Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nu ook enkele naieve schetsen bij het collimatieartikel...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nu ook enkele naieve schetsen bij het collimatieartikel...

Maar misschien genoeg om iedereen even duidelijk te maken waartoe het allemaal dient en welke assen er zijn.

http://www.astrowiki.nl/index.php/Newto ... :_schetsen
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Mooi stukje vakwerk!
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Volgens mij is het een zij aanzicht en geen bovenaanzicht, en bij stapp 1 laat je de vangspeigel zakken i.p.v. naar voren bewegen, toch? (zakken richting de hoofdspiegel)
      Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
        Volgens mij is het een zij aanzicht en geen bovenaanzicht,
        als je collimeert met een tube helemaal vertikaal heb je gelijk .

Ik doe dat niet - geen zin om werktuigen op de hoofdspiegel te laten vallen...

Ik heb de legende wat gewijzigd...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

De hoek van de tube doet er niet toe, bij een boven aanzicht worden de spiegels cirkelvromig weergegeven en kun je de lichtweg niet in beeld brengen. Mischien is dwarsdoorsnede een leuke compromis?,
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
            De hoek van de tube doet er niet toe, bij een bovenaanzicht worden de spiegels cirkelvormig weergegeven
            Neen. Boven is boven - als de buis horizontaal is, dan kijk van boven op de zijde van beide spiegels. Alleen bij vertikale buis kijk je bij een bovenaanzicht recht in de tube en zie je de spiegels als cirkelvormig.

Zoals ik al zei, ik heb de legende al gewijzigd met minder ambigue bewoording; je hoefde me die hint over doorsnede zelfs niet meer te geven .

Ik heb ook meer precies aangegeven over welke dwarsdoorsnede het gaat (en wat de veronderstellingen zijn die er een 2d-probleem van maken).

Commentaar

Werken...
            X