Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

van welk merk is deze kijker?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

van welk merk is deze kijker?

Hallo,

In de jaren '70 heeft mijn vader deze merkloze kijker aangeschaft. Op de kijker staan geen indicaties die mij op weg helpen naar het fabrikaat. Wanneer ik zoek op 'amber coated optics' krijg ik vergelijkbare kijkers uit die tijd. Dit zijn ook no names, net als die van mij. De kijker presteert niet slecht overdag, maar aan de andere kant ben ik ook absoluut geen ervaringsdeskundige. Weet iemand waar deze kijker is gemaakt en wat het merk en type is?

mvg maurits
    Voeg bestanden toe

Hoi Maurits,
    Gezien de sticker die op de kijker-as zit ( waar vroeger "passed" op moet hebben gestaan) , is het een kijker van Japanse origine en makelij. De term "triple tested"verwijst naar de Amerikaanse importeur Bushnell, die dat op zijn Japanse import liet zetten. Op de kijkerbrug ( zoek maar eens heel goed) staan twee codes ingeslagen , een JB code en een JE code, verwijzend naar de maker van de optiek respectievelijk de body van het instrument. Er staat geen merk op maar het hele instrument ademt de Japans/ Amerikaanse import. Zoals een ongesigneerde van Gogh door kenners ook herkend wordt.

In het na-oorlogse Japan was het een chaos voor wat betreft fabriekjes, opticiens en makers van verrekijkers, met zeer uiteenlopende kwaliteit. Door middel van de "passed" sticker en de ingeponste codes probeerde men daar orde en kwaliteitsnormen in te brengen. Dat is goed gelukt. Japanse kijkers waren in de jaren zestig , zeventig en ook tachtig een toonbeeld van gewoon goede kwaliteit. Ook nu nog komen er uitmuntende kijkers vandaan.

Een ongelooflijk rijke bron van kennis over prismakijkers, Bushnell is deze link:http://www.europa.com/~telscope/binotele.htm
    Je vind er niet alleen lijsten met de JB en JE codes, maar ook een interview met Bushnell, verhalen, foto's en lijsten van andere kijkermerken, ook telescopen. De site oogt ogenschijnlijk simpel en lastig te doorgronden, wellicht zelfs chaotisch, maar deze site ga je zeker bookmarken.
    Last bewerkt door John Baars; 17-04-19, 20:26. Reden: typo
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Bedankt voor de info!

Op de brug aan de onderkant staat links JB17 ingeslagen; zou ikzelf nooit hebben ontwaard. De link verwijst nu naar
      JB17 Otake Kogaku Kogyo Co. Ltd., Tokyo
      Voeg bestanden toe

Commentaar

Ha, da's mooi. Google eens op Otake Kogaku Kogyo. Ltd.
        Dan komt er een nieuwe stroom info binnen. Diverse bekende Japanse merken worden met die naam geassocieerd. Bushnell was alleen de Amerikaanse importeur.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
        X