Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair lens coating defect/beschadiging?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oculair lens coating defect/beschadiging?

Zie foto's bijlage(n). Kan iemand mij vertellen wat dit nu precies is? Foto 1 is misschien niet heel duidelijk, het is maar een klein plekje en je kon het alleen goed op de foto zien onder een bepaalde hoek. Ben benieuwd. Moet wel zeggen dat ik er verder geen last van heb, maar ik ben ook maar een beginner. Hopelijk is het niet (zo) erg.
    Foto 1 is SkyMaster 15x70 en foto 2 SkyMaster 25x100.
    Voeg bestanden toe
    Tento 10x50 - Skymaster 15x65 - ...?

Het lijkt eerder een vlek. Oogsmeer of vingerafdruk of zoiets. 

Commentaar

Soms zit dit inderdaad tussen twee lenzen; dan is het eerder een afwijkende dikte van het cement.

In praktijk irrelevant zolang je het niet ziet bij rechte inkijk.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het is zeker geen viezigheid of vingerafdruk (je krijgt het niet weg gepoetst...zachtjes)
        Cement? dient dat als een soort van lijm? maar inderdaad geen last van (het valt niet op). Bestaat er misschien een manier om te testen of het wel degelijk invloed heeft?
        Bij eventuele verkoop, kan dit misschien wel een reden zijn dat geïnteresseerden er minder voor willen geven?

Commentaar

Inderdaad, het is een epoxylijm die transparant is en met UV licht uitgehard wordt om twee lenzen (meestal met verschillende glastypes) te binden.

Als er een minuscule spleet is tussen één van de elementen en het cement, of een onzuiverheid dat de hechting daar tegengaat, dan zie je met schuine inkijk een violette schijn omdat bij schuine inkijk de luchspleet dik genoeg is om de reflecties op het einde van de ene lens en het begin van de andere constructief te laten interfereren. Met andere woorden: het is alsof met schuine inkijk een anti-reflectiecoating ontbreekt (waar het cement de spleet goed vult heb je geen reflecties op oppervlakten, omdat de brekingsindex van het cement dat is van glas).

En je ziet violet omdat die spleet ten opzichte van langere golflengtes zo klein is daat die er even goed niet kon zijn.

Met rechte inkijk is de kleine spleet zo microscopische klein dat het geen invloed heeft, zelfs niet op violet licht. Er kan ook niets in de spleet want rondom rond is het cement hechtend.

Op de verkoopswaarde heeft het misschien wel invloed, net zoals krasjes op een gitaar ;-).
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Aha, tandartslijm!, dat ken ik wel. Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Met de kennis van nu moet ik helaas wel melden dat de 15x70 waarschijnlijk geen last heeft van een afwijking in de cement dikte, want ook bij recht inkijk blijft het aanwezig. Frappant, aangezien die juist lastiger was te fotograferen.

Voor de eventuele waardedaling ben ik niet zo bang aangezien het (nog) geen collectors item is.

Speel jij gitaar?

Commentaar

Dan is het inderdaad gewoon ontbrekend cement -- dat is meestal dik genoeg om ook bij rechte inkijk voor extra reflecties te zorgen tussen de twee lenzen. Of er zit iets aan de achterkant, dus de binnenkant van de oculairs. Dat is toch wel een garantiegeval, denk ik, al kun je er ook gewoon mee leren leven.

Commentaar

Nog een klein probleempje opgemerkt met de SkyMaster 25x100 (heb nog een kleine week de tijd om te beslissen retour of niet)

Ik zie in de 25x100 bino een soort van zwarte vage rand aan de linkerzijde wanneer ik staar en niet meer gefocused kijk (zie onderstaand plaatje). Als ik de IPD zo nauw zet dat het niet meer prettig kijken is verdwijnt het wel (grotendeels) in ieder geval dusdanig dat het niet meer hindert. Nadeel, ik kijk minder makkelijk door de bino heen en de FOV is gedaald.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Naamloos.jpg views: 0 grootte: 3,2 KB id: 1463747

Bij het omdraaien van de bino blijft het probleem ook bestaan, dan zou het dus kunnen liggen aan mijn oog positie. Toch ben ik er nog niet helemaal over uit en ga hier nogmaals is goed naar kijken. Iemand tips?

Collimatie of zoals hieronder ''conditional alignment and stars merge'' is goed. Merk wel dat door bovenstaande probleem het voor de ogen vermoeiend is (of voor het brein).
                Ook is het gewoon irritant en kijkt het minder rustig. De kijker ligt nu op een paar bierkratjes met kussens/handoek eronder (zo kan ik toch zonder trillingen observeren)

I also noticed that the field of view from each barrel does not merge with the other, but the two overlap even when I adjust the IPD. Is this a common issue with these binoculars?
                Yep, even though you may have conditional alignment and stars merge, there can easily be intra-barrel differences in alignment. This is where the individual barrels aren't optimally aligned on axis. This would show up as having non-concentric field stops even though stars merge. One barrel might be tilted out of its optimal alignment a lot to reach "collimation" compared to the other. Through painstaking adjustments on both sides, you might be able to get the field stops to match more closely but there are a number of variables in where the misalignment may lie. If you have a prism that has been knocked from it's original position on the prism shelf, for instance, the prisms in that barrel may have had to be tilted so much that you'll never get concentric field stops. Rich
                https://www.cloudynights.com/topic/5...is-acceptable/
                https://www.cloudynights.com/topic/4...ov-allignment/
                https://www.cloudynights.com/topic/4...master-25x100/

Commentaar

De Skymaster serie behoort tot de onderklasse van Chinese optiek. Je moet wel erg geluk hebben wil je een exemplaar hebben waar helemaal niks aan mankeert. Maar als je jouw exemplaar niet fijn vind kijken, moet je hem proberen om te ruilen.
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dat laatste problème heb en vrijwel alle Chinese verre killers die niet specifiek voor astro-gebruik getuned zijn. Je kunt beelden wel fuseren maar om het gezichtsveld te verhogen ziet elk oog op oneindig een iets verschillend beeld.

Dat is vrij frappant als je bijvoorbeeld een APM 16x70 (Markus Ludes heeft na klachten de fabriek gevraagd anders te collimeren) vergelijkt met een “identieke” Omegon.

Commentaar

Bedankt voor het ruil advies. Helaas bestaat er geen mogelijkheid om te ruilen voor een ander exemplaar, retour wel.
                      Tunen, interessant! Waar kan ik eventueel terecht?
                      En je hebt inderdaad gelijk hoor dat je voor weinig geld geen perfect exemplaar kunt verwachten behalve met wat geluk misschien.

Commentaar

Werken...
                      X