Announcement

Collapse
No announcement yet.

Minox day and night verrekijker

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Minox day and night verrekijker

Hallo,

Ik ben hier op het forum, omdat ik graag wat meer wil weten over een verrekijker die ik hier heb liggen.
    Deze verrekijker heb ik van iemand gekregen die aangaf dat ik er mee mag doen wat ik wil. En ik ben van plan hem te verkopen, maar ik heb 0,0% verstand van verrekijkers. Er zitten verder geen papieren bij. Het enigste wat op de verrekijker zelf staat is het volgende:

- Minox
    - Day and night
    - 20x50
    - 99m at 1000m

Via google kan ik hem niet vinden, wel genoeg minox verrekijkers, maar niet die ik hier heb liggen. Iemand hier die deze misschien kent en/of mij er meer over kan vertellen. Ik ben wel erg benieuwd wat een verrekijker als dit kost.

Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen, alvast bedankt!

Voor een gewone (niet-zoom) verrekijker is die vergroting van 20 x niet te rijmen met een zichtveld van 99 m op 1000 m.
    Als ik er op google zie ik wel een - enkelvoudige - scope voor op een jachtgeweer met een vergroting van 4 tot 20 maal en een objectief van 50 mm.
    Misschien gaat het daar om. Een fotootje zal helpen. Als er geen "Made in Germany" op staat, kan hij overal vandaan komen.

Comment

Hier heb ik een aantal foto's. Er staat nergens 'made in Germany'. De lenzen aan de voorkant zijn oranje van kleur.
      Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik ben echt een leek als het aankomt op dit soort dingen, haha.
      Attached Files

Comment

Anoniem99,
        In de nieuwe Minox documentatie staat geen Minox 20x50 vermeld. Kijkend naar de foto's vraag ik mij af of dit echt wel een Minox is, eerlijk gezegd lijkt het mij een nep-Minox.
        Gijs van Ginkel

Comment

Oranje coatings? Dat belooft weinig goeds.
          C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Ik heb ook geen idee hoe oud hij precies is. En waar hij precies vandaan komt. Ik ben een leek als het aankomt op deze dingen, en het enigste wat ik weet is dat het beeld als je erdoorheen kijkt wel mooi scherp is en dat wanneer je bijvoorbeeld naar een schoorsteen kijkt met daarvoor een tak, je kunt aanpassen op welke je wilt focussen. Maar jammer dat het geen waarschijnlijk een neppe is dan...

Skyheerlen
            Ja, die glazen hebben een oranje tint. Wat houd dit precies in dan? Wat maakt dit dat het weinig goeds belooft?
            (Ben erg nieuwsgierig)

Comment

Anoniem99,
              Ook mijn oudere Minox documentatie komt geen enkele 20x50 porro voor en ik denk echt dat dit een fake-Minox is, hij lijkt nog het meest op een super goedkope Bushnell.
              Gijs van Ginkel

Comment

Er heeft een tijdje een soortgelijke Minox op E-bay te koop gestaan voor 25 Britse ponden. Niet verkocht overigens. Als je de waarde wil weten moet je ten hoogste aan 10-15 euro denken. Kijk ook maar eens op Marktplaats voor vergelijking.
                Zoals anderen al schreven is het waarschijnlijk een kijker uit de vorige eeuw ( hoogstwaarschijnlijk Chinees spul) toen die felle coatings in de mode waren omdat het er duur uitziet. Je hebt daar verder geen voordeel van. Een 20X50 met een beeldveld van 99m op 1000 m afstand kan, zoals ook al geschreven is, niet. Die hoge getallen zijn de lokkertjes, net als die prachtig gekleurde coatings voor de argeloze consument, om te kopen. Net als de aanduiding "night".

Niet getreurd, houd hem gewoon en ga er eens mee naar de Maan kijken. Je zult verbaasd staan wat zo'n kijkertje toch allemaal laat zien. Eeh...NIET DE ZON hoor! Als je wat meer ervaring met sterrenkijken hebt zou je er ook een hoop deepsky-objecten mee kunnen zien. Iedere kijker heeft zijn hemel.
                Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Working...
                X