Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Leuk setje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leuk setje

Afgelopen zaterdag mijn nieuwe aanwinst gehaald.
    EQ6 van skywatcher.

Ik moet zeggen dat het een stevig geheel is.

Maar goed..

Nadat ik thuis gekomen ben, heb ik hem meteen uitgeprobeerd en wat denken jullie..
    Hij doet niets.. Dat wil zeggen.. De controller aangesloten, voeding erop en gaan met die banaan maar niet heus...
    Het enige wat ik hoorde was een klik bij het indrukken van RA knoppen.
    Ok, het is 17:15 en er kan niet meer naar Ganymedes gebeld worden.
    Dan maar zelf uitvogelen.
    Doe ik iets fout soms?
    Internet afgezocht tot ik op een forum terecht kwam waar iemand het zelfde probleem had..
    En wat blijkt nu.. Het is geen motorsturing om je kijker op een object te richten, maar om je kijker OP het object gericht te houden..
    Ik die plaat eraf geschroefd en gekeken of de tandwielen draaien.. En inderdaad, hij doet het gewoon.
    Ik heb nooit geweten dat je hem met de hand moet richten om vervolgens de knopjes in te drukken om te kunnen volgen..
    Maar acht.

Weet iemand toevallig of er ook een controller en motoren te krijgen zijn waarmee je dus wel kan richten?
    Ik heb overigens wel een site gevonden van iemand die z'n eq6 heeft voorzien met de Meade Autostar en bijbehorende motoren.
    Klik hier

Ik ben wel trots om mijn nieuwe aankoop (nog wel tenminste)
    Hieronder een leuk plaatje.
    De allround set..
    150mm Meade LXD75 F5 Newt en de Synta 90mm F10 refractor.
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Krijgt het geheel voldoende spanning??
    Ik weet niet of je een powertank (accu) of zo'n batterijenpack
    gebruikt??

Mvgr steven

Commentaar

Dit is toch de controller? Als je hem op 16x zet kun je toch je telescoop richten (zij het wat langzaam)?
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

als je volledige goto functionaliteit willen hebben kan je een upgrade kopen (zie hieronder bij TS)

De gehele plaat met electronica, die in de monteringskop zit, wordt dan vervangen en ook andere motoren.

Skyscan Nachruestset Upgrade kit Skyscan GoTo Version 3.01 578.-
        Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

proficiat Japie met je aanwinst trouwens!
          ik heb er 2 weken geleden ook eentje uit Belgie opgehaalt, wel met goto v2.06 dacht ik.

vind die monteringskop wel loei en loei zwaar trouwens, pfff ben een gpe en lxd75 gewend

Commentaar

Misschien heb ik wat gemist, maar waarom gebruik je je LXD niet?
            "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

@Steven:
              Ik heb ze beide gebruikt en het werkt opzich ook wel.
              Je kan de tandwielen zien draaien.

@Prototype:
              Dat is inderdaad de controller.
              Bij 16 keer slew zal ik (ff rekenen hoor) een uurtje doen over het stukje Vega-Ringnevel.. Dat worden lange nachten.

@Paul66:
              Dat klopt, maar er staat daar ook nog zoiets als: Important: Older mounts require new motors, newer mounts do not require new motors. Please check which motors you have in your mount before ordering!

Die motoren worden er toch gewoon bijgeleverd? Of ben ik nou gek?

Commentaar

waarom ik mijn lxd niet gebruik?

heb je weleens een c11 (12kg) gezien op een lxd ?
                kan het het antwoord wel raden toch ?

en voor astrofotografie is de eq6 ook beter heb ik gemerkt....

Commentaar

Re: Leuk setje

Huh! Waarom heb je die prachtige set ingeruild voor dit budget spul??

Origineel geplaatst door Japie
                  Afgelopen zaterdag mijn nieuwe aanwinst gehaald.
                  EQ6 van skywatcher.

Ik moet zeggen dat het een stevig geheel is.

Maar goed..

Nadat ik thuis gekomen ben, heb ik hem meteen uitgeprobeerd en wat denken jullie..
                  Hij doet niets.. Dat wil zeggen.. De controller aangesloten, voeding erop en gaan met die banaan maar niet heus...
                  Het enige wat ik hoorde was een klik bij het indrukken van RA knoppen.
                  Ok, het is 17:15 en er kan niet meer naar Ganymedes gebeld worden.
                  Dan maar zelf uitvogelen.
                  Doe ik iets fout soms?.
                  Daar klopt niks van. Terug naar Ganymedes ermee.
                  Op 16x moet je een zichtbare beweging zien. Niet te vergelijken met een snelle goto kijker als de lxd. Maar je moet beweging zien.
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door paul66
                    waarom ik mijn lxd niet gebruik?

heb je weleens een c11 (12kg) gezien op een lxd ?
                    kan het het antwoord wel raden toch ?

en voor astrofotografie is de eq6 ook beter heb ik gemerkt....
                    Ik vroeg het aan Japie..!
                    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

oeps sorry
                      werken en forum bijhouden gaat niet helemaal goed merk ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                        Misschien heb ik wat gemist, maar waarom gebruik je je LXD niet?
                        Die LXD gebruik ik nu niet omdat de RA motor defect is en ik op antwoord van Meade zit te wachten.
                        Deze heb ik min of meer in een opwelling gekocht voor mijn 90mm refractor.
                        Die eq6 moet straks mijn vixen VMC of een celestron 9,25 gaan dragen.

@Paul66: Bedankt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                          EQ6 is fijn te pimpen. Ik had een EQ6-(2e versie) die met 2800mm brandpunt nog een minuut wist te volgen zonder aanpassingen! De nieuwere serie is erg fijn. De HEQ5 en EQ6 zijn zeker voor astrofotografie geschikt, en als je handig bent dan kun je er prachtige dingen mee doen. Ik denk dat de discussie Vixen-Chinese kloontjes nu wel over is. Synta maakt goed spul en is voor weinig geld te verbeteren.
                          Even uit een andere topic gehaald NOP
                          En hier kan je lezen dat je bij 16x bijna niet de scope ziet bewegen.
                          Wel wanneer je door het oculair zou kijken.. Lijkt me ook logisch.
                          Het is puur en alleen bedoeld voor volgen en niet om eens lekker te slewen naar een volgedn object.
                          Dat zal bij de nieuwere motors waarschijnlijk anders zijn.

En misschien zit er niet genoeg power in m'n powertang en batterijen.

Oja en Nop, ik heb die andere set nog niet verkocht dus ik kan altijd nog terug.

Commentaar

Dit of dit kan natuurlijk ook nog

Commentaar

EQ6-2 is een fijne montering die je gerust kunt pimpen. Die van ganymedes is volgens mij nog het oude type met de pek.
                              Gelukkig kun je die nog pimpen.
                              Maar eea komt bij mij een beetje impulsief over (ik ben er zelf trouwens ook niet vies van haha).
                              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                              X