Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eureka moment met de collimatie van m'n skywatcher newton

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eureka moment met de collimatie van m'n skywatcher newton

Gisteravond had ik een eureka moment tijdens de collimatie van m'n skywatcher newton 200/1000. Ik collimeer me de laatste tijd suf zonder enige verbetering van resultaat. Ik collimeerde de telescoop altijd horizontaal, en gisteren had ik het illustere idee om hem na horizontale collimatie eens schuin omhoog te richten en toen: uit collimatie (helemaal). Na wat zoekwerk vond ik dat de hoofdspiegel een klein beetje in de 3 clips kon bewegen, ik denk 0.5mm en dat is meer dan genoeg.
    Na demontage hoofdspiegel de clips aangedraaid (want ik ken die Chinezen, ze draaien niks, maar dan ook niks, echt vast, dat weet ik omdat ik er voor m'n werk vaak heenmoet). Moest ze toch wel flink aandraaien om hem een -beetje- vast te draaien. Heb de hoofdspiegel bewust niet super-vast gezet om weer andere problemen (doorbuiging/breken?) te voorkomen. Toen weer gecollimeerd en de collimatie bleef nu gelijk, onafhankelijk van de stand van de telescoop. Weer zo'n -typisch- Chinees probleempje wat me veel tijd heeft gekost, maar waar ik wel ontzettend veel van heb geleerd. (en ik maar zoeken naar de afstelling van de vangspiegel.............)
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Das mooi, kun je vanavond mooi mijn bresser even collimeren
    Heb er namelijk de ballen verstand van
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Commentaar

ok, breng hem maar, ik zit wel in Hooge Mierde, onder Tilburg, weet niet of dat te ver is? :P
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Re: Eureka moment met de collimatie van m'n skywatcher newto

Origineel geplaatst door patrickduis
        Na demontage hoofdspiegel de clips aangedraaid (want ik ken die Chinezen, ze draaien niks, maar dan ook niks, echt vast, dat weet ik omdat ik er voor m'n werk vaak heenmoet).
        NIET DOEN! De Chinezen draaien meestal die spiegeclips teveel aan, maar als de spiegel los in zijn cel zit hebben ze hun werk goed gedaan.

De spiegel hoort vrij te kunnen bewegen in zijn cel (tenzij je bakken astigmatisme wilt veroorzaken). Collimeer gewoon op 45.

Op 0 blijft geen enkele spiegel in zijn cel, maar observeren onder de horizon is niet zo belangrijk. In elke stand naar boven zorgt de zwaartekracht ervoor dat de spiegel op de randsteunpunten en de rugsteunpunten ligt, en da's alles wat nodig is. Soms komt de spiegel op 0 even uit zijn cel (als je de telescoop op b.v. een equatoriale montering even onder de horizon richt), maar als de spiegel vrij genoeg is volstaat het de buis even naar boven te richten om de spiegel weer op zijn plaats te krijgen.

Als er zijdelings teveel speling is dan kun je ergens een reepje zelfklevende teflon of zo plaatsen, maar naar boven en beneden *moet* die spiegel kunnen bewegen en de spiegel moet je ook zonder al te veel kracht kunnen draaien in zijn cel. Op een Dob hoef je aan speling zelfs niets te doen, want de spiegel rust altijd op dezelfde randpunten.

Spiegelclips mogen een spiegel zelfs niet raken; de vuistregel is dat je een visitekaartje tussen de spiegel en de clip moet kunnen steken . Als de clips door wrijving beweging tegenhouden dan drukken ze per definitie teveel op de spiegel.

Doorbuigen gebeurt inderdaad, en denk niet "een beetje kan geen kwaad". Een spiegel mag dan wel stijf zijn, een golffrontfout van 1/4 goflengte krijg je al met een hoogteverschil van ongeveer 70nm - da's 0.00007mm.

Als je collimatie niet stabiel is van 5 tot 90, dan ligt dat meestal aan het gebrek aan spanning van de spindraden van de vangspiegel (de vangspiegel die anders kantelt) of het gebrek aan spanning op de veren rond de collimatiebouten van de hoofdspiegel (beweeg de spiegel wat naar achteren door alle collimatiebouten aan te draaien, of vervang de veren door betere).
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ok, bedankt voor de goede tips, zal ze vanavond losdraaien en met visitekaartje afstellen.

Commentaar

Werken...
          X