Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies

Hallo dames en heren,
    Het afgelopen jaar heb ik aardig wat avondjes in de tuin doorgebracht met mijn 8" Dobson. Nu ga ik komend zomer op vakantie naar Frankrijk/Zwitserland en ik vrees dat mijn telescoop niet gaat passen. Maar ik zou toch graag een beetje de hemel af willen struinen als ik 's avonds in m'n campingstoeltje lig. Dus ik zat aan een verrekijker te denken, maar ik heb geen idee wat een beetje interessant is om mee te beginnen. Wat zouden jullie mij kunnen aanraden?

Ik wil eigenlijk geen statieven mee hoeven slepen dus het moet een beetje bij een handzame kijker blijven.

Bedankt voor jullie advies.

Gr Daan

De "standaard"-kijker voor astronomie is de 10x50, een compromis tussen lichtvangend vermogen, vergroting en handzaamheid. Die heb je in alle prijsklassen. De meeste mensen hier op het forum kunnen een 10x kijker nog goed uit de losse hand gebruiken, maar ikzelf niet. Het is misschien raadzaam om een 10x kijker 'ns te proberen als je die overweegt om te kopen, eerst kijken of het bevalt.

Commentaar

snuffel eens wat rond bij Jan van House of Outdoor Maarssen: veel goed tweedehands spul te koop
      https://www.houseofoutdoor.com/verrekijkers/
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hallo heren,
        Bedankt voor jullie advies, ik ga eens even snuffelen. Ik kwam op het forum ook al wat betaalbare kijkers tegen, dus ga daar maar eens naar kijken.

Gr Daan

Commentaar

Origineel geplaatst door DaanC Bekijk bericht
          Maar ik zou toch graag een beetje de hemel af willen struinen als ik 's avonds in m'n campingstoeltje lig.
          Als je niet weet welk object kijken, hier staat veel inspiratie: https://www.astroleague.org/al/obscl...vingClubs.html
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Origineel geplaatst door DaanC Bekijk bericht
            betaalbare kijkers
            De ene persoon heeft daarbij een heel ander prijskaartje in gedachten dan de andere. Toevallig heb ik zelf op dit moment een budget (substantieel minder dan 150 euro) 10x50 kijker in bestelling, die hoop ik over een week, anderhalve week binnen te krijgen. Ik zal een verslagje plaatsen hoe die bevalt.

Commentaar

Thanks! Ben benieuwd!

Commentaar

Snuffel ook rond op ebay.de en zoek op "Tento 10x50"
                Bijvoorbeeld https://www.ebay.de/itm/Fernglas-Ten...YAAOSwmp9c4q~L
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
                X