Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

66m of 80mm ED/Apo

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

66m of 80mm ED/Apo

Naast het aanpassen van de 127mm ben ik op zoek naar een geschikte kleine ED/Apo. Redenen hiervoor zijn de meest voor de hand liggende; Een leuke astrofotografiekijker die tevens inzetbaar is als volgkijker. Bijkomend en net zo belangrijk zie ik graag dat de kijker op mijn Velbon Sherpa (fotostatief tot 5 kilo) past zodat ik een leuke reiskijker heb. Gelukkig zijn er 101 kijkers om uit te kiezen om de keus makkelijk te maken. Allereerst is daar de diameterkwestie, 66mm of 80mm.

De voordelen van een 66mm zijn erg makkelijk in te zien. Klein, 'goedkoop' en licht. Daarintegen is 66mm ook weer erg klein, en overtreft de 80mm hem als reiskijker. Ook de 80mm blijft transportabel maar de prijs is al wel snel weer wat hoger. Toch heeft EricG (dank hiervoor, beter nu dan straks!) mij laten twijfelen. In eerste instantie had ik alleen oog voor de 66mm kijkers.

Mijn allereerste keus ging uit naar de 66mm SD van WO. Deze kwam erg goed uit de test. Maar voor enkele euro's meer heb je ook de AT66ED van Astro-Tech en deze schijnt optisch en mechanisch net iets beter te zijn. Vandaar dat in het geval van een 66mm mijn voorkeur uit gaat naar de Astro-Tech.

Maar op het gebied van de 80mm weet ik het niet meer! De een lijkt goedkoop in eerste instantie, maar bezit dan weer veel minder accessoires. Een hele interessante is de AT80ED van Astro-Tech. Ik ga er van uit dat deze optisch en mechanisch verder even goed is als de AT66ED, maar dan net dat tikje groter. Hij past op een fotostatief, en weegt niet teveel. Alleen komt de kijker verder zonder iets, en volgringen zijn duur. Wat de prijs voor later weer duurder maakt. Niettemin een grote kanshebber! Dan is er de Stellarvue SV80ED Apochromaat. Een stuk duurder, maar inclusief clamshell, dovetail en RDF. Hoe weegt deze optisch af tegen de AT80ED? Helaas wel zonder fotostatiefverbinding. Een derde kanshebber is de Vixen ED 80. Wederom geen verbinding voor een fotostatief, maar wel completer dan de AT80ED. Inclusief ringen, dovetail, zoeker en flip mirror maar in tegenstelling tot de andere weer geen 360 graden roteerbare crayford focusser! De AT80ED en de Vixen komen met alu koffer. De Stellarvue met een zachtlederen koffer.

De AT80ED lijkt mij momenteel de interessantse keus. Volgen is toch pas voor later als ik een zwaardere montering heb en de aansluiting voor het fotostatief is tevens te gebruiken als verbinding op de GP. Maar wat betreft accesoires zijn de Stellarvue en de Vixen interessanter. En optisch en mechanisch zou ik het echt niet weten...
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

AT80ED
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik zou in jou geval voor de 66 mm gaan, die is nu 375,- fotografisch goed, een goede volgkijker, zeer transportabel, en een goede widefield kijker, die toch de planeetjes mee pikt. Voor de nevels heb je aan beide niet veel visueel tenzij je natuurlijk echt op vage vlekjes kickt
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

375 euro voor de AT66?? waardan? (Is nu bij robtics 425,-).
        Ik zou voor de AT80 gaan. Of in ieder geval eentje van AT, deze schijnen ongeevenaard te zijn wat betreft prijs/kwaliteit.
        STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

De 66 apo astro-tech is tijdelijk in prijs verlaagd 375,- nu de beste 66 apo voor ook nog de laagste prijs

Komt van de site van Robtics, staat onder nieuws
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Je hebt gelijk. Dat maakt het prijsverschil met de AT80ED bijna de helft... wat een gedoe!
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dan zal ik de keuze nog wat moeilijker maken.
              Wat vind je van deze? Voor maar 372.

Commentaar

Op CN zijn ze erg te spreken over de Vixen vanwege zijn betere glastype en langere brandpuntsafstand. Bovendien is het kwaliteitsverschil bij de Vixens onderling erg klein, terwijl AT en WO er heel af en toe nog wel eens een rot ei tussen hebben zitten, aldus enkele leden van CN. Andere zeggen dat de keus niet enorm veel uit maakt. Helaas heeft de Vixen dus geen roteerbare Crayford met reductie, en dat leek me nujuist wel erg fijn. Pffff...

De Megrez is ook leuk, maar lijd naar verhoren nog aardig onder CA.
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                  Op CN zijn ze erg te spreken over de Vixen vanwege zijn betere glastype en langere brandpuntsafstand.
                  Uhm - die Vixen heeft optiek die identiek is aan alle andere Synta ED80s (Skywatcher, Orion, Celestron,...). Inderdaad aardig voor een tweelenzige ED - dat heb je als je FPL-53 glas gebruikt (en een tamelijk lange openingsverhouding neemt).

Ja: je hebt de keuze. Iets goedkoper glas (AT80ED) of iets goedkopere afwerking (generische ED80), of goed glas en goede afwerking maar duurder (Vixen ED80).

Er is nog eentje, trouwens: de ATED80EDT is een aardig afgewerkte triplet met FPL-51, met minder kleurfout (zeker aan de extremen van het spectrum). Kost denk ik honderd euro meer dan een AT80ED zonder "T".

[Megrez] maar lijd(t) naar verhoren nog aardig onder CA.
                  Heb je daar concrete informatie over? De laatste longitudinale aberratiegrafiek die ik zag zag er net uit dan wat je van een FPL-53 kunt verwachten - een Megrez en een ED80 zijn dan ook allebei FPL-53 doubletten. Alleen is de Megrez iets korter, maar da's ook niet een wereld van verschil.

Je moet opletten met uitspraken over CA van verschillende mensen in verschillende contexten te vergelijken: de ene vindt wat een ED doublet (zelfs met FPL-51) presteert schitterend, iemand anders kan de CA verschrikkelijk vinden (vooral fotografisch, want in een doublet is het moeilijker de uiteinden van het spectrum netjes binnen perken te houden, maar daar heeft het menselijk oog minder last van).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dank je Alexis voor de tip. De AT80 triplet is ook een erg leuke kijker. Vrijwel gelijk aan de AT80ED, maar dan een triplet. Ik denk dat mijn keus nu tussen deze twee kijkers gaat.

Wat betreft de Megrez; Ik moet je de naam schuldig blijven, en het is slechts iets wat ik ergens heb opgevangen. Maar als de tests zo goed zijn dan is deze ook iets om mee te nemen in de keus.

En het is zeker verstandig rekening te houden met ieders individuele keus aangaande CA! Dat merk je al heel erg snel. De een is nu eenmaal kritisch tot het absurde toe, terwijl de ander al heel snel tevree is. Vandaar dat ik ook even wat fotomateriaal bekijk hier en daar, om een ruwe eigen indruk te krijgen.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                    X