Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kwaliteit vanguard 606 telescoop ???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Gertjan
    antwoordde :
    heb je nou net een gigantisch oude koe uit de gracht gehaald of kloppen mijn datums hier niet?

Laat een reactie achter ::

• 0oWiMo0
    antwoordde :
    vanguard 606

dat telescoopje gebruik ik nu om naar de zon te kijken, goed filter er voor! ander oculair er in... van echt glas dovetail geknutseld, nu kan het ding op een echt statief... doet het prima...leuk om naar zone vlekken te kijken

• captain_crush
    antwoordde :
    oeps...my mistake...het is dus COLLIMEREN....thanx...dat komt ervan als je voor het eerst gaat collimeren...dan wordt het vanzelf wel callimeren...pffffffff lekker zenuwsloopend werkje...

• Ossi
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door captain_crush
    `t was de bedoeling dat het toch helder zou worden!?!?!?!? of wordt ik nu gek....m`n telescoop ge-callimeerd en dan nog tegen de mist aan kijken....
    Even een kleine opmerking, zag dat je de fout al eerder had gemaakt.
    Het is collimeren

• captain_crush
    antwoordde :
    `t was de bedoeling dat het toch helder zou worden!?!?!?!? of wordt ik nu gek....m`n telescoop ge-callimeerd en dan nog tegen de mist aan kijken....

• Roel
    antwoordde :
    Nou, in dat geval kan er weinig mis gaan Veel succes met het zenuwslopende klusje (dat is het wel, hoor) en hou ons op de hoogte!

• captain_crush
    antwoordde :
    dankzij dit forum heb ik er voldoende over gelezen en alle tips goed nagelopen om er voor te zorgen dat ik geen fouten maak...zoals b.v. de telescoop verticaal te plaatsen om er vervolgens een schroevendraaier in te laten vallen of iets dergelijks....ook ben ik hier even wezen kijken ...http://www.andysshotglass.com/Collimating.html...

Bernard

• Roel
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door captain_crush
    goeie tip dat van dat fotorol houdertje....ga direct aan de slag..
    Meteen aan de slag? Ik neem aan dat je dan al ongeveer bekend bent met collimatie? Voordat je daarmee begint moet je namelijk wel even weten hoe het allemaal in zijn werk gaat, anders wordt het misschien alleen maar erger (vooral als ie vanuit de fabriek al redelijk goed staat). Het is namelijk best een gepriegel en ik het ergste geval zou je door de stelschroeven te strak aan de draaien de spiegelhouder kunnen beschadigen!
    Neem vooral de tijd en laat je eventueel stap voor stap helpen door iemand die dit vaker heeft gedaan of via dit forum!

• captain_crush
    antwoordde :
    er staat op de primaire spiegel inderdaad een stip, ik neem aan dat je die bedoeld.
    goeie tip dat van dat fotorol houdertje....ga direct aan de slag..
    ik heb een foto geplaatst op het eerder genoemde forum, ik hoop dat de link werkt.

Bernard

• Roel
    antwoordde :
    Een Dobson met een grote diameter is vooral geschikt voor deepsky objecten. De regel is: hoe groter de diameter van het objectief (de hoofdspiegel) hoe lichtzwakkere objecten je kan zien. Het zullen altijd wazige vlekjes blijven, maar jouw kijker zal waarschijnlijk meer detail in de wazige vlekje laten zien en bijvoorbeeld meer afzonderlijke sterren in bolhopen kunnen oplossen.
    Maar ook voor planeten is deze kijker prima geschikt. Ik zou voor de heldere planeten wel een filter aanschaffen, omdat de kijker zo lichtsterk is dat het felle licht van de planeten nogal verblindend kan zijn. Details zijn dan moeilijk zichtbaar. Dat heb je misschien al wel gemerkt bij de maan?

Meestal moeten telescopen die nieuw uit de winkel komen wel gecollimeerd worden, maar dit is redelijk eenvoudig zelf te doen, vooral als er een stip of een ringetje in het midden van de hoofdspiegel staat, heb je dat? Voor de rest is een oud doorzichtig potje van een fotorolletje alles wat je nodig hebt om de telescoop behoorlijk nauwkeurig te collimeren.

• captain_crush
    antwoordde :
    effe vraagje

ontzettend bedankt voor je reactie,
    momenteel ben ik aan het kijken of mijn telescoop ge-callimeerd moet worden.
    lijkt me simpel genoeg.
    nog even een vraagje....weet niet of het off-topic is maar dat hoor ik dan wel.

ik ben er nog steeds niet achter of mijn telescoop puur voor dichtbijstaande objecten is of als deze ook voor deep space gebruikt kan worden.

Groeten Bernard

• Roel
    antwoordde :
    Welkom op dit forum!

Zeker een fijne scoop! Beter dan die van mij in ieder geval: een 5" Newton op Eq-3. Een 8" dobson is wel een telescoop die ik zelf ook ooit wil kopen (of bouwen) maar dat is nog even toekomstmuziek.

Misschien een leuk idee om een foto van je telescoop te plaatsen in het topic "foto van je eigen telescoop"?

• captain_crush
    antwoordde :
    mijn telecoop

Beste allemaal,
    Ik ben net lid geworden van dit forum, klasse...voldoende info.
    nu even mijn vraag, ik heb een dobsonSkywatcher 8 inch (203 mm) F/5.9. Brandpunt 1200 mm, spiegel van pyrex glas. ,,,is dit wat?

alvast bedankt

Gast antwoordde
    Origineel geplaatst door menno
    Nou Volgens mij heeft Erwin zo'n scoop liever dan een 25' Dobson :P
    ik denk best dat, dat klopt :applaus: :lol:

Gast antwoordde
    Nou Volgens mij heeft Erwin zo'n scoop liever dan een 25' Dobson :P

Werken...
X