Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Opnieuw opdampen spiegels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Opnieuw opdampen spiegels

Het schijnt dat de reflecterende laag van een Newtonspiegel na verloop van tijd z'n reflectiviteit wat verliest en dat je de spiegels na een bepaalde tijd weer opnieuw kan laten opdampen.

Hoe lang gaat zo'n laag eigenlijk mee? Hebben we het dan over enkele jaren, of over tientallen jaren? En hoe meet je het spiegelend vermogen? De kosten van het opdampen vallen trouwens best wel mee, en het lijkt me bij goede spiegels zeker de moeite waard.

Ikzelf heb een 250 mm Orion UK spiegel van een jaar of 4 oud met "standaard" coatings.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Roel, ik heb ca. 30-35 jaar geleden een 4" spiegel gekocht (bij Dekoepel).
    Deze is nu nog in perfecte staat.
    Was het een goede kwaliteit of heb ik hem al die jaren te goed vertroeteld?
    Ik weet het niet maar feit is dat het heel lang goed kan gaan. (ik vermoed dat de bewaarplek van wezelijk belang is, in een vochtig schuurtje of lekker op een vachtje voor de openhaard om maar eens iets te noemen.

Commentaar

@roel: Als je je spiegel op een droge plaats opslaat, ben ik er van overtuigd dat zo'n coating zeker 15 jaar meegaat. Mijn 6" newton spiegel heb ik zo'n 14 jaar geleden laten coaten bij de koepel in Utrecht. Nu zitten er een paar kleine plekjes op, maar dat beinvloed het beeld echt niet. Onlangs had ik de spiegelende kant van de spiegel naar de zon gericht en ikzelf keek naar de achterkant van de spiegel. Wanneer de coating maar heel iets weg zou zijn, zou je lichtpuntjes op de achterkant zien. Ik zag geen enkel lichtpuntje en dat is een teken dat de coating nog steeds best goed is. Zodra ik enkele tientallen (!) lichtpuntjes ga zien, is dat voor mij een teken om de spiegel opnieuw te coaten.

Verder is mijn ervaring dat het schoonmaken van spiegels de levensduur van de coating korter maakt. Een spiegel moet je pas echt schoon maken als er veel vuilplekjes opzitten. Een oude vriend van mij (hij is helaas met de hobby gestopt) maakte zijn spiegels schoon zodra er een vuiltje opzat. Hij kon zijn spiegel binnen 5 jaar opnieuw laten coaten.

Commentaar

Ik zie op mijn spiegel toch redelijk wat flinterdunne krasjes. Verder geen gaten of rare dingen. Toch ben ik benieuwd wat die flinterdunne krasjes voor uit werking hebben.
        Ik geloof inderdaad dat opnieuw laten opdampen en coaten niet zo duur is. Bij Almere doen ze het volgens mij met een klok die tot 40cm kan.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

volgens mij kun je het reflecterend vermogen wel redelijk eenvoudig testen met een laserpointer en een fotocel. Die fotocel geeft een bepaalde weerstand bij een bepaalde hoeveelheid fotonen die erop knallen.

laserstraal gespiegeld / (laserstraal direct - laserstaal uit) *100 = reflectie?

zoiets?
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Roel, ik heb een MACRO van ruim 30 jaar oud, spiegel reflecteert nog geweldig, zal zoals eerder opgemerkt, o.a. ongetwijfeld te maken hebben met de bewaaromstandigheden.

Commentaar

Wat een naaper die Roel.

Ik een 250mm F4,7 trussdobson, hij ook.
              Ik spiegels opnieuw laten coaten, hij ook.....

yesyes:

Ga het bij Almere laten doen, weet alleen nog niet wanneer.
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                Ik een 250mm F4,7 trussdobson, hij ook.
                Ik spiegels opnieuw laten coaten, hij ook.....
                Klein verschil: ik verkoop hem niet!

Commentaar

hahahahaha.... die is erg leuk
                  Moest er hardop van lachen!

1-0 voor jou Roel!!!!
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Wat zouden ongeveer de kosten zijn voor een grotere spiegel? Misschien is het na meting wel interessant om te doen.
                    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Kijk eens bij De Koepel, Nop

Spiegels (opnieuw) aluminiseren?
                      Spiegels worden standaard voorzien van een kwartslaag.
                      Maximale spiegeldiameter: 205 mm.

Kosten per spiegel, exclusief verzending:
                      20 - 50 mm: 13,50
                      50 - 60 mm: 19,-
                      60 - 110 mm: 32,-
                      110 - 160 mm: 40,-
                      160 - 200 mm: 48,-
                      Verwijderen oude spiegellaag: 13,50.

Commentaar

Thanks Henk, had ik gezien. Ik heb alleen een spiegel van 355 mm. Dus ik denk dat ik dan elders moet kijken.

Commentaar

355mm ! Sorry had ik even niet door.
                          Ben op dit forum toch wel eens een site tegen gekomen die naar ik meen, tot 400mm kon.
                          Heb echter geen idee meer waar dat staat.

Commentaar

Dat zal sterrenwacht Almere zijn geweest.

@Nightsky, kun jij ons vertellen wat dat zou kosten? Of is dat alleen mogelijk voor leden van de sterrenwacht?

Commentaar

Het heeft even geduurt maar hier zijn ze.

Opnieuw Opdampen met Quartz coating bij Sterrenwacht Almere
                              Voor niet donateurs !

25 cm
                              112,50

30 cm
                              135,00

35 cm
                              157,50

40 cm
                              180,00

Ik ben vergeten te vragen of dat inc verwijderen van de oude laag is.. maar dat neem ik wel aan.

Commentaar

Werken...
                              X