Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

APM 120 mm 45 SD-Apo Bino

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

APM 120 mm 45 SD-Apo Bino

Na de zomerstop ("dankzij" het zomeruur) eindelijk nog eens buiten geraakt. Een eerste echte test voor de APM 120 mm 45 SD-Apo Bino. In vergelijking met de APM 100 mm Semi-Apo is dit echt wel een upgrade (dat mag wel voor dat prijskaartje). De scherpte is verbluffend, hij geraakt natuurlijk dieper en het gebruiksgemak valt beter mee dan initieel gevreesd. De kijker staat op een stevige maar handelbare Manfrotto 161MK2B met een APM vork montering. Het enige lastige is het relatief lang natrillen van het beeld. Maar richten, van hoogte veranderen en van object naar object gaan, gaat vlot.
    Met 24mm (65) oculairen heb je een groot, mooi en vlak beeldveld. Overstappen op TS UWA 4mm (82- 165x) oculairen is geen enkel probleem. De collimatie zit dus goed! Je kan nog veel meer vergroten, maar daarvoor heb je dan wel de oculairen nodig...
    Dan de objecten:
    SS Cyg als eerste: het bloed kruipt waar het niet gaan kan :-). Meteen gevonden, en natuurlijk vlotjes zichtbaar bij laagste vergroting (geschat op mag. 12.0)
    M13: wauw! Gevonden bij laagste vergroting, nadien overgestapt naar 165x. Eerst rechts scherpstellen met n oog (dat is al mooi), daarna links ... daarna met twee ogen het gecombineerde zicht en dat levert toch echt wel een fraai 3-D beeld op!
    Nadien volgden nog (van prachtig naar minder): M31, de dubbele in Perseus, M11, M57 en M71 (die laatste viel eigenlijk wat tegen: lichte oplossing maar weinig spectaculair. Tussendoor wat veranderlijke sterren en om te eindigen de opkomende Maan.

To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Wat is met name de upgrade? 120 mm vs. 100 mm lijkt me hoewel natuurlijk merkbaar, niet een bijzonder grote stap. Hebben ze deze 120 mm kijkers wellicht beter de kwaliteit op orde? Naar verluidt wisselde die bij de eerste serie soms nog wel wat, hetgeen ook mijn ervaring is.

Commentaar

Van 10 naar 12 cm is niet veel, maar in het veld toch meteen zichtbaar.
      Voor mij ligt de upgrade ook bij de helderheid en scherpte van het beeld. Zou dat kunnen liggen aan het verschil tussen semi-Apo en SD-Apo?
      De bino is ook veel beter gecollimeerd (met certificaatje van andere firma). De vorige heb ik zelf "uuuuren" afgesteld, maar zeker bij hoge vergrotingen n vermoeidheid had ik het moeilijk om de twee beelden te blijven combineren. Bij de nieuwe bino voelt het alvast veel beter aan.
      Ook mechanisch zit de 120mm kwalitatief beter in elkaar (hout vasthouden natuurlijk). Alles beweegt soepel, stevig te monteren op montering, oogafstand is vlot aan te passen, ...

En natuurlijk de psychologische upgrade: een 120mm is echt wel groot :-)
      To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Sinds de kerst van 2018 ben ik ook in het bezit van een 120mm APM 45, en ben net een stapje verder gegaan door er Tele Vue oculairen bij te kopen.
        Met de 24mm Panaoptic en 14mm Delossen heb ik 27x en 50x vergroting, samen met 2,5x en 5x powermates haal ik alles uit de APM wat erin zit.
        De scherpte en het contrast is werkelijk geweldig, en dat je met twee ogen kijkt geeft een extra dimensie aan stargazing.
        Ik heb de M13 nog nooit zo mooi gezien, en de ring nevel steekt heerlijk af tegen de achtergrond.
        De 50x vergroting is geweldig voor dit soort objecten, en kan deze bino makkelijk hebben.

De enige CA die ik heb gezien, was met de 24mm, ongeveer 10% aan de rand van het 68gr beeldveld. Dus alleen als je de hoek omkijkt in het oculair :-).
        Als ik mijn grootste vergroting van 235x gebruik, (14mm x5) dat wordt ik gepresenteerd op een spat zuiver beeld van de planeten.
        Het enige is, dat met zulke vergrotingen ik de oculairen goed in de kijker zet, want met het minste verschil heb ik een scheel beeld.
        Dus de ene keer is het perfect en de andere keer (in het stikdonker) zitten ze toch niet helemaal optimaal.

Dus ik ben van mening dat deze APM bino zr goed gecollimeerd is, en erg prettig is om door te kijken, maw rustig aan de ogen.
        En ondanks dat het een hoop geld is, ik toch van mening ben dat het goed besteed is, want je krijgt waar voor je geld.
        Alles werkt soepel en het beeld spettert er vanaf.

Commentaar

Heel mooi! Bino-waarnemen is je ware; dat blijkt wel weer. Plaats eens een foto van deze mooie machine in dit topic.

Commentaar

Klinkt goed, als je zo ver kunt vergroten dan is de kwaliteit en de collimatie dik in orde.
            Blijft alleen wel een slok geld.

Commentaar

Om je even lekker te maken :-)

Commentaar

Krijg dit niet geopend op de telefoon

Commentaar

toolmaker, en ook niet op de PC,
                  Gijs van Ginkel

Commentaar

ik ook niet.
                    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

ik ook niet
                      ---------------------------------------------------------------

Commentaar

Lijkt me prachtig om met zo'n instrument de hemel te bekijken, maar hoe bevalt de 45 inkijk? Vooral bij objecten die wat hoger staan.

Commentaar

In het bezit van de 90 kan ik wel zeggen dat de 45 waarschijnlijk niet eens zo gek is. Bij objecten die wat lager staan kijk je toch een beetje naar beneden wat wat vermoeiiend wordt na een tijd. Hogere objecten zijn natuurlijk beter met 90, maar meestal kijk je niet in de buurt van het zenit.

Commentaar

Met Chrome werkt het wel....
                            Nieuwe poging..Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Resize Wizard-2.jpg views: 52 grootte: 61,4 KB id: 1422281
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Resize Wizard-3.jpg views: 50 grootte: 82,4 KB id: 1422282
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Resize Wizard-4.jpg views: 50 grootte: 57,1 KB id: 1422283
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Resize Wizard-5.jpg views: 50 grootte: 47,0 KB id: 1422284
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Resize Wizard-6.jpg views: 50 grootte: 115,4 KB id: 1422285

Commentaar

Zoals je op de bovenste foto ziet is het best comfortabel kijken met een 45gr.
                              Maar omdat ik ook in mijn achterhoofd heb gehouden dat ik hem overdag als een "veldkijker" wil gebruiken,is dit een mooie midden weg.

Commentaar

Werken...
                              X