Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schoonmaken etx 125

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schoonmaken etx 125

Ik heb een etx 125 en nu zag ik dat de buitenkant van de lens vuil was.
    Het zijn harde puntjes die erop zitten (soort hars o.i.d.)
    Ik heb geen idee hoe het erop komt. Hij heeft alleen buiten in mijn tuin gestaan met in de verste verte geen naaldboom of iets in de buurt.

Nu heb ik ergens op het forum gelezen dat je dit er niet zomaar af moet halen, maar met gedsetileerd water o.i.d.

Ik kan het alleen nergens meer vinden (zal wel weer met mijn neus hebben gekeken )

Wat is de beste manier om hem schoon te maken?

Met een hamer? :P

Nee, ff zonder dollen... heb je al alcohol geprobeerd?
    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Nee, ik heb nog geen alcohol geprobeerd (wel de hamer ).

Ik durfde niet echt goed, omdat ik volgens mij iets gehoord had dat dit een blauwe waas kon geven?

Volgens jou kan ik het gewoon proberen met alcohol?

Commentaar

Ik vermoed dat die harde puntjes op je lens stuifmeel(bolletjes) zijn, als ze er tenminste al sinds ongeveer het voorjaar opzitten.
        Als je -125 een recente versie is, heb je de UHTC coating op de lens zitten. Daar moet je voorzichtig mee omspringen want die kan je er letterlijk afpoetsen. Heb veiligst is gedestilleerd water, in combinatie met een niet pluizend gaasje (kan je bij de apotheek krijgen), en dan heel voorzichtig poetsen. Alcohol is schadelijk voor de coating.
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Ik heb de etx nog maar 2 maanden, dus dan lijkt het mij inderdaad geen stuifmeel bolletjes.
          Ik zal mijn vrouw vragen (is apothekerassistente) of zij gedestileerd water en de gaasjes meeneemt.
          Ik neem dat dat het in ieder geval niet kwaad kan om dit eerst te proberen.
          Kan ik het op n of andere manier zien als ik teveel aan het poetsen ben of is het dan al te laat?

P.S. hoe komt die coating op de buitenkant van de lens?

Commentaar

Misschien heb je hier iets aan: http://www.weasner.com/etx/reviews/2004/opt-dcck.html ?

Commentaar

De coating is zo'n dingetje van Meade om hun producten van iets nieuws te voorzien... Celestron deed precies hetzelfde met hun XLT coatings. Beide coatings gaan reflecties tegen en schijnen goed te werken. Mijn beide scopes hebben het ook maar ik kan nog niets zeggen over het effect omdat ik nog nooit met een identieke scope ernaast naar hetzelfde object heb gekeken ter vergelijking.

Te hard poetsen zie moeilijk, dus doe het vooral zo zachtjes mogelijk! Gewoon zo'n gaasje een beetje vochtig maken en dan rustig met draaiende bewegingen over de lens gaan, tot hij schoon lijkt. Daarna nadrogen met een droog gaasje en dan ng een keer met een droog gaasje om eventuele strepen 'weg te wrijven'. Zo heb ik het zelf met mijn LX200 gedaan en ik was tevreden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                Alcohol is schadelijk voor de coating.
                Isopropanol ook? Dat wordt toch altijd gebruikt om lenzen & spiegels schoon te maken. (verdund natuurlijk)
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dat schijnt verdund ook te kunnen, maar dan moet je wel 'naspoelen' (poetsen) met gedistileerd water.
                  Er staat ergens op internet een receptje voor een UHTC-safe poetsmengseltje maar ik kan het niet vinden...

Commentaar

Bedankt allemaal.
                    Het was er goed af te halen met alleen gedestileerd water.
                    Wel heb ik alle andre informatie uitgeprint en zal ik bewaren bij 'zware' vervuiling van de lens.

Commentaar

Zo ver ik weet kun je zuivere alcohol wel gebruiken en poets je de coating er niet mee af. De blauwe waas krijg je van spriritus, dat moet je NIET gebruiken, het heet niet voor niets BRANDspriritus. Die blauwe troep bijt in je coating. Naspoelen met gedestileerd water moet zo wie zo.

Overigens kun je bij een ETX de correctielens aan de voorkant er af draaien voor.... onderhoud. Markeer wel de originele positie, omdat de meniscus en de spiegel t.o.v. elkaar zijn afgesteld. Eigenlijk is dat raar, want het is een concentrisch optisch ontwerp.

Suc7, Bert
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                      X