Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goede/slechte ervaringen met smeren HEQ5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goede/slechte ervaringen met smeren HEQ5

Het is weer bewolkt, dus ik heb maar eens m'n heq5 pro uit elkaar gehaald om alles maar eens echt goed te smeren (had al wat gedaan, maar er zat nog veel Chinese stroop in). Ook heb ik de wormwielen opnieuw afgesteld zodat hij veel beter loopt.
    Nu ook meteen eerst overal (RA+DEC as) het Chinese vet eruit gehaald, eerst de lagers nog goed voorgesmeerd met ballistol (zeer dunne wapenolie om dat vieze chinese vet te verdunnen) en toen met goed lithiumvet de lagers goed gesmeerd. Vervolgens de radertjes nog wat beter afgesteld (ze maakten een beetje lawaai, nu nog een heel klein beetje lawaai).
    God wat loopt ie nu mooi , en dat moet ook, want binnenkort gaan we autoguiden........als m'n tegengewicht eindelijk uit duitsland komt tenminste.

Heeft iemand anders ook goede/slechte ervaringen met het smeren van z'n HEQ5?
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Hallo,
    Mijn Bynostar montering (een EQ5 kloon) loopt ook erg zwaar. Ik zal hem ook uit elkaar moeten halen. Dat Ballistol (basisch werkend) is toch vnl. om kruitslijm ed. te verwijderen/neutraliseren en de geweerloop te smeren? Volgens mij is een beetje petroleum effectiever voor het schoonmaken van lagers. En dat lithiumvet wat volgens zeggen zo goed is. Is dat niet waterpompvet uit de garage? Heldere nachten toegewenst.
    Bynostar 12/100cm met RA motor.
    Russische Maksutov 10/100cm met D40 camera op zwaar Gitzo statief

Commentaar

Smeren

Ja, die ballistol gebruik je ook om geweerlopen mee schoon te maken, maar het is volledig op natuurlijke basis en niet zo'n ongelofelijke stinkzooi als dat andere spul.
      Het smeert ook meteen goed en is een soort kruipolie, dus komt overal.
      Het lithiumvet heb ik gewoon hier bij de autohandel winkel gehaald, is een patroon.
      Het is goed vet en werkt ook bij lage temperaturen (zoals bij afgelopen zaterdagnacht, toen m'n montering wel HEEL zwaar liep met dat oude Chinese vet) Lithiumvet is eigenlijk gewoon "lagervet" wat bestand is tegen zowel lage als hoge temperaturen. Is een echte aanrader.
      Het is echt de moeite om je vet te vervangen, m'n montering loopt nu voor het eerst echt als een zonnetje
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
      X