Announcement

Collapse
No announcement yet.

Iemand? APM ED/APO 7x/10x/12x50

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Iemand? APM ED/APO 7x/10x/12x50

(die nieuwe Nikon is me toch te duur) Zie link naar APM. Volgens Marcus Ludes zelf een verbeterde versie van de Lunt-reeks, met ED objectieven, field flattener en betere oculairen. Of 'ie echt APO is zullen we maar in 't midden laten, maar zelfs met ED objectieven is dit een zeer mooie prijs. De Lunt reeks is/was al een heel mooie machine, door United Optics netjes gekopieerd van de Fujinon FMT. (hier een vergelijkende test van die twee) Ook deze APM komt duidelijk uit diezelfde stal, en is niet z veel duurder dan de Lunt Magnesium. De 10x50 spreekt mij wel aan. Echt veel is er niet over te vinden, behalve wat welles/nietes gezwam op Cloudynights, en enkele superlatieven van Ludes himself -die 'm in n ruk gewoon beter noemt dan de Fujinon FMT-, ook niet echt betrouwbaar dus.

Iemand met eerstehands ervaring of kennis van de zaak?
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Nou, van alles wat Ludes zegt, zou ik dat maar met een korreltje zout nemen......................Ik zou deze kijker wel erg graag willen testen naast mijn Fujinon FMTR-SX 10x50.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Ikzelf heb van de 70mm reeks de 11x70 Lunt en de 20x70 APM ED.
      Volgens mij hebben de 50mm dezelfde oculairs als de 7x50 en de 12x50 (en de 10x50 als de 16x70), enkel de lens ervoor is groter. Ik ga niet in op de optische kwaliteit (doordat ik sterke ingeslepen prisma's in mijn brillenglazen heb zal ik altijd kleurfouten en soms wat vreemde effecten zien, en zonder bril op kan ik de beelden niet samenvoegen. Ik ben dus niet de beste testpersoon die je je kunt voorstellen). Wat ik wel kan zeggen is dat ik de inkijk in beide verrekijkers heel erg prettig vind (en ruim de helft van de verrekijkers waar ik doorheen kijk valt door mijn oogafwijking direct af), maar ook dat de 11x70 qua sterafbeelding heel dicht tegen de 20x70 aan zit. Waarschijnlijk speelt de lagere vergroting hierbij een rol, de verschillen tussen een achromaat en een ED spelen vooral bij sterkere vergrotingen.
      Hij verbaasde mij wel, ik had de verschillen groter verwacht.

Ik ben met beide in elk geval heel erg tevreden en ik zou zonder meer de 50mm variant kopen, ongeacht welke vergroting. Omdat ik al een 8x56 Vixen New Foresta heb is dat er niet van gekomen.

Je kunt eventueel een 7x50 of een 10x50 Lunt kopen voor een leuk prijsje, kijk bij Bresser.de bij de Ausstellungsware. Bijvoorbeeld:
      https://www.bresser.de/Sale/Ausstell...Magnesium.html
      SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
      Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Working...
      X