Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dobson vs EQ / AZ-ALT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dobson vs EQ / AZ-ALT

Ok, Dobsons staan snel. Maar dan wel in de juiste context. Want een Eq montering opzetten duurt ook geen half uur. Maar waarom hoor ik dat toch steeds? Je hoeft de poolzoeker niet helemaal perfect uit te lijnen of de kijker exact te balanceren om lekker te kunnen waarnemen. Ik zet voor waarnemen de poolzoeker enkel op het oog in de goede richting en ik ben klaar. De kijker ligt al relatief gebelanceerd in de tuberings, dus daar kan ik vanaf blijven. De tegengewichten zitten ook nog op dezelfde plek als de vorige keer. Ik til het zaakje hooguit in 3 delen uit de auto, soms zelfs maar twee. Dat gaat vrijwel even snel als een dobson, en sneller dan een truss. Waarom is een dobson kopen omdat het sneller is dan een reden? Ik zie het niet zo. Om de prijs kan ik er absoluut inkomen, maar omdat het sneller staat niet.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Ik gebruik mijn poolzoeker nooit, ik lijn zelfs nooit uit. Ik richt mijn kijker ongeveer naar het noorden en thats it. Ik doe immers niet aan fotografie. Gewoon nu en dan wat bijregelen is voldoende maar dat moet je met een dobson ook doen. Ik hoef echter maar aan 1 knop te draaien en het object staat terug in beeld. Zelfs als ik even binnen ben geweest.
    Mijn telescoop zet ik ook in 1 of 2 keer buiten dat maakt dus geen verschil.
    Een newton gebruiken op een EQ montering is veel te omslachting, en dat is het voordeel van de dobson.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Poolzoeker ben ik voor gewoon waarnemen ook niet zo nauwkeurig in. Ik ben echter wel een hele poos bezig met opzetten, omdat alles in koffers opgeborgen staat. Dan moet ik dus eerst alles naar buiten slepen (2 koffers(1 voor de montering en 1 voor de contragewichten), een tas, de scoop en de driepoot) en dan kan ik alles opzetten. En wil ik weer stoppen, dan moet ik alles inpakken en opbergen weer. We hebben hier namelijk ook niet zoveel ruimte in de kamer of slaapkamer dat ik de montering wel in elkaar kan laten.
      Daarom wil ik nu wel een dobson montering. Ik zet de montering buiten, hang de telescoop erin, een doosje oculairen erbij en kijken maar.
      Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
        Een newton gebruiken op een EQ montering is veel te omslachting, en dat is het voordeel van de dobson.
        Dat ligt aan de grootte en het gewicht van het ding. Wel is het handig om je buis roteerbaar te maken in de tuberings. En voor de rest ben ik het helemaal met je eens. Zelfs als je ruwweg uitlijnt kun je lange tijd nogsteeds over 1 as volgen. Erg handig als je meerdere mensen door de telescoop laat kijken.

@Webboarder
        Dat is natuurlijk weer een andere zaak! Ik zou echter voor mezelf hooguit de OTA in een koffer doen. Zoveel extra's scheelt dat dan weer niet. En straks vervoer je de dobson toch ook los? De koffer is dus een keuze die je maakt. En in jouw geval kies je er bij de EQ wel voor maar bij de Dobson niet.
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Tot 20cm is een EQ montering nog wel te doen, daarboven is een dobson montering gewoon comfortabeler in het gebruik.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Je hebt helemaal gelijk, mijn 6 cm Prinz staat ook op een EQ en is binnen 10 seconden gebruiksklaar. Veel sneller nog dan mijn Dobson! Maar....Een telescoop koop je niet vanwege 1 voordeel. Ik heb geen Dobson gekocht alleen omdat ie zo snel staat.
            Opzettijd is een argument, maar zeker niet het belangrijkste.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Precies! Maar ik hoor het soms wel als hoofdargument en dat gaat me wat ver. Tot een bepaalde afmeting maakt het qua opzettijd en soms qua gewicht helemaal niks uit.
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
              X