Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vanguard Endeavor ED IV 8x42

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vanguard Endeavor ED IV 8x42

Vandaag de Endeavor ED IV 8x42 van Vanguard (her)aangeschaft. "Endeavor" betekent: "volhardend een doel nastreven" en dat geldt zowel voor deze kijker, inmiddels de derde (!) uit de reeks met iedere keer weer betere specs en reviews, als voor mijn moeite om een goede kijker te bemachtigen.

Een beetje teleurgesteld in eerste instantie. Ik had al eerder door deze kijker gekeken en was onder de indruk. De kijker die ik hierop een maand geleden zelf aangeschaft had, bleek echter niet helemaal in orde. Snel even in de winkel uitproberend na het werk, kort voor sluitingstijd, leek het OK, maar eenmaal thuis verder testend bleven de randen wat onscherp t.o.v. het centrum. Ik kreeg de rechterkant scherp, het centrum scherp of de linkerkant scherp, maar niet alles tegelijk, niet veel onscherpte, maar toch merkbaar. Ook nogal wat blackouts op de linker buis, moeilijk weg te krijgen met de oogschelpen helemaal uit.

's Avonds op een ster vond ik beide buizen één voor één met één oog doorkijkend, toch wel in orde, kraakhelder en scherp te krijgen tot de rand, maar beide ogen tegelijk, bleek een ander verhaal, korte strepen i.p.v. sterpuntjes aan de randen en wat onscherpte. Zeer waarschijnlijk een collimatieprobleem, in combinatie met het niet tegelijk in focus komen van de beide buizen. Ik heb geen dioptrie afwijking, recent nog nagekeken, dus ik ging niet meer proberen te corrigeren. Deze eerste kijker ging 1 dag na aanschaf alweer terug.

De zwarte doos bleek duidelijk al een paar keer open te zijn geweest, had een paar kleine deukjes en wat krassen. Mij bekroop het gevoel dat ik niet de eerste was die deze kijker terug bracht. De fotozaak in Almelo (ik zal de naam niet noemen) had er echter bijna een maand voor nodig om mij een nieuwe Endeavor ED IV te kunnen leveren, deze vandaag dus opgehaald.

Het eerste wat opvalt is dat het nu een nieuwe verpakking betreft, wit i.p.v. de vorige zwarte zwarte doos. Kennelijk is dit de nieuwste verpakking van de Vanguard Endeavor ED IV 8x42 en hebben we nu echt een nieuwe kijker in handen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191015_224228190.jpg views: 0 grootte: 218,9 KB id: 1431120

Nu deze tweede kijker natuurlijk eerst uitgebreid getest op de parkeerplaats van de winkel en het verschil met de scherptediepte was direct duidelijk, scherp tot vlak bij de rand. Er stond een mooi, vlak reclamebord, wat ik goed beeldvullend kon krijgen, op zo'n 50 - 75 m afstand. Wat kussenvormige vertekening viel op deze afstand met een groot vierkant bord in beeld wel op. Het is echter niet zoveel dat dit bij normaal gebruik storend is, op sterren zeker niet.

Scherpte, contrast en helderheid zijn zeker in orde: ED glas, SK15 prisma's, fase gecorrigeerde coating op de prisma's (zij het niet di-elektrisch, naar het schijnt) en goede optische coatings op de lenzen. Ik zal jullie niet verder vermoeien met de specs, die staan uitgebreid op internet.

De kleurweergave neigt heel iets naar geel, dit schijnt het Hoya ED glas te veroorzaken, maar zeker niet opvallend. Je moet echt naar een groot, helder wit vlak kijken, afwisselend met kijker en zonder, om überhaupt verschil te kunnen zien. Kleurfout (chromatische aberratie) is overdag niet echt waarneembaar, deze is prima gecorrigeerd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191015_224249336.jpg views: 0 grootte: 223,5 KB id: 1431121

Voordeel van deze kijker zijn zijn optische kwaliteiten t.o.v. de prijs. Ik kocht hem voor EUR 455,-. In Duitsland dalen de prijzen nu al onder de EUR 400,-.
    Naast goede optiek, is hij echter ook robuust gebouwd. De kijker bezit een magnesiumlegering gegoten huis, is stikstof gevuld en ligt lekker in de hand met deze dubbele brug. Er is behalve de naadloos aansluitende, rubber bekleding, oogschelpen en lensdoppen, verder geen plastic te bekennen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20191015_224314948.jpg views: 0 grootte: 296,9 KB id: 1431122

Tegen het licht van de lamp in vallen nog twee zaken op: de exitpupillen lijken rond en ik zie iets interne reflecties, maar niet overdadig. De kijker blijft wat gevoelig voor juiste plaatsing van de ogen. Van blackouts heb ik echter geen last meer, als ik de oogschelpen helemaal uitdraai en dan heel iets tegen de draairichting in weer inklik. Vraag me niet waarom, maar dit laatste, kleine klikje doet bij mij veel.

Verder zit er bij mijn model kennelijk wat overdadig vet in het focuswiel. Vanguard kreeg een jaar geleden een enkele keer kritiek dat het grote focuswiel soms wat lichte backlash liet merken. Focuseren gaat bij dit model goed, alleen af en toe ontstaat er een klein plopje en meen ik iets meer weerstand te voelen, alsof ergens een klein beetje vet weg perst. Optisch reageren beide buizen goed op minimale focuscorrecties en ik ga toch niet op mijn buik in de natuur liggen om mij druk te maken over het feit dat konijnen of vogels dit minimale geluidje misschien zouden kunnen opmerken, dus acceptabel. Misschien dat het vet zich bij verder gebruik ook nog wel wat meer verdeelt.

De fabrieksgarantie is iets onduidelijk, op de site wordt zowel van lifetime, als van 25 jaar gesproken en een website is makkelijk aan te passen natuurlijk, maar het lijkt voorlopig ruim voldoende. Online voor garantie registreren heb ik wel even gedaan, je ontvangt dan wel netjes een bevestiging in de mail, zonder vermelding van een product, serienummer of termijn, overigens.

Er had van mij iets minder groot Vanguard op de kijker mogen staan of op de draagriem, maar alles zit er wel bij, net als een redelijk goed, beschaafd beschermtasje, waar dan gelukkig weer geen Vanguard op staat.

Koop deze kijker dus bij een winkel en niet via een webshop, je moet zelf even de oogposities uitproberen en je moet er kennelijk mee terug kunnen, als er toch iets aan mankeert. Mijn eerste slechte ervaring hoeft echter geen direct oordeel over de betrouwbaarheid van de productiekwaliteit van Vanguard te betekenen. Het kan ook goed zijn dat de fotozaak met een ouder retourmodel aan het rommelen is geweest. Maar goed, hij is netjes omgeruild en ze hebben me beloofd dat de vorige echt naar de fabriek teruggaat. Deze nieuwe kijker uit deze, eveneens nieuwe, witte verpakking bevalt tot nu toe dus prima.

Tot nu toe, voor een midrange prijs (de klasse rond EUR 500 met hierin andere ED/HD kijkers, als de Nikon Monarch 7, Vortex Viper, Meopta Meopro en Zeiss Terra) een kijker die optisch zeker meekomt, zo niet beter is, ik heb echter geen vergelijk uitgevoerd. De robuuste bouw is ook een pluspunt. Om even de nadelen, voor zover daar echt sprake van is, op te noemen:
    • Het gewicht is met 786 g niet bijzonder licht, ondanks het lichtmetaal huis, maar de handling van deze toch compacte kijker is prima.
    • Het gezichtsveld van 126/1000 is niet spectaculair, 58° AFOV, maar ook niet slecht (Monarch 7 is iets beter, Terra vergelijkbaar, Viper en Meopro hebben volgens opgave iets minder).
    • De kijker kent wat kussenvormige vertekening, maar niet echt storend.
    • De positionering van de ogen komt met 19 mm eye relief en kans op blackouts wat kritisch.
    • Het focuswiel lijkt wat overdadig gesmeerd, voelt soms wat sponzig aan.
    De voordelen overtreffen echter, hier gelden de optische kwaliteiten en de bouw:
    • Als transmissie wordt 92% opgegeven en helder is ie zeker.
    • Het contrast is gewoon goed, beter dan je van een midrange kijker zou verwachten.
    • De scherpte is in orde, voor sommigen is iets randonscherpte (10-20%) waarneembaar, mijn ogen corrigeren dit kennelijk (veldkromming).
    • Er is weinig aan te merken op de kleurweergave.
    • De kleurfout is prima gecorrigeerd.
    • Stevige magnesiumlegering gegoten behuizing, kwalitatief goed afgewerkt, met rubber bekleed, goede grip.
    • Waterdicht en stikstof gevuld.
    • Goede optische coatings, waarbij de objectieven ook nog een protective, non stick coating bezitten.
    Nu nog wachten op sterren.

Robert.
    Last bewerkt door rweust; 25-03-20, 08:45.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Het trok hier vanavond even open na 21.00 uur. Dus snel even op de de sterren kunnen proberen. Het resultaat bleek, zoals ik al verwachte. Scherpe puntjes tot vlak bij de rand, helder aftekenend. Ik kom ook wat sterren met andere kleuren goed onderscheiden: wit, blauw/wit, oranje en geel, op een mooi donkere achtergrond. Zelfs nog even van M31 kunnen genieten, voor het hier weer dicht trok. Dit is gewoon een heerlijke kijker voor zijn prijs en ik ben er blij mee.

Robert.
    Last bewerkt door rweust; 25-03-20, 08:46.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Ik heb deze kijker nu een tijdje in gebruik, tot grote tevredenheid. Een lekker helder en scherp beeld met weinig tot geen kleurfout, toch wezen anderen mij er op dat er wel iets randonscherpte zichtbaar was. Het is natuurlijk geen kijker met een field flattener, zoals bijvoorbeeld de Nikon Monarch HG, die ook ruim twee keer zo duur uitvalt. Als ik zelf naar de rand van het beeld kijk, stelt mijn oog zich waarschijnlijk opnieuw scherp, perifeer valt onscherpte mij niet echt op. Op sterren zie ik tot vlak aan de rand geen streepjes of staarten. Heel dicht bij de rand echter iets vervaging. Zou er toch...?

Vandaag was het mooi weer, ik heb een mooi vlak venster wat uitkijkt over een evenwijdig lopende heg op 25m en wat bomen. De kijker maar eens vlak tegen het vensterglas gedrukt en de camera van de telefoon, zo goed en kwaad mogelijk er achter, op het centrum laten scherpstellen. Dit levert zo natuurlijk geen haarscherpe foto op, maar voldoende voor vergelijk.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20200324_142519378_HDR.jpg views: 0 grootte: 2,02 MB id: 1442992

En inderdaad, de camera is onverbiddelijk, scherpgesteld op de boom in het midden met daarachter op wat kortere afstand de heg en dicht met de cameralens op het oculair, is het midden de heg ook nog net scherp, maar wordt 10-20% van de rand van het beeld de heg steeds onscherper, veldkromming? In de praktijk valt mij dit echter niet op.

Robert.
      Last bewerkt door rweust; 25-03-20, 14:37.

Commentaar

Het ligt aan je leeftijd. Als je straks een leesbril nodig hebt wordt de door jou waargenomen randonscherpte bij verrekijkers nog veel erger....
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Het lijkt inderdaad veldkromming, Bert. Als ik, met de kijker vast tegen de ruit gedrukt, iets de focus corrigeer, met één oog door één buis naar de rand kijkend, dan wordt de rand weer wat scherper en het centrum minder. Voor mij is dit echter erg moeilijk op zicht te bepalen, mijn ogen corrigeren dit kennelijk nog verder, ondanks mijn leeftijd en ook recent aangeschafte leesbril. Gewoon in het veld door beide buizen kijkend zie ik dit niet, alleen de laatste paar procent als ik mij er sterk op fixeer.

Ik ben geen echte kenner van verrekijkers, maar begreep dat deze veldkromming voor een kijker van onder de EUR 500,- toch wel normaal is, of zijn er andere ervaringen?

In de hierboven geschreven ervaring heb ik wel even eerlijk deze correctie doorgevoerd.

Robert.
          Last bewerkt door rweust; 25-03-20, 14:30.

Commentaar

Veldkromming is heel normaal bij verrekijkers. Alleen de kijkers met een speciale flatner lens scoren hier goed. Er zijn wel uitzonderingen. Ik had een hele poos geleden een schele Swift 8x40 dakkant voor reparatie in huis. Die had een opvallend goede randscherpte. Wat voor een type het precies was weet ik niet meer, het was al een wat ouder beestje.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
            X