staat al scherp!

Mensen die zeggen"ik kan niet door een verrekijker kijken", kunnen dat met zo'n kijker vaak wel. Aldus een bekende verrekijkerwinkel in Schiedam] Off topic mode off.
                    Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Dus het gaat puur om de laatste puntjes. `s Nachts kijk ik toch niet naar bomen, maar naar sterren.;-) Ik heb het eens met een andere verrekijker geprobeerd, maar dat vond ik heel lastig. Weer focusen! En staatie wel perfect? enz.
                      Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd.
                        Ik ga dus niet prutsen aan deze verrekijker.

@John Baars - Mijn ogen zijn inmiddels ook wel wat minder geowrden (65+) maar een komeet zie ik nog niet. Hooguit een sterretje dat niet helemaal scherp is. Niks aan doen dus.

Mijn vraag is volledig beantwoord. Dank aan allen.
                        Last bewerkt door delphi46; 27-01-12, 16:59.

Commentaar

Werken...
                        X