Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Montering twijfel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Japie
    antwoordde :
    Goed, nu iets meer dan een week verder en nog niets vernomen.
    Mijn collega zou zijn zwager nogmaals vragen, maar helaas... Niets meer.

Tot mijn schrik zit ik vanmiddag op mijn werk nog even wat rond te neuzen en kom ik bij Ganymedes ook een eq6 tegen voor Ç 500,-
    De zwager van mijn collega wilde er trouwens 400 voor hebben.. Is niet teveel dacht ik zo.
    Voor 100 euro meer heb ik ook een ongebruikte (showroom modelletje)
    Ik ga niet meer op de zwager van m'n collega zitten wachten.
    Morgen ga ik eq6 ophalen en dan maar kijken of het veel verschilt..

De mensen die de prijs van die Discovery Truss willen weten moeten maar wachten tot hij een keer contact met me opneemt...

Laat een reactie achter ::

• Prototype
    antwoordde :
    De oudere EQ6 versies van voor 2005 hebben geen geintegreerde waterpas.

• Redfish
    antwoordde :
    Ja vind je het gek dat men ge´nteresseerd is in de prijs van die discovery als je zegt dat je de prijs van de EQ6 al eigenlijk niet kon geloven

• Japie
    antwoordde :
    Even off-topic, maar er is inmiddels al aardig gereageerd op deze oproep.
    Er willen heel veel mensen weten wat die truss 17,5"Discovery op moet brengen.

Ik was zelf ge´ntereseerd in die eq6 en heb daar de vraagprijs voor gevraagd.
    Mijn collega heeft zijn zwager gevraagd om wat fotootjes te mailen en heeft mijn mailadres doorgegeven (omdat hij zijn mailadres niet wist).
    Wanneer hij mij een mail heeft gestuurd kan ik hem vragen wat hij voor die truss moet hebben en zal daarvoor een ad plaatsen in "tekoop/gezocht".

Nu weer on-topic.

Om heel eerlijk te zijn zal er voorlopig niet aan fotografie gedaan worden.
    Er zal eerder een grotere scoop komen.
    Maar goed ook daarvan weet ik niet wanneer dat zal gaan plaatsvinden.
    Misschien koop ik hem wel gewoon en kijk ik hoe het in de praktijk uitpakt.
    Daarna kan ik altijd nog een beslissing nemen.

Maar eeh Nop: je hebt het over de 2e versie? Hoe kan ik zien welke versie het is?
    Is het verschil groot tussen de 1e en 2e?
    Is dat ook op een eventuele foto te zien?

Tjeetje... Is best nog niet zo makkelijk wanneer je eigelijk een keuze moet maken.

• Steem
    antwoordde :
    Mijn vraag is eerder waarom je de GPD weg zou doen. De enige reden die ik kan bedenken is voor het geld om de EQ-6 te financieren. Maar qua formaat en laadcapaciteit vind ik de GPD niet te verslaan. Ik zou een zwaardere montering er eerder 'bij' nemen dan ter vervanging. De EQ-6 is nu niet bepaald je grijp-en-ga type montering, terwijl de GPD wat mij betreft nog wel onder die term valt. Volgens mij ga je enorm spijt krijgen als je de GPD weg doet.

• sixela
    antwoordde :
    Re: Montering twijfel

Origineel geplaatst door Japie
    Stel het is inderdaad een eq6, zal ik dan mijn Vixen GPD met Skysensor2000 en halfpilar wegdoen en die eq6 kopen of gewoon die eq6 links laten liggen.
    Ik zou die Vixen niet wegdoen voor een EQ6, tenzij je echt van plan bent om alleen een zwaardere of langere scoop te gebruiken.

Ook -- als die EQ6 een *oude* is zonder GoTo dan ga je gauw de motortrein willen vervangen door een Syntrack of Synscan (zelfde motortrein, maar twee-assenhandpad vs. GoTo-handpad).

• Schipluiden
    antwoordde :
    als je huidige montering goed genoeg is, zou ik geen EQ6 kopen, alleen maar omdat die nu 2e hands te koop is. je hebt een prachtige montering, die zichzelf heeft bewezen.
    hoewel ik geen ervaring heb met skysensor/skyscan, heb ik op cloudynights begrepen dat de Vixen iets nauwkeuriger is. zolang je niet van plan bent zwaardere OTA's erop te zetten, zie ik geen reden waarom je een andere montering zou aanschaffen...

Als je ooit aan astrofotografie wilt gaan doen is een EQ6 wel handig.
    je huidige setup is helemaal uitgerust voor fotografie. de Vixen heeft een veel lagere PEC dan een synta en bij niet te zware OTA's is deze veel beter geschikt voor fotografie!
    mocht je evenwel toch besluiten een EQ6 aan te schaffen, heb ik wel interesse in je montering. die zou op de 2e hands markt iets meer op moeten leveren dan een 2e hands EQ6 (zegt dat genoeg?)...

groetjes, maarten

• Nop
    antwoordde :
    EQ6 is fijn te pimpen. Ik had een EQ6-(2e versie) die met 2800mm brandpunt nog een minuut wist te volgen zonder aanpassingen! De nieuwere serie is erg fijn. De HEQ5 en EQ6 zijn zeker voor astrofotografie geschikt, en als je handig bent dan kun je er prachtige dingen mee doen. Ik denk dat de discussie Vixen-Chinese kloontjes nu wel over is. Synta maakt goed spul en is voor weinig geld te verbeteren.

• Prototype
    antwoordde :
    Als je ooit aan astrofotografie wilt gaan doen is een EQ6 wel handig. Met de EQMod (zie ook hier: http://eq-mod.sourceforge.net/) kun je hele leuke dingen doen (satelliet tracking, met een gamepad je montering besturen, makkelijk volgen etc etc). De modding community is momenteel zeer actief. Maar hij is wel heel zwaar en het is best een opgave om hem op te stellen. Weet verder niet of Synscan beter is dan de Skysensor. Hij doet wat hij moet doen en de huidige versie 3 heeft flashrom en krijgt regelmatig nieuwe updates. Ik heb zelf versie 2.05 maar gebruik hem nooit meer omdat ik alles nu via m'n laptop en de EQMod doe.

• Roel
    antwoordde :
    Truss Dob opruimen!? Wat vraagt die man daarvoor?

• Japie
    antwoordde :
    Dank je voor je reactie.
    Mij huidige kijker past prima en een C9,25 zal ook nog gaan.
    Maar als ik richting de 11" of 12" wil heb ik een probleem.
    En je moet je niet vergissen in het spulletje wat ik nu heb. Geef er een trap tegen en je hebt een blauwe teen maar degene achter het oculair merkt niets..

• Callisto
    antwoordde :
    Als je huidige kijker het qua gewicht goed doet op je GPD, nooit wegdoen, en al helemaal niet voor zo'n lompzware eq6 chinees, zo, da's eruit.

• Japie
    started a topic Montering twijfel

Montering twijfel

Hoi all..

Nu heb ik jullie hulp toch nog een keer nodig.
    Ik heb gisteren mijn eq2 montering aan patrickduis verkocht.
    Patrick werkt in Eindhoven en ik in Rijswijk.
    Aangezien we ook een vestiging in Eindhoven hebben, heb ik een collega gevraagd om die montering mee te nemen van Rijswijk naar Eindhoven.
    Daardoor kwam ik met mijn collega in gesprek over astronomie.
    Hij vertelde me dat hij een zwager in Zwitserland heeft die geld als het spreekwoordelijke water heeft.
    De beste man heeft werkelijk vanalles op het gebied van (ik citeer) "sterrenkijkers".
    Volgens mijn collega was hij maar weer eens begonnen met opruimen.
    Waardoor ik vroeg wat hij dan precies aan het opruimen is.
    Wellicht kan ik er wel iets mee.
    Vanmiddag belde mijn collega op dat hij oa een eq6 en een Discovery 17,5" trussdob wilde opruimen.
    Opruimen ok, maar wat wilde hij bv voor die eq6 hebben?
    Dus mijn collega weer bellen met zijn zwager. Na een uurtje of 2 belde mijn collega weer met de prijs voor die eq6.
    Ik zal de prijs niet noemen, maar ik vroeg me wel af of dat dit inderdaad een eq6 betrof.

Sorry voor de wat lange inleiding, maar mijn vraag is nu.
    Stel het is inderdaad een eq6, zal ik dan mijn Vixen GPD met Skysensor2000 en halfpilar wegdoen en die eq6 kopen of gewoon die eq6 links laten liggen.
    Volgens mij is het een gewone standaard eq6 met volgmotoren, maar dat weet ik niet zeker.
    Ik heb mijn collega gevraagd of zijn zwager niet een paar fotootjes kan maken om die eq6 te kunnen zien.

Voordeel van de Vixen is dat hij GOTO heeft.
    Dit kan middels de Synscan en Skyscan ook op de eq6.

Hoeveel levert mijn huidige configuratie op? Ik zou niet weten wat ik ervoor moet/kan vragen.

Is de Skyscan of Synscan net zo gebruiksvriendelijk en veelzijdig als de Skysensor2000?

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

Hieronder een foto van m'n huidige config voor het beeld.
Werken...
X