Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helios Stellar ll 10.5x70 MS

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Spaziergang View Post
    Maar ik sta ook wel eens een tijdje stil.

Mooi dat je het dan goed stil kan houden. Ik loop zelf meestal nogal stevig door, als ik dan even stilsta dan heb ik moeite om een verrekijker onmiddellijk trilvrij vast te houden in m'n handen. Een vergroting van 8x is voor mij dan al veel. Maar als je wel redelijk trilvrij kunt vasthouden, dan nog lijkt me 12x aan de hoge kant. Misschien dat een leuke 10x42 kijker iets is voor jou?
    Last edited by Rudy; 12-07-18, 07:47. Reason: typo
    Omni telescopio caelum est.

Comment

10x42. Goede tip.

Comment

Originally posted by Spaziergang View Post
        Ik verwacht een kraakhelder beeld.
        Gebruik: tijdens lange afstand wandeling.
        gewicht: nvt.
        kosten: max 500,-

momenteel heb ik;
        een Steiner 6x30 bundeswehr fernglas
        een Carl Zeiss 8x30W jenoptem.

ik zoek dus iets dat 10 of 12x vergroot. Max 15x, want anders kan ik het niet goed stil houden.....
        Je hebt al een paar echte mooie kijkers! Kan je er nog foto's van plaatsen? Alleen voor deepsky heb je toch wel minimaal 40 of eigenlijk 50mm opening voor nodig. Ik heb wel eens in de achtertuin met de Swarovski EL 8x32 deepsky gekeken, en dat ging -net- (kon net M66 van het Leo Triplet zien).

Je instelling dat het 500 euro mag kosten is zeer realistisch, daar kan je wel iets moois voor vinden.

Kraakhelder beeld............ik durf het je eigenlijk niet te zeggen, maar ik zou dan toch wat doorsparen en voor een Swarovski gaan, zeker als je voor -echte- kwaliteit gaat. Of als je wat minder te besteden hebt: een tweedehandse, want de garantie bij Swarovski is levenslang, ook als je een tweedehandse koopt.

Ik heb zelf trouwens voor overdag een Swarovski 10x40W IF GA, Oostenrijks leger specificaties. Dat is mijn vaste compagnon als ik in de natuur wandel. Het is een zeer scherpe contrastrijke verrekijker en niet zwaar. Daarnaast heb ik voor deepsky de Fujinon 10x50 FMTR-SX, maar die is voor mobiel gebruik te zwaar, dat is mijn deepsky verrekijker.
        Ik heb de Swarovski 10x40W ook voor deepsky getest.......hij komt een hele eind, maar de 40mm opening legt het toch soms af tegen de 50mm van de Fujinon. Tenzij je natuurlijk gaat wandelen naar een donkere plek in het bos.
        Je kan beter met een kleine optiek op een donkere plek staan, dan met een grote optiek in lichtvervuiling, althans, dat is mijn ervaring.

Ga een keer snuffelen aan historische verrekijkers (klein museumpje met heel veel historische verrekijkers, waaronder Zeiss/Swarovski en ook kijkers van 100 jaar oud) in Maarssen bij House of Outdoor. Jan is zeer kundig op het gebied van verrekijkers, en je kan er ook goede tweedehandse verrekijkers kopen.
        Ook kan je er kijkers inruilen.
        Je zou kunnen overwegen om een goede tweedehands Swarovski te kopen. De garantie van Swarovksi is levenslang en vrijwel onbeperkt.

Ga hier zeker eens langs als je van wandelen/natuur/verrekijkers houdt: http://www.houseofoutdoor.com/verrekijkers/
        Daar is voor 500 euro vast iets moois te vinden, dat weet ik vrijwel zeker.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Spaziergang,
          Wij hebben net twee weken lange afstandswandelen achter de rug in en rond de bergen van oostelijk europa en ik moet er niet aan denken dat ik een kijker van 10x of 12x had moeten gebruiken. Ook al sta je stil dan nog duurt het even voordat je hartslag weer zodanig is hersteld dat je zelfs maar een 8x kijker stevig kunt stil houden. Op meerdere momenten had ik er spijt van dat ik geen 7x42 o.i.d. had meegenomen, want het trillen maaket nauwkeurig determineren van wegvliegende vogels zelfs bij 8x soms nog knap lastig.
          Gijs van Ginkel

Comment

Bedankt Gijs en Patrick

Comment

Mn 2 kijkers
              Attached Files

Comment

Jaja, je hebt al mooie kijkers voor overdag, dat is zeker. Zeker meenemen en laten zien aan Jan als je langsgaat in Maarssen, Jan interesseert zich erg voor oudere kijkers, vooral die DDR zal hem zeer interesseren den kik. Je moet -echt- zijn collectie een keer gaan bekijken. Er staan kijkers van honderd jaar oud, en ook enkele Zeiss/Swarovski 2e wereld oorlog productie.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

...
                  Last edited by Spaziergang; 19-07-18, 07:45.

Comment

Working...
                  X