Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Roel heb weer wat: 88mm hoekbino!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
    ...of moet ik zeggen, wat er tegen mij aan liep?...
    Je moet me toch eens uitleggen hoe je dat 'veroorzaakt' !?

C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Even afstoffen.....

Ik heb vanavond ook zo'n 'hoekbino' opgehaald. Nadat ik een tijdje geleden al eens door de APM 100 bino van Reflector had gekeken, was ik verkocht en dat heeft uiteindelijk geleid tot de aanschaf van mijn exemplaar, een Helios Quantum 6 20/26/32 x 88. Hij gaat misschien niet zo diep als die APM 100 en optisch zal 'ie niet zo goed zijn, maar dit lijkt mij wel een leuke stap in de bino-wereld voor een fors minder bedrag.

Twee vraagjes voor diegenen die er ook één hebben:
      - Wat voor montering gebruiken jullie ?
      - Ik lees dat Roel het vet in de focussers vervangen heeft; hoe doe je dat want de mijne lopen ook stroef? Het lijkt alsof je ze er niet boven af kan draaien, of zie ik dat verkeerd ?

WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Is dat die grijze die ik gisteren te koop zag staan? Dat is precies dezelfde als de mijne, mooie prijs ook!

Ik moet zeggen dat ik hem niet zo vaak gebruik, maar om de één of andere manier sleep ik 'm rond elke Volle Maan wel even naar buiten om de maanbol te bekijken. Maans- en zonsverduisteringen zijn ook het allermooist door grote bino's.

Ik gebruik hem vaak nogal Spartaans en vooral vanuit de achtertuin, Nog op dezelfde zelfbouwmontering als op de foto (iets aangepast), en dat geheel bovenop de Workmate - voor mij een prettige hoogte. Hoe ik de focusers open heb gekregen weet ik eerlijk gezegd niet meer na 2 jaar....
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja, dat is 'm ! Gisteren bij de koop nog even erdoor gekeken naar M42 (met maanlicht, lichtvervuiling van Enschede centrum en dikke sluierbewolking), maar desalniettemin toch aangenaam verrast door dat 3D effect. Er was niet heel veel nevel zichtbaar maar het plaatje met wat er wel te zien was aan nevel met de (bij 26x) gescheiden Trapezium-sterren zag er prima uit. Ook de maan zag er geweldig uit, ook weer door dat 3D effect, maar ook scherp en weinig CA..Kan niet wachten om 'm onder een maanloze donkere hemel uit te proberen !

Die focussers lopen wel zwaar, daar moet echt ander vet in, jammer dat je niet meer weet hoe jij dat gedaan hebt.

Commentaar

Mooi dat Ed enthousiast is over de Helios. Ik ben hem intussen bij heldere avonden al weer gaan missen. Als verrekijker fanaat heb ik me intussen niet kunnen inhouden en heb een puntgave, niet gebruikte, Miyauchi 20/30x77 astroverrekijker aangeschaft. Deze is kleiner dan de Helios Quantum en ook aanmerkelijk lichter. Past beter bij mijn voortschrijdende leeftijd. Meer grab&go. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: P1000195.jpg views: 142 grootte: 1,67 MB id: 1412927Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: P1000208.jpg views: 141 grootte: 1,41 MB id: 1412928
            Meade ETX125PE Mak, AP 66/400 ED APO, Bino's: Helios 20x88, TS15x70, Tento 20x60, SOTEM15x50, SARD 7x50, Carton 7x50 (11 graden), Horizon 8x30 + 8x40, Meopta 8x32

Commentaar

Ha, Foef, dat is een mooie vervanger voor de Helios, die inderdaad wel aan de zware kant is. Scheelt dat veel aan gewicht ? Hij zal op lichtverzamelend vermogen ook niet veel toegeven, omdat de prisma’s van de Helios iets vignetteren, waardoor die effectief 80 mm is. Wel 45 graden ipv. 90 graden, went dat?

Commentaar

Werken...
              X