Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nachtkijker LIDL- bruikbaar voor astronomen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nachtkijker LIDL- bruikbaar voor astronomen?

Nu in de aanbieding bij LIDL: een heuze nachtkijker.
    Ik heb begrepen dat het een (actieve) IR-kijker is, maar ook een (passive) restlichtversterker: dat laatste maakt het apparaat denk ik erg interessant voor ons astronomen.

Vraag: klopt dat?
    Vraag 2: is het apparaat ook bruikbaar achter het oculair van een kijker?

Kun je er inderdaad Pluto mee vinden in een 70mm telescoop?
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Als het inderdaad ook een restlichtversterker is dan zou het intressant kunnen zijn .
    Da's een goede vraag , de kans op focusproblemen is reeel .
    Wat zou kunnen werken is het objectief eraf halen en de kijker (al dan niet met oculair) als objectief gebruiken .

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
      Als het inderdaad ook een restlichtversterker is dan zou het intressant kunnen zijn .
      Da's een goede vraag , de kans op focusproblemen is reeel .
      Niet afocaal - een telescoop met oculair is een afocaal systeem, en iets erachter hoeft dus alleen op oneindig scherp te stellen.

Het is net zonder objectief dat ik problemen voorzie om die sensor dicht genoeg bij de telescoop te krijgen.

Of je vignettering gaat hebben is een andere zaak.

Die nachtijkers zijn trouwens niet zaken die even sterk zijn als iets zoals de Collins I3 (die laatste is trouwens als militair geclassificeerd en dus voor export uit de VS als "munitie"; die ga je niet zomaar over de grens halen).
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb ook overwogen om hem als een Colins I3 om te bouwen maar dat gaat niet zomaar werken omdat:

1) De Bresser heeft een 1e generatie beeldversterker techniek, niet zo best beeld dus. De Collins I3 is (de versie naam zegt het al) een 3e generatie = (heel)duur.
        2) de levensduur van de kathodebuis is zo'n 1000 uur. In die tijd loopt de beeldversterking geleidelijk naar 1x of zelfs naar 0x.
        Koop daarom ook geen gebruikte russische of oost-duitse restlichtkijker, die zijn technisch (bijna) op.

Bert
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
        X