Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

En bedankt he!!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

En bedankt he!!

Nou, het is jullie schuld dat ik mijn Bresser Galaxia weer te koop heb gezet!
    ...
    ...
    ....
    .... en een betere scope terug koop

Heb het idee dat mijn 4 weken oude 2e hands Bresser een oud beessie was die mij te gammel is en tevens de oculairsize 1" is en de zoeker niet echt stabiel blijkt.
    Daarnaast moest ik hem waarschijnlijk collimeren, maar ondanks al deze issues vind ik het koekeloeren toch wel enorm leuk!

Kortom, tijd om na 4 weken mijn 2e telescoop te kopen
    Heb mijn oog nu laten vallen op een Bresser Messier N-130 (is een stapje hoger dan mijn Bresser (130mm ipv 114) en hoop dat dit mijn verwachtte beginnersscope gaat worden.

Zit nu met spanning te wachten op de verkopende partij of ik een akkoord heb voor 150 euries!

Help me duimen!!

Trouwens,
    De bresser had wel een licht houten statief (niet hardhout), dus zit te twijfelen of ik die hou... hmz..
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

OMG!
    Gisterenochtend even 3 uur in de auto gezeten om mijn nieuwe scope te halen, de Messier N-130 en ik moet zeggen "Damn, wat een verschil qua statief/monitoring" !
    Daar waar ik dacht dat de Galaxia al stevig was, blijkt het statief van de Messier nog eens een stuk stabieler te zijn.
    Tevens is de EQ3 een verademing t.o.v. de EQ2 die bij de Galaxia zit.

Wat me wel opviel is dat ik bij de Galaxia de hele telescoop over de horizontale as kon draaien en ik dus zo de hele hemel kon afspeuren, echter heeft de Messier deze as niet meer en moet je dus de telescoop zelf oppakken en in de richting van "het te spotten neveltje" plaatsen om hem dan af te stellen.
    Waarschijnlijk hoort dit zo, maar das toch wel even een beetje lastig.

Hoe dan ook, ik ben erg blijk met de scope, aangezien deze ook 3 Plossl oculairs heeft en dat verschil zie je!
    Ik heb nog nooit (in al die 5 weken ) zo helder en contrastrijk de Orion Nevel gezien.

Snif.... nou wordt ik nog emotioneel ook.
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro

Commentaar

Dat je de telescoop in zijn geheel op moet pakken lijkt me niet de bedoeling. Wat bedoel je precies met het draaien over de horizontale as? Kon je die montering azimutaal gebruiken?
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door TheTrip
        moet je dus de telescoop zelf oppakken en in de richting van "het te spotten neveltje" plaatsen om hem dan af te stellen.
        Neen. Je moet hem polair aligneren (de RA-as naar de hemelpool) en dan de RA- en DEC-assen gebruiken.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Euh..

Ikke niet helemaal begrijpen, dus probeer ik het uit te leggen met plaatjes
          Ik had: http://www.optikshop24.de/shop/images/g ... -mount.jpg
          En deze kun je dus helemaal rond draaien (dus horizontaal) op de schijf ter hoogte van de bevestiging van de tripod. Zo kon je dus vanuit de poolster naar rechts draaien om bijvoorbeeld orion op te zoeken.

Echter, nu heb ik de volgende montering: http://www.2astro.dk/images/Forum/Messi ... ta_EQ2.jpg
          Das een MON1 montering van Bresser, maar hier kan ik hem dus "zwenken", dus ter hoogte van nummertje 2.
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro

Commentaar

Nummer 2 is om je RA-as (3) naar de poolster te laten wijzen. Deze moet op 52 graden Noorderbreedte staan. Dit kun je aan de zijkant op de gradenschijf (13) zien. Draaien doe je via de RA en de DEC-as door 6 open te zetten of de fijnafstellingen 5 en 12 te gebruiken. Op de foto zie ik overigens niet het equivelant van nummer 6 staan, die waarschijnlijk aan de andere kant zit (ter hoogte van 12). Tevens is op 12 geen fijnafstelling aangebracht op de foto, maar ik verwacht dat je die wel hebt.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door TheTrip
              Euh..

Ikke niet helemaal begrijpen, dus probeer ik het uit te leggen met plaatjes
              Ik had: http://www.optikshop24.de/shop/images/g ... -mount.jpg
              En deze kun je dus helemaal rond draaien (dus horizontaal) op de schijf ter hoogte van de bevestiging van de tripod. Zo kon je dus vanuit de poolster naar rechts draaien om bijvoorbeeld orion op te zoeken.
              Dat was wel niet de bedoeling, want dan kun je niet met de RA-as alleen meer volgen (via de fijnregelaars op 6 (EQ2) en 12 (MON1)).

Je hebt eerst twee assen om de poolas goed te richten - een vertikale as die eventueel inderdaad niet bestaat (dan moet je de driepoot opheffen en draaien) en een horizontale om je latitude in te stellen (ongeveer 51-52 Noorderbreedte).

Eens die poolas goed staat blijf je van die twee assen af, en heb je twee *equatoriale* assen met graduaties errond (3 en 9 op de MON1).

De ene volgt (graduatie 3, fijnregelaar 12, knop om los/vast te zetten niet genummerd en aan de achterkant) is de uuras of RA-as, en daarmee kan je de aardrotatie compenseren, dus je hoeft (als je precies bent geweest bij het aligneren) alleen die as bij te stellen om objecten te volgen.

De volgende is de DEC-as (graduatie 9, fijnregelaar dicht bij 5, knop lost/vast 7) die de declinatie regelt, van "op de noordhemelpool" (met de telescoop parallel met de uuras naar boven) naar "op de zuidhemelpool" (met de telescoop parallel met de uuras naar beneden - wordt zelden gebruikt ) via de hemelevenaar (als je telescoop in een vlak staat loodrecht op de uuras).
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hmz.. denk dat ik het begrijp, echter betekend dit volgens mij dat je soms ongelukkig t.o.v. je telescoop staat en dat je indien je wat anders wilt waarnemen, je de buis weer los moet maken en draaien totdat je het oculair weer op ooghoogte hebt of niet?
                * 10x50 Bresser bino
                * TouCam II Pro

Commentaar

Hellemaal correct. Dit is een nadeel van een newton op een equatoriale montering. Er is een creatieve oplossing waarbij je met een tweede set tuberings de buis in de andere ringen 'hangt'. Hierdoor hoef je de tuberings niet steeds los te draaien. Dit kan ook middels spanbanden.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

OMG!!
                    Het is een wonder.... ik snap het!

Thanks!
                    * 10x50 Bresser bino
                    * TouCam II Pro

Commentaar

Werken...
                    X