Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Stereo microscoop: advies

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Stereo microscoop: advies

Beste lezers, eigenlijk is dit onderwerp off topic, maar ik kon nergens een meer geschikte plaats vinden waar een aantal mensen toch kennis van zaken hebben over gelijkaardige onderwerpen.

Ik doe zelf wat SMD reparatie- en soldeerwerkzaamheden, als hobby, en mijn huidige stereomicroscoop is niet te best wat kwaliteit betreft en ik ben op zoek naar een beter model.

Momenteel bezit ik een Chinees model "Lucky Zoom Brand" gekocht bij Ali Express met een 0,35X tot 4,5X objectief (volgens het boekje...), een WF10X oculair en een 0,5 verkleinende lens.

Op zich heb ik een redelijke werkafstand en is alles groot genoeg... maar het is altijd een gesukkel om het beeld voor mijn ogen te krijgen en geen zwarte vlekken in de plaats. Ook als ik de oculairen wat breder of smaller zet.

Ik had gehoopt dat een gelijkaardig model maar van een degelijke fabrikant een groot verschil zou maken, maar dat is natuurlijk nog maar de vraag. Heeft iemand ervaring met betere (Europese of Japanse) modellen met gelijkaardige specificaties? Op papier zijn ze allemaal niet zo verschillend, maar de ene kost al snel 10x de prijs van een andere... net zoals bij verrekijkers ;-)

Ik kijk momenteel naar drie modellen, maar ik weet er niet genoeg van om te kunnen beoordelen wat het verschil is in optische kwaliteit. Ik wil gewoon een goed, groot en duidelijk beeld om te kunnen werken, zonder telkens te moeten "mikken" om wat op mijn netvlies te krijgen.

De modellen:
    Kern Optics OZP 557 Stereo zoom microscoop Trinoculair 55x te koop bij Conrad in promotie voor 879.
    Deze lijkt mij erg goed, maar ik moet wel wederom een knopje omzetten om te kiezen tussen de camera of stereo beeld. (Geen simultaan beeld)
    Maar wel een leuk zoombereik (0,6 - 5,5)

Euromex NexiusZoom, deze kost enkele tientjes minder, die heeft wel een simultaan beeld met de camera...maar een kleiner zoom bereik (0,67 - 4,5).

Olympus SZ3060, deze is tweedehands te kopen voor ongeveer 350. Die heeft een kleiner zoombereik (0,9 - 4), geen aansluiting voor de camera maar is de kwaliteit van het toestel beter dan bijvoorbeeld de Euromex?

Ik hoop van harte dat iemand op deze plaats wat goede raad heeft.

Dank

Welkom hier, jcatrysse op het forum. Zelf probeer ik zoveel mogelijk te werken met through-hole componenten als ik wat knutsel met elektronica. Dat heeft zo z'n redenen... Als ik dan toch iets met SMD moet doen, dan pruts ik wat met een sterk vergrootglas, maar ideaal is dat niet. Voor die enkele keer lukt het dan wel, maar kan me goed voorstellen dat je iets wilt dat echt goed bevalt wanneer je er veel mee werkt. Ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen, met optiek is het vaak het geval dat duurder ook beter is en de prijzen lopen inderdaad snel op als je meer kwaliteit wilt. Wel bereik je op een gegeven moment een punt dat de wet van diminishing returns van kracht is, je moet dan veel extra geld betalen voor een relatief kleine verbetering in kwaliteit. Een middenmoter in prijs kan daarom soms al zo goed zijn dat het prima voldoet.

Commentaar

Heb je een Mantis overwogen?
      And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Ik heb de Novex P-10 en die bevalt prima. Ze kunnen diverse vergrotingen leveren.
        Full WMN-member.

Commentaar

Zou een USB microscoop handig zijn bij zo'n klusje? Dino-lite heeft een uitgebreid aanbod van modellen met extra grote werkafstand en variabele vergroting. Sommigen modellen zijn voorzien van meetfuncties. Je kijkt real time mee via je beeldscherm. Er is ook een stabiele houder die je loodrecht kan bewegen t.o.v. het werkstuk.
          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Deze schijnt hetzelfde te zijn als de bekende Amscope die veel gebruikt wordt.

https://www.eleshop.nl/sm-4tp-szm704...icroscoop.html

Commentaar

Origineel geplaatst door Dratsabylgu Bekijk bericht
              Deze schijnt hetzelfde te zijn als de bekende Amscope die veel gebruikt wordt.

https://www.eleshop.nl/sm-4tp-szm704...icroscoop.html
              De pagina claimt dat deze stereo microscoop een beeld met diepte geeft, maar ik zie slechts 1 objectief...
              Arjan

Commentaar

Denk dat ts alweer vertrokken is...
                And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Werken...
                X