Announcement

Collapse
No announcement yet.

Verrekijker op eclipsreis

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Als je er nu dopjes opzet met wat Baader zonnefolie kun je er ook mee naar de zon kijken als die nog niet helemaal verduisterd is. Je hoeft overigens geen 50mm gaten te maken, 3cm grote openingen met folie zijn ook genoeg. Je maakt met 10x vergroting geen gebruik van het oplossend vermogen van een 50mm objectief.
    Ik heb voor mijn dopjes het folie gebruikt van een eclips brilletje (aan de objectiefzijde !) Dat geeft mooi oranje beeld, gelijk een Thousant Oax glasfilter.
    Niet het eclipsbrilletje aan de oculair zijde gebruiken, dan brand je er zo een gat in en dan is je oog aan de beurt.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Ik heb al zonnefolie besteld. Voor meerdere doeleinden trouwens.
      C9.25 + CGEM | Lunt LS60THa/B1200C | ASI 120MM | Canon EOS 60D
      WARNING: Made of supernovae by-products!

Comment

Let er dan wel op dat het zonnefilter snel van de kijker afgehaald kan worden (moet natuurlijk wel vast genoeg zitten om er niet af te waaien).
        Zodra de totaliteit begint wil je geen kostbare seconden verliezen met gepruts.
        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Ja, daar moet ik nog even iets slims op bedenken. Er is vast wel een tip voor online.

Comment

Ik heb zelf busjes gemaakt van zwart etalage karton, die als een groot formaat WC rol om de beide objectiefbehuizingen geschoven kunnen worden. Die kun je best wel strak in elkaar plakken en je hebt ze er snel afgetrokken en weer op gezet.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Ik heb een constructie gemaakt met een zonnefilter en hij werkt goed. Ik heb sindsdien nog meer versteviging aangebracht met zwarte tape (het wordt geen beauty).
              Ik zit alleen nog te denken hoe deze constructie de koffer gaat overleven (alles wordt altijd fijngestampt als je het in de koffer probeert te krijgen). Daar heb ik nog geen plan voor.
              Attached Files

Comment

Kokertjes van pvc-pijp?
                Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Nee gewoon karton. Van de doos waar de verrekijker in kwam

Comment

Nee, ik reageerde op de laatste regel van je post: vervoeren in kokertjes van pvc-pijp.
                    Maar is pijpjes van pvc ook geen oplossing? Kun je die rustig in de koffer erbij stampen.
                    Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Je kunt de pijpjes weer loshalen, opensnijden en plat samen met de foliehouders in een envelop in je koffer vervoeren. Dan wordt er niks gekraakt, hoeft er niet gestampt te worden en komt het heel aan. Ter plekke met plakband weer in elkaar te zetten.
                      Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Working...
                      X