Announcement

Collapse
No announcement yet.

Helios Stellar ll 10.5x70 MS

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Helios Stellar ll 10.5x70 MS

Beste leden,

Heeft iemand ervaring met de voornoemde kijker?
    Ik wil deze voor zowel landschap als hemel observatie gaan gebruiken... lijkt me een goede kijker.

Sandor

Originally posted by Spaziergang View Post
    lijkt me een goede kijker
    Wat zijn je criteria waarop je dat baseert?

200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
      Wat zijn je criteria waarop je dat baseert?
      10,5 vergroting i.c.m. gewicht (1.9kg) is zeer handzaam, erg goed stabiel te houden.
      70mm lens om veel licht te vangen.
      prijs: 229,-
      Kijker wordt primair voor landschap observatie benut.

Comment

Maar goed, de vraag is vooral, of iemand ervaring heeft met deze kijker...

Comment

Ik heb zelf een Lunt/APM 11x70 verrekijker, waarbij je de oculairs afzonderlijk scherp moet stellen. Voor astronomisch gebruik heel erg fijn (zolang de kijker niet steeds van gebruiker wisselt), want je kunt hem voor elk oog nauwkeurig op oneindig zetten, maar voor gebruik overdag wat minder handig.

Afgelopen weekend zat ik wat vliegtuigen te bekijken, die in grote getale over kwamen vliegen. Die waren ver genoeg weg om niet te hoeven bijstellen. Maar er zaten ook veel vogels in de lucht, en daar merkte je toch wel dat ze niet meer scherp werden afgebeeld, en dat je moest bijfocusseren. Bij een bewegend object is het beslist niet gemakkelijk om beide oculairs te verstellen. Zelfs bij een dichtbij stilstaand object al niet, zeker als je uit de losse hand waarneemt. En dat is met een 10x70 nog redelijk goed te doen.

Ik zie op plaatjes van de Helios 10,5x70 dat deze ook per oculair scherp gesteld moet worden. Ga je hem vooral voor landschap observatie gebruiken, dan lijkt me een model met centrale scherpstelling aan te bevelen.
          SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
          Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Originally posted by GuusGilein View Post
            Ik heb zelf een Lunt/APM 11x70 verrekijker, waarbij je de oculairs afzonderlijk scherp moet stellen. Voor astronomisch gebruik heel erg fijn (zolang de kijker niet steeds van gebruiker wisselt), want je kunt hem voor elk oog nauwkeurig op oneindig zetten, maar voor gebruik overdag wat minder handig.

Afgelopen weekend zat ik wat vliegtuigen te bekijken, die in grote getale over kwamen vliegen. Die waren ver genoeg weg om niet te hoeven bijstellen. Maar er zaten ook veel vogels in de lucht, en daar merkte je toch wel dat ze niet meer scherp werden afgebeeld, en dat je moest bijfocusseren. Bij een bewegend object is het beslist niet gemakkelijk om beide oculairs te verstellen. Zelfs bij een dichtbij stilstaand object al niet, zeker als je uit de losse hand waarneemt. En dat is met een 10x70 nog redelijk goed te doen.

Ik zie op plaatjes van de Helios 10,5x70 dat deze ook per oculair scherp gesteld moet worden. Ga je hem vooral voor landschap observatie gebruiken, dan lijkt me een model met centrale scherpstelling aan te bevelen.
            Wauw. Wat een gave kijker is die Lunt!!
            en bedankt voor je uitgebreide antwoord.
            overigens heb ik nu een 15x70 van Helios besteld. Eens zien hoe dat is, dochterlief wil ook de melkweg bekijken. En dan maar sparen voor zoiets als die APM.

Comment

Ik heb de 15x70 Marine van TelescopService, maar dat is essentieel dezelfde kijker als de Helios 15x70. Zr tevreden over. Zoals Guus zegt, erg goed individueel scherp te stellen. Matige chromatische abberatie, maar een 15x70 gebruik je nu ook niet precies om mee naar de maan te kijken (al kan dat wel en is het beeld behoorlijk goed, wel een beetje paarse en groene randen.) Voor deepsky/melkweg en kometen zeer mooi. Goed helder en contrastrijk beeld overdag. Ik gebruik 'n liefst met 'n parallellogrammontering (zelfbouw) vanop statief, en dat mag flink stevig zijn.

Het is geen Fujinon, maar daar betaal je niet voor ook. Toch, in een zij aan zij test met de Fujinon 15x70 houdt de TS/Helios zich kranig. Alleen is de Fujinon in alles net ietsje meer. Maar de Helios/TS is dan wel iets lichter. Voor de prijs meer dan fraai!
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Originally posted by svdr View Post
                Ik heb de 15x70 Marine van TelescopService, maar dat is essentieel dezelfde kijker als de Helios 15x70.
                Als het gaat om de Helios Apollo 15x70, toch? Wanneer het een Helios Stellar is, dan gaat het om een goedkoper model. Kun je ze dan nog vergelijken?

Edit: een review van de Stellar II 15x70. De Stellar II is volgens de reviewer duidelijk beter dan de goedkope 15x70 kijkers, maar de Apollo gaat ietsje dieper. De Stellar II is vriendelijker voor brildragers.
                Last edited by Rudy; 10-07-18, 17:41.
                Omni telescopio caelum est.

Comment

de Apollo inderdaad. Over de Stellar kan ik niets vertellen
                  12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

10,5 vergroting i.c.m. gewicht (1.9kg) is zeer handzaam, erg goed stabiel te houden.
                    70mm lens om veel licht te vangen.
                    prijs: 229,-
                    Kijker wordt primair voor landschap observatie benut.
                    Nou, ik heb zelf een Fujinon FMTR-SX van 1430gr. Ik kan die best goed vasthouden en door het hogere gewicht is de trilling minder. Toch weet ik uit ervaring, dat veel mensen deze kijker als te zwaar ervaren.
                    Als je de kijker primair overdag gebruikt kijk je met een uittrede pupil van 2mm, het is de vraag of die 70mm dan ook daadwerkelijk nut heeft, of nodig is........zelfs een 10x25 is dan nog voldoende en geeft dezelfde vergroting, maar in een veel en veel handzamer formaat.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Nu heb ik dus de Helios Stellar ll 15x70 MS besteld.

Maar wat is een goede 10 voudige verrekijker voor landschapobservatie? Ik zie door de verrekijkers het luchtruim niet meer.

Comment

... goede 10 voudige verrekijker voor landschapobservatie? Ik zie door de verrekijkers het luchtruim niet meer.
                        Wat verwacht je ervan, hoe ga je het gebruiken, wat mag het wegen, wat mag het kosten? Als je dat weet, dan kun je het wat overzichtelijker maken.

Omni telescopio caelum est.

Comment

Originally posted by Rudy View Post
                          Wat verwacht je ervan, hoe ga je het gebruiken, wat mag het wegen, wat mag het kosten? Als je dat weet, dan kun je het wat overzichtelijker maken.
                          Ik verwacht een kraakhelder beeld.
                          Gebruik: tijdens lange afstand wandeling.
                          gewicht: nvt.
                          kosten: max 500,-

momenteel heb ik;
                          een Steiner 6x30 bundeswehr fernglas
                          een Carl Zeiss 8x30W jenoptem.

ik zoek dus iets dat 10 of 12x vergroot. Max 15x, want anders kan ik het niet goed stil houden.....

Comment

Spaziergang , post 13,
                            Bij lange afstandswandelingen is een keuze van 12x of 15x mijns inziens niet de goede ivm teveel bewegings onscherpte. 7x of 8x is naar mijn ervaring een veel handiger keuze, dat is teminste mijn ervaring bij lange afstandswandelingen.
                            Gijs van Ginkel

Comment

Originally posted by ginkel View Post
                              Spaziergang , post 13,
                              Bij lange afstandswandelingen is een keuze van 12x of 15x mijns inziens niet de goede ivm teveel bewegings onscherpte. 7x of 8x is naar mijn ervaring een veel handiger keuze, dat is teminste mijn ervaring bij lange afstandswandelingen.
                              Gijs van Ginkel
                              Klopt Gijs. Maar ik sta ook wel eens een tijdje stil.

En dan wil ik net ff wat meer kunnen zien. Ik gebruik de Steiner 6x30 voor 'snelle' observatie. Wanneer ik ergens stop voor een bakkie (heb ik altijd bij me) dan is een grotere kijker handig.

Comment

Working...
                              X