Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over afstellen Celestron GoTo montering

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over afstellen Celestron GoTo montering

Hallo allemaal,

ik kreeg onderstaande vragen van een koper van een CG-5 GoTo montering, omdat ik daarover een testverslag in Zenit had geschreven. Bij mijn testexemplaar moest je zelf op een paar heldere sterren richten, Bij dit exemplaar richt de montering de telescoop zelf alvast in de goede richting.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn gegaan? Ikzelf houd het voorlopig op een verkeerde locatie dan wel tijd. Ik hoor graag van jullie.

Gr.
    Guus

Ik heb nu elf maanden een splinternieuwe Celestron C8 met GoTo-montering in huis, maar het ding wil niet hemelwaarts richten. De richtcomputer presenteert Arcturus, Dubhe, Mizar enz op het schermpje, maar als ik dan het commando geef om de kijker naar die referentiesterren te richten, zoekt hij ze onder de horizon (zelfs de in Nederland circumpolaire Dubhe en Mizar).
    Het apparaat kostte ongeveer 2500 Euro, ik heb op drie avonden ermee geworsteld, maar hoewel ik de verschillende merktekens precies volgens de handleiding tegenover elkaar heb gezet en de justering op de hemelpool dankzij een poolzoeker redelijk heb gedaan, gaat de richtcomputer op kolderieke wijze de kijker naar de grond richten. Ik ben bang dat de aanschaf weggegooid geld is.
    Met het huidige barkoude weer ga ik geen nieuwe pogingen doen. Eerst zoek ik deskundigen die me een hint kunnen geven, of er soms bij de opbouw bijzonderheden zijn die niet in de Engelse handleiding staan.

en

Afgelopen zaterdagavond 4 augustus 2007 slaagde ik er voor het eerst in om mijn nieuwe telescoop (zeven maanden na aankoop) zodanig op te tuigen, dat de GoTo-handset elektrische stroom had. Eerder was ik nog niet zover gekomen met het ontcijferen van de engelse handleiding. Bij vorige pogingen kreeg het apparaat geen stroom. Het bleek mij nu dat er een piepklein aan/uit handschakelaartje op de montering moest worden aangezet. Op het display van de handset verschenen nu vragen over datum, tijd en mijn geografische positie. Die heb ik ingetypt. Daarna wilde het apparaat zich instellen op de referentiesterren Arcturus, Dubhe, Mizar, .... Dit ging helemaal fout: de kijker zocht al deze sterren in de buurt van het nadir, dus onder de grond. Omdraaien van de telescoopbuis op de (niet-gewijzigde)montering hielp niet afdoende: Celestron zocht Arcturus hoog in het noordoosten, terwijl hij in werkelijkheid hoog in het zuidwesten stond. Dubhe en Mizar stonden volgens Celestron in het zuidoosten, maar in werkelijkheid in het noordwesten. Kortom, als het azimuth zou kloppen is de hoogte negatief, na omdraaiing van de kijkerbuis kan de hoogte kloppen maar is het azimuth pakweg 180 graden onjuist. Is de accubatterij misschien gevoelig voor ompoling van de aansluiting van de elektrische min en elektrische plus? Ik kan het me niet voorstellen, maar het is de enige gissing die bij me opkomt. Misschien hebben jullie, met jullie veel grotere technische ervaring, een idee wat er mis is?

zoals ik het lees. denk ik aan noord zuid verkeerd staan? als de kijker op zuiderlijk halfrond staat zal die de sterren onder de horizon zoeken.

Ik heb deze montering ook gehad en was er goed te spreken over.

Commentaar

Mij lijkt het alsof the telescoop denkt dat die aan de andere kant van de evenaar staat .
      Of de tijd is niet juist ingesteld ?
      EDIT: Ko was me voor , dat heb je als je treuzelt tijdens het typen hé .

Commentaar

Re: Vraag over afstellen Celestron GoTo montering

Origineel geplaatst door GuusGilein
        ik kreeg onderstaande vragen van een koper van een CG-5 GoTo montering
        Welke hulp heeft hij gekregen van de verkoper???
        Negen van de tien keer is het niet de montering die het probleem veroorzaakt, met de moeilijk te ontcijferen handleiding gecombineerd met een totaal gebrek aan klantenservice (en ik durf het te zeggen: kennis) van de verkoper. Kassa!

Natuurlijk, dat geldt niet voor alle verkopers, maar het zijn er wel veel..........
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Alvast bedankt voor de reacties. Ik heb hem zelf al het volgende bericht gestuurd:

Vervelend te horen dat je richtproblemen ondervindt. Zo op afstand is het natuurlijk moeilijk te bepalen wat de oorzaak zou kunnen zijn, hoewel de dealer denk ik wel een wat uitgebreidere reactie had mogen geven. Verder heb ik zelf geen GoTo montering, ik heb hem slechts enkele weken in bruikleen gehad om e.e.a. te testen, dus ik doe dit even uit het hoofd.

Bij het model wat ik testte moest je de telescoop zelf op enkele richtsterren richten. Ik begrijp uit jouw mail dat hier de montering zelf al een selectie maakt, en dan de kijker direct al richt op waar hij denkt dat de ster staat.
          In eerste instantie denk ik dat er toch een instelling verkeerd is ingevoerd. In willekeurige volgorde:
          - heeft de montering een Noord-Zuid schakelaar? Zo ja, staat deze op het Noorderlijk Halfrond ingesteld?
          - Heb je de juiste locatie gekozen? Als je een plaatsnamentabel in de richtcomputer hebt, dan is in principe elke nederlandse plaats voldoende
          - Heb je de juiste tijdzone gekozen? (UT + 1 uur)?
          - Heb je goed opgelet op de tijdinvoer? Je kan ook kiezen voor 2x 12 uur i.p.v. 1x 24 uur. Dus als jij denkt dat het 10 uur 's avonds is denkt de montering misschien dat het 10.00 uur 's ochtends is.
          - Stond de montering in de beginstand goed op de merktekens? (volgens je mail wel).

Het oefenen hoef je echt niet in de kou te doen. De afwijking die je nu hebt is sowieso veel te groot.
          Zet hem gewoon overdag binnen in de huiskamer, kijk even goed waar het noorden etc is. Zet de montering op het gevoel richting het noorden, en stel als datum en tijd vanavond en bijv. 22.00 MET in.
          Als het goed is weet je ongeveer wel waar de diverse sterrenbeelden staan. Gebruik eventueel een planetariumprogramma of een draaibare sterrenschijf.

Begin weer van voren af aan en kijk of de montering de kijker nu wel voor je gevoel goed richt. Zoek bijv. Deneb of Wega op, die zouden in het Westen moeten staan.

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik heb op http://www.astroforum.nl een onderwerp in "Telescopen, verrekijkers en monteringen" geopend en daar jouw vragen en opmerkingen neergezet, zonder jouw naam uiteraard te vermelden! De eerste 2 reacties zijn al binnen. Mogelijk komen daar de komende tijd nog meer zinvolle opmerkingen te staan.

Succes!
          Guus

Commentaar

De Datum moet op de Amerikaanse manier worden ingevoerd.

Dus Maand/Dag/Jaar.
            305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

heel juist allemaal wat aangehaald is. Ik vermoed dat het gaat om een Nexstar montering, die equatoriaal gebruikt wordt. Als het enkel om visueel waarnemen gaat, kan deze beter in altaz mode gebruikt worden. Dan moet hij wel drie sterren handmatig zoeken. Waarschijnlijk stelt hij de controller in op equatoriaale modus, auto-star align, en staat de montering zelf opgesteld in altaz, dat werkt natuurlijk nooit. Daarom, alles in altaz, datum, uur en locatie op de juiste manier ingeven en dan zal het wel lukken.

Commentaar

Origineel geplaatst door EricG
                heel juist allemaal wat aangehaald is. Ik vermoed dat het gaat om een Nexstar montering, die equatoriaal gebruikt wordt. Als het enkel om visueel waarnemen gaat, kan deze beter in altaz mode gebruikt worden.

Dit is de CG5 GT ook wel ASGT

Commentaar

Wat ik zo uit de beschrijving lees (en de prijs) gaat het denk ik eerder om de Celestron CPC 8", die al vanuit de azimuthale modus werkt.

Guus

Commentaar

ik heb op drie avonden ermee geworsteld, maar hoewel ik de verschillende merktekens precies volgens de handleiding tegenover elkaar heb gezet en de justering op de hemelpool dankzij een poolzoeker redelijk heb gedaan
                    Hij heeft het hier over een poolzoeker .. die zitten toch niet op de CPC types?.

opzich maakt het qwa software niet uit, dat is het zelfde.

Commentaar

Hij heeft het hier over een poolzoeker .. die zitten toch niet op de CPC types?.
                      Stomstomstom. Je hebt helemaal gelijk!

Commentaar

Ik heb dezelfde montering.
                        Ben er ook niet tevreden over aangezien ik steeds problemen heb met het uitrichten.

Hij zoekt wel zijn 3 sterren maar zit er flink naast (ondanks dat de poolzoeker uitgelijnd is), dus dan maar flink bijregelen.
                        Als ze alle 3 zijn calibreerd doe ik een test op Misar om te zien of alles goed staat. Maar altijd wijst hij dan ca. een uur (15 graden) er voor. (nee het heeft niets met de ingevoerde tijd te maken, dat heb ik gecontroleerd).

Maar mijn vraag is feitelijk: kan de opstelling zowel equatoriaal en in altaz mode gebruikt worden?
                        En waar zit hem dan het verschil in?
                        Mogelijk dat ik ook iets niet goed heb ingesteld staan.
                        Ik heb er geen goede gebruikshandleiding bij, afgezien van de van Celestron gedownloade.

Commentaar

Heb je zomer en wintertijd goed ingesteld? Dat probleem had ik op mijn etx nogal eens.

Commentaar

@ HenkP
                            hoe doe je de 3 star align . gebruik je een aardige vergroting? of zet je ze in de zoeker goed?

Wat ook wel wil helpen, als je naar de eerste ster gaat en hij staat er flink naast, maak de klemmen los en zet m i.i.g goed in de zoeker, de klemmen weer vast en met een aardige vergroting de ster goed in het midden zetten. bekijk dan is hoe hij naar ster 2 en 3 gaat meestal is dat al een heel stuk beter. en zijn de goto's daarna dead on

Commentaar

@SkyGuy, Ja zomer wintertijd is in orde dat zou niet het probleem mogen zijn.

@Nightsky, De 3 star align doe ik als volgt:
                              Ik kies de aangegeven ster en laat de scoop er naar toelopen. Met de pijltjesknop zet ik hem dan zo goed mogelijk in de zoeker. Druk dan op de knop "Enter" en centreer (weer met de pijltjes knoppen) vervolgens in de kijker zelf (vergroting meestal 50x).
                              Indien nu de ster in het midden van de kijker staat druk ik op de Align knop.
                              De volgende ster wordt nu aangegeven om weer te aligne en de procedure begint weer tot dat ook de derde ster alignet is (dit is een procedure die door Celestron wordt gegeven).
                              Na interne berekening door de computer geef ik het goto commando om naar Mizar te gaan en daar staat hij dan flink vanaf.
                              Dat losmaken van de klemmen (ik neem aan dat je de vergrendeling bedoeld) is een truc die ik eens zal proberen.
                              Als dat werkt moet ik mogelijk de merktekens (pijltjes op de mount) eens verplaatsen en kijken of dan de boel beter staat.

Commentaar

Werken...
                              X