Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Outdoor club spotting scopes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Outdoor club spotting scopes

Beste mensen,

Heeft er iemand ervaringen met de spottingscopes van het merk outdoor club?? Met name de ED100?? Hoe is de kwaliteit?
    STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Geen persoonlijke ervaringen maar in onderstaande link al een stukje goedkoper gevonden .
    http://www.teleskop-service.de/Fernglas ... htm#22x100

Waar je op moet letten bij veldkijkers is dat ze nogal beperkt zijn voor astrodoeleinden .
    Zo zullen astro-oculairs waarschijnlijk niet compatibel zijn met deze kijker .
    Primefocus fotografie zit er waarschijnlijk ook niet in omwille van beperkt focusbereik .

Commentaar

Wat is dat toch met TS?

Plakken zijn hun stickertje overal op of zijn ze producent en plakt outdoorclub er hun stickertje op? Celestron heeft ook een ED100, is dit misschien ook weer dezelde?
      Foto's zal ik nooit maken, ik moet een handig ding hebben. Of waarschijnlijk wel 2 dingen: een serieuze en een grab n go. Zo sta ik nu vaak even te turen door een 7x50 verrekijker en de newton blijft ongebruikt.

Bedankt voor je reactie, dat scheelt weer wat pegels.
      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

De kans is groot dat het allemaal dezelfde spottingscopes zijn en dat ze uit dezelfde Chinese fabriek komen. Als je er maar genoeg afneemt mag je je eigen naam er op zetten.

Commentaar

Wat dacht je van deze combo ?
          Voor de kijker :
          http://www.teleskop-service.de/CTelesko ... htm#SKED80
          en voor statief :
          http://www.teleskop-service.de/Vixen/Mo ... .htm#Porta
          Sterke punten van deze combo zijn :
          Uitstekend beeldkwaliteit (zeker voor de prijs)
          Meer mogelijkheden , snapshots van de maan zijn zeker mogelijk .
          Planetaire waarnemingen en grote beeldvelden .

Een nadeel kan het gewicht zijn dat wat hoger ligt dan die 100mm spotter en een kleinere diameter .

Commentaar

Zeker een leuke combo, alleen die kleur....
            Ja ik weet wel, de kleur heeft niets te maken met de prestatie, maar ik ben er toch gevoelig voor. Is die ED80 van orion (usa) toevallig hetzelfde, maar dan in zwart?

Ben al een tijdje op zoek naar een andere telescoop, maar zoals ik hier al her en der gelezen heb is de beste telescoop degene, die ook gebruikt wordt. Dit overwegende kom ik voor mezelf tot de conclusie dat het een makkelijk ding moet zijn. Maar mag toch ook graag wat opening hebben.
            Allemaal tegenstrijdig dus, er is geen ideale telescoop die alles kan.

Waarschijnlijk is de beste oplossing voor mijn wensen een trio: een goede verrekijker die nog in de hand te houden is (bv 9x63), en puur voor overdag een 80 mm spottingscope, en als het in het donker wat serieuzer moet een 150 mm mak.

Aangezien de mak het grootste deel van het budget opslurpt, en er dus weinig voor de ED 80 of -100 overblijft kom ik tot de volgende vraag: Is het verschil tussen een achromaat en een APO (of ED) overdag op normale dingen net zo duidelijk als 's nachts op planeten enz. Anders volstaat misschien ook wel een achromaat, en ben ik weer een stapje verder.

Commentaar

Zeker een leuke combo, alleen die kleur....
              Ja ik weet wel, de kleur heeft niets te maken met de prestatie, maar ik ben er toch gevoelig voor. Is die ED80 van orion (usa) toevallig hetzelfde, maar dan in zwart?
              De orion is inderdaad dezelfde .
              De orion versie is er trouwens eerst gekomen .

Is het verschil tussen een achromaat en een APO (of ED) overdag op normale dingen net zo duidelijk als 's nachts op planeten enz.
              Ik vind van wel , sterker nog overdag zal je daar meer van merken dan 's nachts (heldere objecten 's nachts eventjes buiten beschouwing gelaten) , en al helemaal als de brandpunt ongerveer dezelfde zijn .
              Ik wil hierbij ook benadrukken dat dit een persoonlijke waarneming is .
              Anderen zullen van die kleurenrand minder last hebben .

Commentaar

he toch,
                Dat is een tegenvaller. Ik begrijp dat het jouw mening is, maar hecht daar toch wel enige waarde aan, gezien het aantal berichten van jou op dit forum (heb je nog wel tijd om door een telescoop te kijken? haha).

Ik wil je in ieder geval al bedanken voor je advies en tijd. Voordat ik van dit forum op de hoogte was, zat ik steeds op cloudy nights, ook zeer informatief. Maar dit is toch wel even wat makkelijker, dat nederlands.

HULDE aan de oprichters en de mensen die dit in stand houden.

Commentaar

You're welcome .

Commentaar

Maar ik begrijp dat niemand ervaring heeft met de (ED) spottingscope(s) van outdoorclub of celestron of TS?

Commentaar

Ik denk het niet nee, je zou het eens kunnen proberen op een forum voor vogelaars ?

Maar even serieus het is al eerder gezegd, maar de bruikbaarheid van een spottingscope is beperkt voor astronomische doeleiden. Ik zou zoals Skywatcher al heeft voorgesteld echt eerder aan een ED80 denken.

Commentaar

Ja, vogelaarsforum, weet je : echt nooit aan gedacht.
                        Dit bewijst maar weer het nut van fora.

Maar de spotting gaat het meest overdag gebruikt worden (zomers op mijn terras met een pilsje erbij) en af en toe ook wel eens 's nachts.

Commentaar

Zo'n ED80 kan je ook overdag gebruiken ..

Wat denk je overigens te kunnen zien vanaf je terras met een pilsje erbij ?

Commentaar

Ik woon aan de rand van de bebouwing met uitzicht op weilanden, 2 drukke straten en wat industriegebied. (Voeg daaraan toe een flinke portie nieuwsgierigheid) Geloof me, voor mij is er zat te zien en zit dus nu te kijken met een verrekijker 7x50. Zeeeeer gemakkelijk maar schiet optisch te kort. Een telescoop met de bekende hulpmiddeltjes is voor mij overkill voor dit doel, vandaar dat het een spottingscope wordt: gemakkelijk buisje, zoomoculair, licht statiefje en klaar is kees.

Voor 's nachts komt er een andere hoor! Die moet gewoon serieus wat kunnen en ook handig zijn.

Commentaar

Heb even gezocht in de vogelaarsfora, maar het lijkt erop dat deze mensen niet zozeer bezigzijn met de kwaliteit van de door hen gebruikte apparatuur. Maar ja, de omstandigheden zijn natuurlijk ook heel anders wat betreft waarnemen. Er is licht, er is detail, en het gaat natuurlijk ook om de identificatie van vogels.

Hier schiet ik niets mee op, het enige gegeven wat dan nog iets vertelt over de kwaliteit is de prijs.....

Commentaar

Werken...
                              X