Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraagje over afkoelen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraagje over afkoelen

Je hoort altijd dat refractors weinig afkoeltijd nodig hebben vanwege hun gesloten systeem.
    Je hoort ook dat SCT's ontzettend veel afkoeltijd nodig hebben.

Vanwege hun gesloten systeem.

Waarom heeft een refractor zo weinig last van temperatuursverschillen en een SCT zo veel?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Hoi Roel, een SCT heeft een dikke klomp glas binnen in dat gesloten systeem (waar dus geen koellucht bij kan)
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Duidelijk! Bedankt!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Nou, eerlijk gezegd niet helemaal. Een beetje refractor heeft toch ook dikke klompen glas in z'n gesloten systeem? Of is dat geen glas maar gas? En ligt het er nog aan van wat voor materiaal de buis is?

Commentaar

Een SCT heeft doorgaans veel meer volume dan een refractor. Die lucht + de grote spiegel + de corrector plate... dat moet allemaal afkoelen.
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Het glas van de refractor zit maar aan 1 (eigenlijk 3) oppervlakten afgesloten van de buitenlucht en de diameter, dus ook het oppervlak, is kleiner. Dus kan minder warmte vasthouden door zijn kleinere volume en vervormt minder door zijn kleine oppervlak.
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Het is ook zo dat het oppervlak van een kleine buis relatief (t.o.v. de inhoud) groter is dan het oppervlak van een grotere buis. Dus zal een kleinere buis z'n warmte sneller kunnen afstaan aan de omgeving.
              STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Re: Vraagje over afkoelen

Origineel geplaatst door Roel
                Waarom heeft een refractor zo weinig last van temperatuursverschillen en een SCT zo veel?
                Een aantal zaken.

Ten eerste, het is niet zo dat grote APOs (en met name tripletten) niet moeten koelen; Een 130mm APO heeft vaak een aantal uren nodig om echt optimaal te presteren.

Refractoren hebben het voordeel dat lenzen uitstekende warmteradiatoren zijn (zoals refractor- en SCT-gebruikers op dauwrijke momenten wel zullen beseffen). Spiegels niet, en die verliezen warmte vooral door geleiding.

Het is wel zo dat de dominante aberratie bij refractoren ook beter is, een tikkeltje sferische aberratie en geen buisstromingen en een grenslaag voor de spiegel. De kijker presteert dan ook veel sneller *dicht* bij het optimum.

Een gesloten buis met een spiegel erin is dan niet zo handig: de lucht binnenin wordt niet ververst en wordt dan ook verwarmd, en dan heb je *drie* warmtewisselaars nodig om de spiegel te koelen (spiegel naar lucht binnenin - inefficiŽnt als het temperatuursverschil lager is - , lucht binnenin naar buiswand en corrector, buiswand en corrector - vooral door straling - naar de buitenwereld).

Niet alle Maks en SCTs hebben geen geforceerde koeling - de legendarische Mak-Cass van Astrophysics had/heeft wel degelijk ventilatoren, en voor SCTs kun je een Lymax-koeler kopen.

Komt daarbij dat de massa/oppervlakteverhouding van een spiegel veel keer groter is dan dat van lenzen, en je hebt je antwoord.

Dunnere spiegels koelen trouwens net zoals de doorgaans dunnere lenzen ook beter af dan dikkere, omdat de warmtewisseling evenredig is met het oppervlakte maar de gestockeerde warmte met de massa (met andere woorden, grote telescopen koelen trager niet omdat de spiegel groter is, maar omdat hij doorgaans dikker is).
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                  Een SCT heeft doorgaans veel meer volume dan een refractor. Die lucht + de grote spiegel + de corrector plate... dat moet allemaal afkoelen.
                  De correctorplaat koelt heus wel goed af. Te goed eigenlijk, wat op zijn beurt buisstromingen veroorzaakt (en de buitenlucht vaak kan koelen tot onder het dauwpunt).

Het is niet voor niets dat men daar dew-heaters voor verkoopt .
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Sinds ik een dew-heater heb, heb ik nog nooit zo'n last van slechte seeing gehad. Volgens mij wordt het nu weer allemaal veel te warm.
                    'k Weet niet of ik hem een volgende keer nog wel gebruik eigenlijk. Mijn accu is het er tenminste niet echt mee eens.

Overigens dacht ik inderdaad meer in de richting van een triplet refractor.
                    Maar als ik het goed begrijp zijn die dus minder geschikt als "grab and watch" kijker dan een ED doublet?

Commentaar

Re: Vraagje over afkoelen

Origineel geplaatst door sixela
                      . . . dat lenzen uitstekende warmteradiatoren zijn (zoals refractor- en SCT-gebruikers op dauwrijke momenten wel zullen beseffen). Spiegels niet, en die verliezen warmte vooral door geleiding.
                      Hoezo zijn spiegels geen warmtestralers?
                      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik gok vanwege het aluminium laagje...

Gr.

Commentaar

Werken...
                        X