Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair lens coating defect/beschadiging?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculair lens coating defect/beschadiging?

Zie foto's bijlage(n). Kan iemand mij vertellen wat dit nu precies is? Foto 1 is misschien niet heel duidelijk, het is maar een klein plekje en je kon het alleen goed op de foto zien onder een bepaalde hoek. Ben benieuwd. Moet wel zeggen dat ik er verder geen last van heb, maar ik ben ook maar een beginner. Hopelijk is het niet (zo) erg.
    Foto 1 is SkyMaster 15x70 en foto 2 SkyMaster 25x100.
    Voeg bestanden toe
    Tento 10x50 - Skymaster 15x65 - ...?

Het lijkt eerder een vlek. Oogsmeer of vingerafdruk of zoiets. 

Commentaar

Soms zit dit inderdaad tussen twee lenzen; dan is het eerder een afwijkende dikte van het cement.

In praktijk irrelevant zolang je het niet ziet bij rechte inkijk.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het is zeker geen viezigheid of vingerafdruk (je krijgt het niet weg gepoetst...zachtjes)
        Cement? dient dat als een soort van lijm? maar inderdaad geen last van (het valt niet op). Bestaat er misschien een manier om te testen of het wel degelijk invloed heeft?
        Bij eventuele verkoop, kan dit misschien wel een reden zijn dat geïnteresseerden er minder voor willen geven?

Commentaar

Inderdaad, het is een epoxylijm die transparant is en met UV licht uitgehard wordt om twee lenzen (meestal met verschillende glastypes) te binden.