Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Brandpuntsafstand Russentonne

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Brandpuntsafstand Russentonne

Hallo, Maksutov-cassegrain kenners,
    ik heb een Rubinar Mak 10/1000 waar ik zowel een fototoestel als een oculairhouder achterop kan zetten. Met oculair zit het brandpunt kennelijk vlak achter de telescoop: ik kan net scherpstellen als het oculair direct tegen de scoop zit, maar zo gauw ik een omkeerprisma of spiegel gebruik, kan ik geen scherp beeld meer vormen.
    Zoiets roept om nek- en rugklachten, vooral als het geheel op een laag statief staat.
    Is er een methode om meer lichtweg achter de telescoop te krijgen?
    Space is infinite. My budget is not.

Ja, dat kan zie hier als je een schroefje verwijderd kan je voorbij de begrenzing scherpstellen (let wel op dat je niet te ver draait want dan valt de lens uit elkaar).

Als je dan toch bezig bent zet dan meteen de hoofdspiegel wat losser (staat ook in dit artikel beschreven), door te strakke montering krijg je last van beeldvervorming.

Succes, het is niet moeilijk ik heb het ook gedaan.

Commentaar

Bedankt sterrenkijker, dat was een fluitje van een cent!
      De vorige eigenaar had wel de hoofdspiegel ontspannen, maar niet de ring verwijderd.
      Wat me verbaast, is dat die ene cm van dat tussenringetje me een paar cm lichtweg achter de kijker oplevert. Is het omdat de lichtweg 3x opgevouwen zit, zodat de uiteindelijke winst 3x de dikte van de ring is?
      Space is infinite. My budget is not.

Commentaar

Inderdaad.

Commentaar

Origineel geplaatst door Astro-oom
          Bedankt sterrenkijker, dat was een fluitje van een cent!
          De vorige eigenaar had wel de hoofdspiegel ontspannen, maar niet de ring verwijderd.
          Wat me verbaast, is dat die ene cm van dat tussenringetje me een paar cm lichtweg achter de kijker oplevert. Is het omdat de lichtweg 3x opgevouwen zit, zodat de uiteindelijke winst 3x de dikte van de ring is?
          Meer nog: het laatste deel van de lichtweg is verlengd door de vergroting van de secundaire, dus een verschil in afstand van hoofdspiegel tot vangspiegel wordt uiteindelijk achter de vangspiegel uitvergroot...

Het eerste deel van de lichtweg (van corrector tot hoofdspiegel) maakt niet veel uit; de corrector focuseert namelijk nauwelijks.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
          X