Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

welk motortje kiezen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• sixela
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door peet
    alexis, je zegt dat je dan de andere as nog moet bijregelen?
    als je een equatorale montering hebt hoeft dat toch niet?
    Niet als die goed afgesteld staat en je wilt niet naar ergens anders richten.

Maar dan heb je de slew-knoppen op de RA-asmotor ook niet nodig.

Een tweeässig motorsysteem is leuk omdat je makkelijk kan blijven kijken zelfs als je montering niet perfect staat afgesteld, en omdat je door grote voorwerpen kan navigeren met de handcontroller.

Een eenassig systeem zonder handcontroller draait alleen de RA-as.

Een éénassig systeem met handcontroller is voor mijn part een beetje vreemd. Als de montering goed staat afgesteld heb je die niet nodig (tenzij voor de maan als je erg lang kijkt, want die bewegen niet sideraal); als ze niet goed staat afgesteld dan moet je toch op beide assen corrigeren. En om door voorwerpen te reizen volstaat één as ook niet.

Laat een reactie achter ::

• peet
    antwoordde :
    alexis, je zegt dat je dan de andere as nog moet bijregelen?
    als je een equatorale montering hebt hoeft dat toch niet?

• sixela
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door peet
    wat wordt daar dan mee bedoelt, en kan je deze dingen ook zelf nog regelen door ze iets sneller of langzamer te laten lopen.
    of werkt dit wel goed.
    Neen. Je kunt aan 2x of 8x siderale snelheid bijregelen, en dat is het.

Zoals ik al zei: als het maar op één as is is het niet zo'n groot verschil qua comfort, want op de andere as moet je toch met de hand regelen.

• sidney
    antwoordde :
    Even voor de duidelijkheid Peet alles wat Sterrenkijker schrijft is waar......echter ik heb er geen last van als ik de snelheid heb aangepast even uitlaten trillen (ongeveer 3 seconde JA ook bij een EQ2) en weer gewoon verder gaan.
    Al mijn volg foto's zijn met een EQ2 en het eenvoudige motortje gemaakt wil je echter voor deepsky gaan dan is een montering met een poolaszoeker veel beter, overigens als je gaat piggybacken tot ongeveer 200mm zal ook de EQ2 met het eenvoudige motortje volstaan.
    Wel is het zo dat je moet oefenen om met het motortje om te gaan ik kan nu puur op gehoor bepalen of het motortje goed draait.
    Even over die andere motor die heb ik ook gehad en ik heb dat ding juist een schop gegeven omdat, als de batterijen bijna leeg zijn het motortje langzamer gaat draaien en dan juist de hele handel uit beeld loopt bij het eenvoudige motortje geef je een klein draaitje aan het speed knopje en daar gaat hij weer, ik heb voor thuis dan ook wel een stroomadapter maar als hij mee gaat het veld in dan werk ik gewoon op batterijen.
    Wat ook wel leuk om te weten is dat het eenvoudige motortje op een 9volt batterij ongeveer 15 uur werkt en de andere motor die ik had 4 grote 1 1/2 batterijen nodig had en deze het na 5 uur voor gezien hielden.
    Natuurlijk moet je lekker je eigen keus maken het is altijd moeilijk, waar de een bij zweert word door de ander vervloekt.

PS: ik heb foto's gemaakt met 3X barlow en niets is uit het beeld gelopen, niet met mijn 9cm refractor en niet met mijn (ex) 13cm newton.

• peet
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Sterrenkijker
    Bij de eenvoudige zit de bediening op het kastje dat op de montering zit, als je die aanraakt om hem bij te stellen gaat de telescoop trillen en loop je zelfs de kans je object kwijt te raken (zeker bij hoge vergrotingen), dit maakt bijregelen lastiger. Ik vind het ondingen, maar maak gerust je eigen keuze.
    kijk, hier heb je een echt punt.
    voor mij is de keuze nu ook duidelijk.

bedankt

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Bij de eenvoudige zit de bediening op het kastje dat op de montering zit, als je die aanraakt om hem bij te stellen gaat de telescoop trillen en loop je zelfs de kans je object kwijt te raken (zeker bij hoge vergrotingen), dit maakt bijregelen lastiger. Ik vind het ondingen, maar maak gerust je eigen keuze.

• peet
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door sidney
    De eenvoudige versie heeft een knop daarmee kan je de speed instellen tot wel 10 keer de snelheid, je hoeft dus helemaal niets los te koppelen.
    Tevens kan je het motortje de andere kant op laten draaien, ik heb het motortje ook en het bevalt best.
    dus met dit motortje kun je je object ook in het midden plaatsen
    waarom dan die met afstandbediening, wat bied dit voor voordeel behalfe een extra kabel en afstanbediening, en een batterij pack op afstand

• sidney
    antwoordde :
    De eenvoudige versie heeft een knop daarmee kan je de speed instellen tot wel 10 keer de snelheid, je hoeft dus helemaal niets los te koppelen.
    Tevens kan je het motortje de andere kant op laten draaien, ik heb het motortje ook en het bevalt best.

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Ik denk dat Alexis daarmee bedoeld dat je het object met 2x (maar ook de 8x gaat nog best langzaam) langzaam in je beeldveld kunt verplaatsen, wil je sneller dan zal je dat met de hand moeten doen, de snelheden zijn niet aan te passen lijkt mij.

Bovendien is zo'n handcontroller natuurlijk vet kewl 8) (althans zo noemt de jeugd van tegenwoordig dat toch ?).

• peet
    antwoordde :
    oke,
    en sixela schreef dit nog ....."en dan heb je ook op de handpad slow-motionknoppen""

wat wordt daar dan mee bedoelt, en kan je deze dingen ook zelf nog regelen door ze iets sneller of langzamer te laten lopen.
    of werkt dit wel goed.

• Sterrenkijker
    antwoordde :
    Met de 2x 8x kan je het object centreren in het beeldveld, de eenvoudige moet je eerst loskoppelen en dan handmatig centreren.

• peet
    started a topic welk motortje kiezen

welk motortje kiezen

als ik een motortje op mijn eq -2 zet heb ik de keuze uit 2 modellen.
    wat bied het uitgebreide model met een 2x en 8x snelheid voor voordeel tov een eenvoudig motortje.niet struikelen over kabels is 1.
    er van uitgaande dat ze wel op tijd lopen.
    http://home.planet.nl/~lefeb019/acce...q2_single.html
    http://telescoop.nl/product_info.php...d1e0128eccc452
Werken...
X