Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

grote verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

grote verrekijker

Zoals ik in het beginnersforum al even aanhaalde twijfel ik momenteel tussen aanschaf van een grote verrekijker (type 15X80 of iets gelijkaardigs), en een goedkope refractor van skywatcher : Sky Watcher 102/600 - 102 mm refractor op AZ-3 of :Sky Watcher 120/600 - 120 mm refractor op AZ-3. Verslepen van een zware montering met dito newton is niet erg interessant tussen de buien door, vandaar. Wat raden de kenners mij aan? Een grote verrekijker kan je nieuw aankopen (Robtics, bij duitse leveranciers) voor rond de 160 ŕ 200 euro. Zou de kwaliteit ervan degelijk zijn? Iemand ervaring met de aangehaalde refractors, met dergelijke verrekijkers?

Of is deze eerder aan te raden? William Optics ZenithStar 66 Petzval ED. Zou die op een fotostatief te monteren zijn?

Commentaar

Kijk even naar de Vixen Portamount. Dit is een prima montering voor kleine telescopen en vele malen beter dan een AZ3.

Wat de kijker betreft zou ik toch gaan voor een 80mm ED.
      De Orion of Skywatcher zijn het zelfde en geven gewoon een goed beeld zonder paarse randjes.

Ik gebuik deze combinatie als 'grijp en ga' kijker en het geheel staat binnen een paar minuten buiten klaar voor gebuik.
      Zeker in combinatie met een 21 mm of 17mm Baader Hyperion oclulair is dit heel erg prettig in gebruik.

Voordeel van de 80mm ED is dat hij eventueel ook nog prima te gebuiken is om deespsky foto's mee te maken.
      305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Hoort een 90 mm ook nog tot de categorie "draagbaar?" Daar kun je toch weer wat meer mee. Ik denk hierbij bijv. een beetje aan de Megrez, maar weet niet wat -ie weegt en wat voor montering je daarvoor nodig hebt.

Commentaar

Draagbaar betekent voor mij dat ik de mount+(eventueel erop gemonteerde) scoop samen buiten kan plaatsen en binnen een paar minuten kan waarnemen,ook snel weer binnen plaatsen als het weer plots omslaat. Nu is het dikwijls bewolkt met opklaringen, tussendoor een bui, maar zeer helder tijdens de opklaringen en dan zie ik er echt tegenop op mijn zware monteren+dito newton buiten te slepen voor misschien maar een paar minuutjes waarnemen. Belangrijk voor mij : korte, lichte scoop, lichte montering. Niet belangrijk voor mij : hogere vergrotingen, daarvoor heb ik mijn newton nog.

Commentaar

Shorttube refractor (en als je het betalen kan een APO) op een Vixen Porta zou ik zeggen.

Commentaar

Ik heb net gereageerd op en tweedehandsaanbieding : een vrijwel nieuwe SkyWatcher TravelMak102 op EQ-2 montering, verkoper meldt mij dat hij de scoop nog steeds heeft, voor 250 euro kan ik hem aanschaffen. Lijkt mij een stuk interessanter dan een grote verrekijker en dan een korte refractor met kleurfout(en), bovendien nog goedkoper ook. Wat adviseren de kenners mij??

Commentaar

Origineel geplaatst door luc
                Ik heb net gereageerd op en tweedehandsaanbieding : een vrijwel nieuwe SkyWatcher TravelMak102 op EQ-2 montering, verkoper meldt mij dat hij de scoop nog steeds heeft, voor 250 euro kan ik hem aanschaffen. Lijkt mij een stuk interessanter dan een grote verrekijker en dan een korte refractor met kleurfout(en), bovendien nog goedkoper ook. Wat adviseren de kenners mij??
                Het zijn erg verschillende kijkers, en we weten ook niet echt wat je zoal gaat bekijken in die telescoop.

Een ED80 op een Vixen Portamount is wel universeler dan een telescoop met 1.25" oculairs en 1300mm aan brandpuntsafstand - da's zeker geen breedbeeldkijker en zo verschillend van een verrekijker als maar mogelijk is.

Als je snel wilt observeren is een refractor ook zowiezo interessanter dan een Mak; de spiegel koelt namelijk niet zo snel af (en de corrector eigenlijk te snel).
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                  Hoort een 90 mm ook nog tot de categorie "draagbaar?" Daar kun je toch weer wat meer mee.
                  Je onderschat wat je met een 80mm refractor (of zelfs een 66mm APO) zoal kunt. En ik dacht dat Luc zowiezo al iets anders had met meer opening.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Klopt, een 25 cm newton, maar om snel even te gaan waarnemen, of snel mobiel te gaan waarnemen is het allemaal nogal zwaar en log. Daarom had ik graag iets klein/licht voor als ik maar even tijd heb, of, bij minder goed weer, korte opklaringen, gevolgd door regen....., voor op reis,..enz. Een goede "grote verrekijker" betaal je ook al snel een 200euro. Ik had dus graag een extra lichte/kleine scoop bijgekocht voor snelle/korte waarnemingen. De Sky Watcher travelmax 102mm maksutof lijkt me wel wat, zeker aan die prijs (250euro, zou in nieuwstaat zijn). De vraag is : kan je er iets mee zien? Kan ik de oculairs van mijn Sky Watcher newton 25 cm in de mak gebruiken?.... Blijkbaar is op de mak een soort schroefdraad voorzien waarop je een reflexcamera kan bevestigen, maar of dit werkt en hoe goed....kan ik niet zo direct inschatten.

Commentaar

De vraag is : kan je er iets mee zien?
                      Ja, maar zoals ik zie is het geen verrekijker. Zelfs een 25mm Plössl geeft je al 52x op die telescoop (en met een Plössl zie je een veld van een graad of zo), en meer vergroten gaat zwakkere voorwerpen al een pak donker maken.

Het is dus voornamelijk een kijker voor planeten, de maan, planetaire nevels en het eerder kleine grut.

Het tweede nadeel (voor jouw gepland gebruik om snel-snel even te kijken) is dat bij hogere vergrotingen de hoofdspiegel goed gekoeld moet zijn, en door de gesloten tube gaat dat minder snel dan je zou verwachten.

Een korte achromaat geeft je met een 25mm Plössl een beeldveld dat vier keer meer oppervlakte beslaat, en staat dus veel dichter dan een Mak bij een verrekijker. Hij presteert ook veel sneller bijna optimaal.

Persoonlijk zou ik naast een 250mm Newt eerder een 66mm APO dan een 80mm achromaat verkiezen, trouwens.

Commentaar

Weeral veel bijgeleerd. Ik ga nog even afwachten, misschien toch maar voor een Astro Tech AT66ED of voor een Astro Tech AT80ED
                        gaan. Wel erg duur in verhouding tot de opening. Teveel keus, teveel dingen om rekening mee te houden....

Commentaar

Weeral veel bijgeleerd. Ik ga nog even afwachten, misschien toch maar voor een Astro Tech AT66ED of voor een Astro Tech AT80ED
                          gaan. Wel erg duur in verhouding tot de opening. Teveel keus, teveel dingen om rekening mee te houden....
                          Als je iets niet te duur wilt: er is altijd de 66mm Petzval ED van WO. zeker minder goed dan een AT66ED, weliswaar, maar een pak minder duur en toch beter dan de meeste klassieke achromaten, en zeker met een zelfs niet al te aggressieve fringe killer al heel goed.

Dat op een Portamount en je bent niet veel meer dan €450-500 kwijt.

Let wel, de afwerking is ook niet die van een AT66ED.

Wil je toch af en toe naar planeten lonken, dan zou ik toch nog wat wachten een een goede 80mm ED-doublet kopen.

Commentaar

Ik weet het niet meer hoor! En laatst las ik nog in een ander draadje dat een 80mm alleen goed genoeg is voor fotografie, en niet visueel. Daaruit proef ik toch dat het op het randje is. Is dan uiteindelijk een 80 mm verrrekijker niet beter, omdat je dan twee ogen hebt?

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                              Ik weet het niet meer hoor! En laatst las ik nog in een ander draadje dat een 80mm alleen goed genoeg is voor fotografie, en niet visueel.
                              Context is alles. Als je naar deep-sky wilt kijken en het wordt je enige kijker, dan is 80mm niet veel. Hier gaat het over een grijp'n'ga annex breedbeeldkijker voor iemand die een grotere kijker heeft.

Is dan uiteindelijk een 80 mm verrrekijker niet beter, omdat je dan twee ogen hebt?
                              Het probleem van een verrekijker is dat je de oculairs niet kunt wisselen en niet gauw filters kunt installeren - ook al heb je genoeg apertuur voor vele objecten, als de vergroting er gewoon niet is,...

En de kleurfout is bij de goedkopere modellen erg groot vergeleken met die in een goede ED-refractor omdat er toch niet zoveel vergroot wordt.

Ja, een Oberwerk 80mm met verwisselbare oculairs is natuurlijk iets anders, maar vergt al een erg goede montering en het prijskaartje is er ook naar...

Qua lichtopbrengst is een 80mm verrekijker inderdaad het equivalent van een 114mm-kijker.

Commentaar

Werken...
                              X