Announcement

Collapse
No announcement yet.

Leitz en Fujinon - David en Goliath

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Leitz en Fujinon - David en Goliath

Vanochtend heb ik een start gemaakt met een vergelijk tussen mijn Fujinon 10x70 en de recent aangeschafte Leitz 10x22. Mag dat? Ja, dat mag. Slaat het ergens op? Ach, altijd wel op iets. Een lichte schemering waarin Jupiter en de maansikkel om de aandacht vochten, bood hiervoor een mooie gelegenheid.

Als eerste test naar kleurfouten gezocht. Die trof ik niet aan, althans niet prima vista. Beide kijkers slagen op dat punt in de omstandigheid waarin ik ze gebruikte.

Als tweede stap naar de scherpte van het beeld gekeken. In het midden van het beeld scoren beide kijkers prima! Dichter bij de rand vervormt het beeld. Bij beide is dat echter niet storend.

Qua helderheid in de schemering is het uiteraard geen vergelijk. De Fujinon steekt met kop-en-schouders boven het opdondertje uit. Hoe dat overdag is, laat ik een andere keer weten.

De grote opening van de Fujinon heeft echter een nadeel. Jupiter straalt zo helder, dat hij haast zijn maantjes overbelicht. Met de Leitz gebeurt dat niet. Ook gezien zijn gewicht zou ik voor een snelle Juup geneigd zijn de 10x22 te pakken.

En dan het kijkgemak. Dat ligt bij de Fujinon op een hoog niveau. Enkel het gewicht van die laatste speelt parten. Hij is twee kilo zwaarder dan de Leitz. Geen kijker om als een hinde mee door het bos te huppelen. Verder is het kijken door deze 10x70 een echte belevenis!

Komende dagen ga ik beide kijkers overdag inzetten. Eens kijken hoe de uittredepupillen van 7 en 2,2 mm zich verhouden.

David zal in mijn verhaal Goliath niet verslaan, maar doet flink z'n best. Tot nu toe ben ik blij met deze kijkers!

Click image for larger version

Name:	IMG_7463.JPG
Views:	1
Size:	2.00 MB
ID:	1368881
    Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60
Working...
X