Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarom geen offset telescope?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarom geen offset telescope?

In de satelliet-wereld (een van mijn hobbies) is de offset-schotel de belangrijkste
    schotel die er is.

Het is een uitsnede van een grote(re) prime-focus parabolische schotel.

Dat komt overeen met een spiegel.

Het voordeel van deze schotel is dat er geen obstructie is van de LNB-feed-stang.
    Komt overeen met spidervanes..

Als je alleen bent ge-interesseerd in astrofotografie kun je naar mijn idee de secundaire spiegel
    overslaan (weglaten)
    en de camera rechtstreeks richten op de spiegel.

Dat betekent dat je camera wel buiten de buis gemonteerd moet worden en een eigen
    focusseer-eenheid moet hebben.

Ook besef ik dat de spiegel een aparte vorm moet hebben.

Wie heeft daar ideetjes over?

Dat idee bestaat al in verschillende vormen. De Kutter telescoop is daar een mooi voorbeeld van (zie het topic in "zelfbouw" door EricB) en de off-axis Newton.
    zie http://www.teleskop-service.de/OrionUS/ ... .htm#Clant
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Re: Waarom geen offset telescope?

Origineel geplaatst door wamst
      Wie heeft daar ideetjes over?
      Veel mensen. Maar door de kortere golflengte is de enige praktische manier om een off-axis paraboloide te maken die uit een grotere volledige (quasi)-paraboloide te maken met de as in het midden; met een beetje gepruts omdat de vorm na het uitsnijden wat wijzigt.

Meestal zijn die een pak duurder dan grotere klassieke Newtonkijkers (met betere lichtvangst en resolutie ondanks de centrale obstructie), en een pak moeilijker te collimeren. Dus niet zo populair.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Bedankt, dame en heer!

Commentaar

Uhh, 2 heren toch? Sixela = Alexis.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik ben inderdaad een heer, maar ik spreek me niet uit over Roel .
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oh, pardon ,heren.

Commentaar

Ontopic, dames?
                Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Dat een sateliet schotel een offset ontvanger heeft heeft niets te maken met dat er vanes in de weg zouden zitten. De golflengte van sateliet tv signaal is veel te groot om daar invloed op te hebben. Er is een andere reden en dat is dat bij een offset ontvanger de schotel meer rechtop kan staan en het geheel toch naar boven kijkt. Een rechtopstaande schotel is gemakkelijker aan een muur te bevestigen, neemt minder plaats in en vangt minder regen en sneeuw op.

Een optische offset newton bestaat wel. Je moet dan met een (extra) trekschroef de spiegel parabool nog iets extra vervormen, anders heb je coma. Er zijn enkele merken die z'n (peperdure) offset newton aanbieden.

Bert
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                  X