Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Linker buis van Tento 7x50 los schroeven

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Linker buis van Tento 7x50 los schroeven

Listers, er zit een schimmeltje op het linker objectief aan de binnenkant. Ik wil de buis, na het aanbrengen van een merkteken op het huis, losschroeven. Zit er een borgschroefje verstopt die losschroeven verhindert? Kan niets ontdekken. Ik heb een strap besteld om de buis los te krijgen want hij zit behoorlijk vast. Bedankt, Jan-Bert

D'r zit bij een Tento vaak een borgschroef onder de bekleding ja. Heel klein. Vlak bij waar de objectief-buis aan het prisma huis is verbonden.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik kan nergens een schroefje vinden, ook geen opgevuld schroefgaatje. Ik ben er nog niet aan toe om de bekleding ter plekke los te maken voor een speurtocht. De buis zit erg vast en krijgen hem met de hand niet los.

Commentaar

Origineel geplaatst door Bonkema Bekijk bericht
        Ik kan nergens een schroefje vinden, ook geen opgevuld schroefgaatje. Ik ben er nog niet aan toe om de bekleding ter plekke los te maken voor een speurtocht. De buis zit erg vast en krijgen hem met de hand niet los.
        Dat gaat ook niet lukken omdat er een borgschroefje onder de bekleding zit
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Is er wellicht een afbeelding waar dat schroefje kan zitten. Ben bang dat ik de bekleding onherstelbaar ga beschadigen.

Commentaar

Met goed warm f'öhnen krijg je die bekleding vaak wel los. Bij een 20X60 ( zie het plaatje) zit hij vlak bij de naad. Bij andere waarschijnlijk ook. Dus dat scheelt.
            Je moet je goed afvragen of dat kleine schimmeltje al die moeite wel waard is. Optisch zul je geen verschil zien omdat het zo ontzettend ver van het brandpunt zit.
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Tento open.JPG views: 109 grootte: 74,9 KB id: 1430307
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Met een strap krijg je hem waarschijnlijk wel los. Je moet wel goed tegen het geluid kunnen dat een borgschroefje maakt terwijl die een schroefdraad verramponeert.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Prachtig woord: verramponeerd!
                And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Hoi John bedankt voor je advies en afbeelding. Dat schroefje moet uiteraard eerst uit voordat ik met een strap aan de slag ga. Ik heb nu een indruk op welke plek ik moet gaan zoeken.

Commentaar

Vandaag maar even aan de slag gegaan. Bekleding van de buis mbv een föhn voorzichtig verwijderd en de buis kaal gemaakt. Kon het borg Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: D7156BC2-3BE3-4656-B625-DB148E93A236.jpeg views: 94 grootte: 22,5 KB id: 1430372 schroefje nergens vinden. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 28C18B6C-DB60-42C7-8684-2691C8A3DD8B.jpeg views: 94 grootte: 30,7 KB id: 1430373 Na markering van de buis tov het huis nog even aangetekend te hebben de buis opnieuw geprobeerd los te draaien. Dat ging met een beetje geknars nu ineens wel. Misschien heeft de föhn daaraan meegeholpen. Blijkt dat schroefje in het huis te zitten! Kon hem er gedeeltelijk uitschroeven. Objectief aan binnenzijde gereinigd en de buis weer in het huis geschroefd wat heel gemakkelijk ging. Borgschroefje of wat daar van over was weer aangedraaid. Bekleding van de buis er weer op plakken. Klaar!

Commentaar

Mooi dat het gelukt is!

Tot nog toe hebben Russische verrekijkers mij altijd voor onverwachte verrassingen gesteld. Soms aangenaam, soms minder. De aanwezigheid van een borgschroefje bijvoorbeeld. Hoe vond je deze bijvoorbeeld? Je plaatjes heb ik opgeslagen en vraag bij deze toestemming om ze op het Forum te mogen gebruiken bij toekomstige vragen over de Tento 7X50.
                      Maar je hebt het gevonden, dat is het belangrijkste!
                      Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Na losschroeven van de buis zag ik in het huis een schroefgaatje en dan is het niet te moeilijk de overeenkomstige plek aan de buitenkant te vinden. Foto vooral gebruiken! Ik zou er wat aangehad hebben!

Commentaar

Ik denk dat de verwarring er in heeft gezeten dat het borgschroefje gevonden moet worden daar waar de schroefdraad inwendig is.
                          Bij de voorbeeldfoto van John was dat bij de objectieftubus en bij de Tento in het huis. Vervelend is dat je pas kan zien waar de schroefdraad zit als hij uit elkaar is
                          Ik vermoed dat de constructie zoals bij de Tento het meest gebruikelijk is.

Commentaar

Beide verrekijkers zijn Tento's. Ik zei al dat die Russische kijkers altijd een surprise herbergen.
                            Last bewerkt door John Baars; 08-10-19, 17:38.
                            Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Werken...
                            X