Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vandaag de LXD55 AR5 refractor binnen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vandaag de LXD55 AR5 refractor binnen

He, he..
    Eindelijk.. Al enige tijd ben ik op zoek gegaan naar een Meade AR5 LXD55 versie.
    In de US had ik er een aantal gevonden, maar de verkopers wilde hem niet naar Europa verzenden.
    Een week of vier geleden zag ik er één op Marktplaats en ik een bod gedaan.
    Een aantal weken niets vernomen van de verkoper totdat ik anderhalve week geleden een e-mail van hem kreeg dat hij akkoord ging met mijn bod en dat ik hem op kon komen halen.

Vanmiddag rond 12 uur ben ik in de auto gestapt en richting verkoper gereden. Volgens TomTom zou het 166km zijn en ongeveer anderhalf uur rijden.
    We hadden tussen één en twee afgesproken dus dat kon ik makkelijk halen.
    Helaas, niets was minder waar.
    Om twee uur moest ik de verkoper bellen dat mijn navigatie nog 20 minuten aangaf.
    Pfffff.. na bijna 2,5 uur in de auto gezeten te hebben was ik blij dat ik er was.
    Ik werd vriendelijk ontvangen met een overheerlijk kopje koffie en een jam soesje.
    Jeetje wat een gastvrijheid en ontzettend aardige mensen.

Die jongen had de hele handel in de garage gezet waar ik hem heel goed kon testen.
    Na aankomst in de garage voelde ik een twinkeling in mijn ogen..
    Dat was hem...
    Jeetje wat een mooie kijkers heeft Meade toch gemaakt.
    Alles was goed op een kleine scheur in de dauwkap na, maar ach niets om me zorgen over te maken.
    Coating was prima in orde.
    Focusser kon beter, maar er moet iets te knutselen blijven.
    Verder een in zeer goede staat zijnde scoop.
    Nu de montering.
    Oef.. niet echt stabiel die alu poten.
    De montering zelf was wel ok. Geen speling, de motoren maken beduidend minder herrie dan de LXD75 versie en een verlichte poolzoeker.
    Als je dat ziet vraag je jezelf af waarom Meade de LXD75 heeft gemaakt.
    Hier is echt niets mis mee, althans nog niet.
    De Autostar controller is ooit gevallen ofzo.
    Het schermpje was voorzien van een witachtige waas en aan de kopse kant was een klepje zoek, verder deed hij het wel..
    Inmiddels heb ik een nieuwe Autostarcontroller besteld in de US.

Nadat alles een grondige inspectie heeft gehad komt die jongen met een koffer aanzetten met daarin allerhande oculairs, drie verschillende Barlows, extra batterijen voor de aandrijving van de montering en een motor focusser. Ik wist niet wat ik zag.
    Hij had hem alleen nooit gebruikt en ik begreep meteen waarom niet.
    Hij zal eerst gemodificeerd moeten worden wil hij op de focusser van die refractor passen.
    Het was voor mij heel duidelijk. Ik wil hem, ik wil hem...
    UIteindelijk hebben we alles uit elkaar gehaald en heb ik de auto bij de garage neer gezet. Terwijl ik achteruit rijd zag ik een paal van de buren over het hoofd en door toeval heb ik die op een centimeter of 2 gemist.
    Nadat alles in de auto ingeladen was vroeg zijn moeder of ik nog iets wilde drinken omdat ik nog een tijd in de auto moest zitten.. Wat een lief mens toch he...
    Uiteindelijk na 2 uur (iets harder gereden) thuis aangekomen en alles als een gek uit de auto gehaald en neer gezet.
    Wat een schoonheid zo naast de LXD75.
    Ik mijn vrouw geroepen en haar gevraagd wat ze ervan vond.
    Wil je het eerlijk weten vroeg ze me..
    Ik vindt ze allemaal op elkaar lijken
    Ja hoor schat.. Die Vixen VMC200l lijkt inderdaad sprekend op die AR5
    En wat kan deze nu beter dan die andere voegde ze er nog aan toe..
    OOOhhhh... Ik had gewoon mijn mond moeten houden..
    Maar goed... Ik heb hem en ben daar ontzettend blij mee

Hieronder even wat fotootjes:
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

En bedankt nu is het weer weken bewolkt......
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

Mooi ding man!

Gefeliciteerd Jaap!
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Leuk verslagje trouwens over je aankoop, met plezier gelezen
        254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Commentaar

Inderdaad, geweldig verslagje, vooral de tekst op het eind

Ik ben benieuwd hoe je de montering gaat vinden. Als het goed is heeft deze geen kogellagers, en de lxd75 wel.

Veel plezier ermee.
          STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Origineel geplaatst door Slartibartfast
            Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

En bedankt nu is het weer weken bewolkt......
            Ik ben bang dat we daar toch niet onderuit hadden gekomen...

Dank voor jullie complimenten

@Arends(oog):
            Ik ga (mits bewolkt) vanavond de montering uit elkaar halen en opnieuw invetten.
            Dan hebben we meteen het antwoord. Ik wist dat van die lagers trouwens niet eens.

Wat ik overigens wel gemerkt heb is dat er geen collimeerbare cel in zit.
            Overal lees je dat er in die ar5 een collimeerbare lens zit, maar in deze dus niet.
            Is er iemand die hier iets meer over weet?

Commentaar

Nou, die wijsheid komt van cloudy nigths, in een vergelijkingsverslag tussen LXD75, LXD55 en een CG5 advanced. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ALLE monteringen kogellagers hadden/hebben
              STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

mooie aankoop leuk verhaal dat laatste stuk klingt heel bekend
                celestron c8 westling 20x80 celestron c11
                eq6 montering 102/500 refractor

Commentaar

is inderdaad een leuk verhaal
                  Laten we een moord plannen, of een religie starten

Commentaar

Origineel geplaatst door leo
                    mooie aankoop leuk verhaal dat laatste stuk klingt heel bekend
                    gefeliciteerd met je aankoop jaap, prachtig apparaat yesyes:

en ja zeer bekend eind, zouden alle vrouwen zo zijn
                    127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

He Jaap, zo langzamerhand zie ik alle hoekjes van je huis! Is er een kamer waar nog geen scoop heeft gestaan?
                      Gefeliciteerd in ieder geval en waarom wilde je deze telescoop ipv de vixen? Het ziet er in ieder geval fraai uit!
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                        He Jaap, zo langzamerhand zie ik alle hoekjes van je huis! Is er een kamer waar nog geen scoop heeft gestaan?
                        Gefeliciteerd in ieder geval en waarom wilde je deze telescoop ipv de vixen? Het ziet er in ieder geval fraai uit!
                        Ze ligt nu toch op bed dus ik kan het makkelijk schrijven.
                        De vrouw wil dat ik wat de deur uit doet omdat ze vind dat je maar door 1 telescoop kan kijken.
                        Helaas voor haar heb ik hem veel te hoog aangeboden dussss..
                        Voor mij hoeft hij niet weg.

De reden dat ik voor deze heb gekozen is omdat je overal leest dat deze refractors zeer scherp beeld leveren.
                        En ik vindt ze gewoon mooi
                        Ben nu al weer naar het kijken voor een lxd55/75 152mm refractor

Ja Nop... Er zijn nog wel plekjes waar geen scoop heeft gestaan.
                        Slaapkamer (mag niet van de vrouw) badkamer (mag ook weer niet) Toilet (tja wat zal ik zeggen)
                        Nee ons huis heeft nog heel veel plekjes dus er kan makkelijk een 152mm refractor bij.

@all.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties.
                        En ja... Het lijkt erop of alle vrouwen zo zijn.

Commentaar

japie ik heb een garage van 7bij 6 dus als je geen ruimte meer heb zet ze maar hier neer
                          celestron c8 westling 20x80 celestron c11
                          eq6 montering 102/500 refractor

Commentaar

Werken...
                          X