Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is dit in vredesnaam? Kenko reflector telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is dit in vredesnaam? Kenko reflector telescoop

Via Marktplaats heb ik gisteren deze kijker gekocht. Morgenochtend ga ik hem ophalen!

"Kenko Astronomical Reflector Telescope" op een "B Plasma" montering.

Volgens mij is het een oude Japanse 150 mm Newton. Het ziet er allemaal erg solide uit en het ding is wat ruimer uitgerust dan de standaard Synta of Vixen Newtons. (grote zoeker, rare 2 inch ? focuser, sturing op beide assen, poolzoeker, houten statief, dikke vette montageplaat)
    Het merk Kenko zegt me niks. Als ik Google zie ik dat ze tegenwoordig allemaal Synta spul leveren. Maar dat zegt niks over de kwaiteit van het oude spul. Zie Meade of Tasco. Ik schat hem zelf op 20 a 25 jaar oud.

Maar wat is het??? Een oude Vixen-kloon? En hoe werkt die focuser? Ik vind hem in ieder erg mooi!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Ik zag hem ook al staan op marktplaats, lijkt inderdaad een leuk scoopje.
    Zou goed kunnen dat ze in de 2e wereldoorlog er granaten mee afgeschoten hebben

Doet mij in ieder geval ook meer aan Vixen denken dan wat anders.
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

Volgens hun website zou het OO moeten zijn. Het lijkt er idd wel heel goed op.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

de Vixen associatie komt denk ik ook door de kleur. Vixen schilderde hun oude spul vroegah toch ook in dat oud-groenige?

Lijkt mij een koopje eerlijk gezegd, zeker als de optiek in orde is.

Origineel geplaatst door Jefke
        Volgens hun website zou het OO moeten zijn. Het lijkt er idd wel heel goed op.
        doe eens een linkje? Als dat zo is, is het helemaal geen geld!
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik wil de prijs niet omhoog jagen, maar kleuren en type montering doen eerder aan Takahashi denken
          Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Lijkt me sterk, als het een Tak zou zijn zou dat er wel opstaan. Die zijn namelijk niet zuinig met merknaam-sticketjes, net als Vixen.

Commentaar

Volgens mij gaat het om deze telescoop: http://www.orionz.co.kr/shop/mall.php?c ... ew&no=1097 met een andere focuser.
              Als je op het tekentje klikt onder de telescoop klikt zie je dat het OO is.
              Ik denk wel dat het een andere montering is.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hmm. Volgens mij is de enige overeenkomst het kleurtje. Spiderstelmoeren zitten verder naar voren, zoekervoet en zoeker is anders, de ringen aan de uiteinden zijn anders...

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
                  Volgens mij gaat het om deze telescoop: http://www.orionz.co.kr/shop/mall.php?c ... ew&no=1097 met een andere focuser.
                  Als je op het tekentje klikt onder de telescoop klikt zie je dat het OO is.
                  Niks te maken met Orion Optics in het Verenigd Koninkrijk; het gaat om een gelijknamige winkel in Korea.

De optiek en de montering zijn inderdaad gebaseerd op een Vixen (de 150mm f/5 reflector op Vixen GP); of het een Synta-kloon is of een vroegere Vixen met een andere badge is moeilijk te zeggen; aan de zoeker, de voorkant (ver doorlopend na de funky oculairhouder; Vixen heeft op hun 150mm f/5 van alles als oculairhouder gebruikt over de jaren) en de houten driepoot zou ik eerder denken aan een vroege Vixen met Kenko-stickers (Kenko is iin Japan niet zo onbekend, weet je, en zelfs hier niet bij fotografen).
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

aan de buis te zien kon het wel eens een Orion UK zijn.. spider ver naar achter en lange focus.. Focusser niet helical?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                      aan de buis te zien kon het wel eens een Orion UK zijn..
                      Absoluut niet.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ojee.

http://www.telescope.co.kr/item.php?it_id=839

Commentaar

wauw een alles in 1 pakketje, kan alleen de UHC en OIII filters niet ontdekken
                          Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

vaag, op dat plaatje staat inderdaad Orion Optics... Omgerekend komt 2210000 Koreaanse muntjes wel uit op 1600 euro

Via de Orion Optics UK site kom je met linkjes klikken wel weer op een distributeur in Korea, SUNDU, die ook die Kenko dingen verkoopt.. Het zu dus kunnen... Maarja.. die heeft ook Meade, Bresser en... Takahashi.. over van alle walletjes eten gesproken :P
                            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                              vaag, op dat plaatje staat inderdaad Orion Optics...
                              Natuurlijk. Da's de naam van de winkel wiens pagina's je bekijkt.

Zoals ik zei, niets te maken met Orion Optics UK, en een kind van vijf ziet dat de mechanische uitvoering van de recente telescopen gewoon Synta schreeuwt (maar die van de telescoop in dit onderwerp heel wat minder).

Commentaar

Werken...
                              X