Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Carl Zeiss Jena Dekarem 10x50

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Carl Zeiss Jena Dekarem 10x50

Hij is binnen (bedankt Stephane voor het meekijken!!):
    Een originele Carl Zeiss Jena Dekarem 10x50 verrekijker, op de kop getikt bij Ebay. Dit zijn topverrekijkers! Oerddregelijk en optisch helemaal in orde.
    Ik heb m redelijk goedkoop kunnen krijgen (120 euro). Vandaag binnen. Wat blijkt: ik heb er eentje uit de beste serie (nummers vanaf zes miljoen) met een speciale rode coating!
    Net er mee naar Holmes gekeken. Een plaatje!!

Ik had er al eentje (zie voor geschiedenis: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ht=dekarem)
    Maar omdat deze stuk is (van binnen gebarsten) is het geen prettig beeld en dus geen vergelijk met de kijker die ik nu binnen heb,

Meteen een vraagje: hoe kan ik de kijker collimeren? een stertest gaf geen zuivere rondjes.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Nop , als het beeld goed is zou ik er niet teveel aan prutsen .
    De prisma's in deze verrekijkers zijn niet (zomaar) te collimeren .
    De schroefjes hiervoor ontbreken .(Als er toch schroefjes inzitten dan is het een nepper )
    Wat wel wat te collimeren valt zijn de objectieven .
    Die zitten in een excentrische lenscel die losjes in de verekijker passen .
    Rond die lenscel zit een exentrische ring waarmee je het objectief kan centeren .
    Hopelijk helpen de silly schetsjes .(met de hand zou dit sneller en beter getekend zijn geweest .)
    Maar indien nodig wil ik van t weekend wel enkele fotos maken .

Commentaar

Hoe weet je het toch allemaal!! Dank je wel voor de info!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooie kijker, hoe oud is hij ongeveer schat je?
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Gefeliciteerd Norbert! Vind ik wel typisch iets voor jouw eigenlijk. Wat weegt zoiets nou?
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

je kan in onderstaande tabel zien hoe oud hij is...

http://www.europa.com/~telscope/zeissbin.txt
            Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Gaaf ding! Die doet het over 100 jaar nog!

Paklijst Nop a.s zaterdag:
              -Opperdob
              -Zeiss
              -gebarsten 2" filter (misschien kan Roel er nog een 1,25" uit snijden)
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
              X