Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Trillings probleem.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Trillings probleem.

Ik heb aardig wat trilling in me telescoop zitten. ik denk voornamelijk door de lengte en te lichte bouw van de orion.
    met 2x barlow was scherpstellen al een hele opgaven, en ik wil naar 4/5x
    Het is voornamelijk door het materiaal volgens mij, te dun. om maar zoveel mogelijk gewicht te besparen. hij weegt maar 10 kilo.
    Nu zit er al een redelijk lange dovetail op 43cm en breed 7cm maar dit is nog niet genoeg . (zie foto)

nu zoek ik een nette oplossing om die buis wat meer kracht te geven.
    Hebben jullie ideeen? bv een extra dovetail naar de voorkant met een extra ring. zodat die meer contact heeft met de montering.

Of zou de Eq6 toch te licht zijn ?

Een EQ 6 moet toch makkelijk 10 kilo aankunnen ?

Ik had met mijn TAL ook wat trillingen bij hoge vergrotingen (m.n bij het scherpstellen), omdat de montering eigenlijk maar net de 11 kilo zware OTA aankan. Wat bij mij veel soelaas boodt was het monteren van een 1:10 reductie op de focusser, omdat hiermee veel verfijnder scherpstellen mogelijk werd (met minder moment op de focuseerinrichting).
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Het is niet zo zeer het gewicht maar ze lengte waarom de Eq6 misschien wat te licht is, telescoop is 160cm lang.

Commentaar

raar ko, ik had een C11 met een flinke wind (Harro & co moesten stoppen met waarnemen) op die EQ6 en helemaal niks aan trillingen.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Met carbon verstevigen?
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik denk dat het inderdaad vooral de enorme lengte is.
            Misschien nog kortere statiefpoten van dikken houten balkjes?
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Probeer hem beter te balanceren. Bij zo'n lange buis luistert dat heel erg nauw.

Een sterkere zwaluwstaart zou misschien ook kunnen helpen. Ik heb een tijdje een 10" dob op m'n EQ-6 gehad en heb daarvoor een G-11 zwaluwstaart adapter gebruikt (te koop bij http://www.kendauzat.net) waarmee je zeer zware en rigide Losmandy zwaluwstaarten kunt gebruiken. Zie het bijgevoegde plaatje.
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik denk ook dat het met de lengte van de buis te maken heeft .
                Een langere buis heeft een groter momentum dan een korte .
                Ik heb eens een artikel gelezen in S&T over de voorkant van de buis met de tegengewichtstang in verbinding te brengen middels een staaf .
                Zoiets als onderstaande schets .(mijn excuses voor de crappy schets trouwens :P )
                Ik moet ook zeggen dat ik dit zelf nooit heb uitgetest .

Commentaar

Met Carbon is niet zoeen slecht idee Patrick.. ga ik over na denken. mag weer niet te dik worden anders passen me ringen niet meer.

Kortere benen/pier moet zowiezo. voor het zenit heb ik nu nog steeds dat trapje nodig.. hij kan zoeen 30cm naar beneden. maar daar zit weer het nadeel aan dat ik langer moet wachten voor dat objecten over me dak komen, op de foto achter de fotograaf zit nog een verdieping 2.5 meter hoog in oostelijke richtig. Nu de telescoop wat hoger staat kijk ik wat makkelijker over het dak heen..

Het moet ook altijd afwegen zijn he

Alvast bedankt voor de tips

Commentaar

hey ko,

de orginele buisringen zijn de naam niet eens waard , ik zou uit multiplex een paar nieuwe frezen. verder zul je moeten kijken voor een masieve dovetail zodat daar geen torsie optreedt . om het eventjes een beetje beter te maken zou ik de vrije gaten in de buisringen gebruiken om deze onderling te verbinden met een profiel , en de bokjes nemen die je bij de kijker hebt gekregen.
                    ik zou bij deze kijker vooral voor een pier gaan door zijn lengte zwiept hij behoorlijk , je hebt mijn pier toen gezien en daarmee waren de trillingen verleden tijd . door dat gewiebel kan de newton zijn optische kwaliteit helemaal niet tonen , ik hoop dat je verder tevreden met de kijker bent ,groeten leon.

Commentaar

Hey Leon

Ik zal eens kijken of ik de houtenplaat kan gebruiken samen met de blokjes, en hoe hij dan op de montering staat. De dovetail is van het merk Baader speciaal voor zware kijkers Foto
                      Link Bijna op de helft van de pagina
                      Het model V 47cm lang Geeignet für schweres Zubehör! 65 euris
                      Ik dacht dat deze toch wel redelijk goed was?

Verder bevalt de kijker prima.. het is een genot om door te kijken.. en fotografisch een killer.

Commentaar

de "houten plaat" is 16 mm "trespa" een watervaste kunstof.

je zult ervoor moeten zorgen dat alle verbindingen erg stijf worden het zwakste zijn nou eenmaal de buisringen . daarna komt de verbinding van de statiefpoten aan de grondplaat . groeten leon

Commentaar

Hallo,
                          Als ik de foto bekijk , valt me de grootte van de kijker op (groot traagheidsmoment) en de in verhouding slanke metalen statiefpoten. Ik weet niet hoe stijf de ringen vastzitten aan het bevestigingsprisma, maar ook daar zal een zekere vering meespelen. Alles bij elkaar heb je een systeem wat goed in trilling te brengen is en lang zal natrillen (een hoge Q heeft). Aannemende dat je de speling in de montering hebt verkleind door nastellen zou je winst boeken door de statiefpoten (evt. ook onderling) te verstijven door houten latjes aan de buitenkant van de profielen te plakken met bijv PVC lijm. Daarmee verstijf je ze behoorlijke en demp je de Q van het systeem. Als daarentegen de trilling momenteel snel wegebt is de montering je probleem (speling in de worm en torsie van de as). Kijk ook eens hoe de trilling is als je de poten zo kort mogelijk zet. Scheelt dat veel dan weet je dat de poten je probleem vormen. Succes en heldere nachten toegewenst.
                          Bynostar 12/100cm met RA motor.
                          Russische Maksutov 10/100cm met D40 camera op zwaar Gitzo statief

Commentaar

Werken...
                          X