Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitbouwen 127mm TS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitbouwen 127mm TS

Ik zit er heel erg aan te denken om de 127mm uit te bouwen. Naast dat ik net een fringe killer heb gekocht denk ik aan een dual speed 2" Crayford, een 99% 1/10de 2" ster diagonaal spiegel en een Red Dot Finder. Dit doe ik omdat ik de 127mm graag blijf gebruiken, maar toch enkele dingen liever beter zie. Zowel de focuser als het diagonaal zijn van TS, wat het zodoende eigenlijk een 127mm TS 'deluxe' maakt.

Maar ik ben soms zo slecht in besluiten maken! De waarde van de artikelen blijft wel en ik denk echt dat het wat toevoegt. Ik vind het ook ontzettend leuk om te doen, maar ik moet bevestiging hebben.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Doen. :P

De RDF is sowieso heerlijk, de crayford is nooit weg en de 99% dielectric is ook heerlijk om door en naar te kijken!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Doen! Je hebt toch geld zat. Ik heb nog een rdf voor je!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
        heb nog een rdf voor je!
        Dat zegt ie nu pas
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Doen! Je hebt toch geld zat. Ik heb nog een rdf voor je!
          Vertel mij wie dat gezegd heeft en dan moet ik diegene toch eens vragen waar ik dat geld dan precies heb liggen. Om welke RDF gaat het en wat wil je er voor hebben? Ik heb trouwens wel het voetje er bij nodig! De TS bezit een zoeker met quick release voetje en dat is weer heel wat anders.

@ Patrick
          RDF lijkt me een heerlijke uitbreiding naast de zoeker en heb er ondertussen al een paar keer mee gewerkt. De kans dat die er komt is groot. Een Crayford is zeker nooit weg. Elke keer als ik focus met Sannes LB wil ik er zo snel mogelijk ook een aanschaffen. Het sterdiagonaal maakt alles af maar is wel het eerste artikel dat ik eventueel zou schrappen. Aan de andere kant heb ik dan een diagonaal over (1,25") en ligt er nog een zoeker die weg kan waarmee de prijs gedrukt wordt.
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Steem,

Als je de crayford dualspeedfocusser aan wil schaffen voor je TS achromaat zou ik wel even informeren of je voor jouw tube ook een adapterplaat nodig hebt. Zelf heb ik enkele maanden geleden op mijn TS 152/990 achromaat ook zo'n Crayford focusser gemonteerd en had daar de adapterplaat voor nodig, die plaat kostte iets van 40 euro.
            mvc Berlicum

Commentaar

RDF lijkt me een heerlijke uitbreiding naast de zoeker en heb er ondertussen al een paar keer mee gewerkt. De kans dat die er komt is groot. Een Crayford is zeker nooit weg. Elke keer als ik focus met Sannes LB wil ik er zo snel mogelijk ook een aanschaffen. Het sterdiagonaal maakt alles af maar is wel het eerste artikel dat ik eventueel zou schrappen. Aan de andere kant heb ik dan een diagonaal over (1,25") en ligt er nog een zoeker die weg kan waarmee de prijs gedrukt wordt.
              Grappig. Er zijn toch een aantal 127 mm f/6.5 TS refractors actief op dit forum. Nico Skyfan heeft er sinds dit jaar ook eentje. Nog meer bezitters?

Ik vind het een heerlijke kijker met betere prestaties dan ik verwacht had. Voor Maan en planeten gebruik ik een Sirius MV-filter, en heb dan haarscherpe beelden. Voor sterren is zo'n filter totaal niet nodig.
              Het eerste wat ik deed was de rechtdoor-zoeker vervangen door een 90 graden TS 'normaal' beeld. Voor mijn grote Dob had ik een RDF gekocht. Daar zat een 2e voetje bij, dus die was snel op de TS geplakt. Inderdaad erg handig!
              Ik zou trouwens die zoeker niet zo 1-2-3 verkopen. In de toekomst kan je hem misschien voor een ander astronomisch speeltje gebruiken. En een 50 mm zoeker naast een RDF vind ik ideaal. Ga maar eens bij wat mindere omstandigheden hoppen in Camelopardalis of soortgelijke sterarme gebieden. Dan kom je (ik althans) niet ver met enkel een reddot.

Groeten,
              Guus

Commentaar

@ Regulus
                Daar was ik al over achterna gegaan, en ik heb er inderdaad een adapter voor nodig (a 49 euro volgens TS). Dat maakt het nog weer duurder maar je moet er iets voor over hebben. Hoe bevalt hij bij jou?

@ Guus
                Ik kwam zelfs al een 127mm TS eigenaar tegen op CN.
                De zoeker ga ik trouwens zeker niet verkopen! De RDF wordt er gewoon naast gemonteerd. Sowiso moet ik nieuwe gaten maken voor het voetje van de RDF. Ik kan hem er ook op plakken maar ik wil de RDF er ook eventueel weer af kunnen halen.
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb de focusser enkel gekocht vanwege de ringklemming, de orginele focusser heeft enkel 2 schroefjes en dat is te weinig om een diagonaal met een zwaar 40 mm Swan oculair vast te zetten. Als ik geen zware oculairen gebruikte had ik de Crayford nooit gekocht. Er waren helaas geen ringen in de handel die op de Antaresfocussers passen, ook die van baader niet. Bovendien mis je met de Crayford de handgreep die geintergreerd is in de orginele focusser. Het verwijderen van de orginele focusser viel me trouwens ook dik tegen. Ik dacht 3 schroefjes losdraaien en eraf halen. Dat viel dik tegen, dat ding zat echt muurvast. De Crayford bevalt verder wel goed maar incl de adapterplaat en verzendkosten zit je bijna aan de 300 euro. Dat is ongeveer de helft van de prijs van de ota.
                  Als ik de ringklemming niet nodig had zou ik het niet gedaan hebben.
                  mvc Berlicum

Commentaar

Klopt, er zit een dikke band om de achterkant van de OTA die de focuserplaat extra stevig vastklemt. Het heeft mij ook even gekost om dit los te krijgen. Gelukkig heb ik dit al een keer gedaan en komt hij er een tweede keer makkelijker af. Maar welke handgreep bedoel je precies? Ik kom met adapter en focuser ook duur uit, maar het lijkt mij wel de moeite.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

deze handgreep bedoel ik Steem, op de andere foto staat de ota met adapterplaat en crayford.
                      mvc Berlicum

Commentaar

Volgens mij heb jij een iets nieuwere versie Regulus! Bij mij zit de handgreep er niet op en zijn de knoppen van de rack & pinion niet zilver maar zwart.

Ik heb trouwens de bestelling gedaan, de hele bestelling. Dat komt neer op de 1:10 TS Crayford, adapter, TS 2" 99% diagonaal en een RDF (skysurfer III). Kan niet wachten.
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik ben vooral benieuwd of je echt verschil gaat merken met het diagonaal met 99% reflectie. . Zo'n rdf is ook erg handig, ik heb er zelf een telrad finder opzitten, die werken ook perfect. Ik kan trouwens die 127 mm refractors die jij hebt niet meer vinden op de site van TS, op de site van Antares optical staan ze nog wel op. Mijn 152/990 heb ik trouwens in april 2007 gekocht bij TS.
                          mvc Berlicum

Commentaar

De kijkers zijn voor TS ook uit de verkoop gegaan. Vasthouden aan je exemplaar dus!

Wat betreft het diagonaal, naast dat de reflectie beter is, is dit ook een 2". Nu heb ik een 1,25". En ik denk wel dat een reflectie van verschil van 8% zichtbaar is.
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Gaan de Antares refractors helemaal uit het assortiment bij TS ?

De 152/990 staat er nog wel op evenals de 105/1500. Voor die laatste had ik plannen om die in 2008 aan te schaffen maar als ze eruit gaan moet ik mogenlijk sneller handelen.
                              mvc Berlicum

Commentaar

Werken...
                              X