Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bresser 114/900 of Meade ETX70AT

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bresser 114/900 of Meade ETX70AT

Nou, heb dus nu de Bresser Galaxia welke waarschijnlijk niet goed gecollimnogwat (lastig woord), maar zie op marktplaats een zgan ETX70AT scope staan voor 150 euro.

Waar kan ik verschil in gaan verwachten betreffende een 114 reflector t.o.v. een 70mm refractor?
    Afgezien van de GOTO (kun je deze ook uitschakelen, en dus handmatig bedienen??)
    En ik neem aan dat ik minder sterren etc ga zien, maar ik vermoed nog steeds voldoende om als beginnersscope mee te beginnen.

Need input...
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Persoonlijk zou ik liever de 11 cm reflector hebben. Dat collimeren gaat echt wel, als je het maar eens hebt zien doen. Het verschil in lichtwinst is echt enorm ten voordele van de reflector. Ken je het uitgebreide topic over de ETX70AT ook al? Klik
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

zal er ff gaan kijken... tnx voor de link
      * 10x50 Bresser bino
      * TouCam II Pro

Commentaar

Als je enigszins serieus wil sterrenkijken en wat meer objecten binnen je bereik wil brengen, ga dan niet voor de ETX-70. Je hebt veel meer aan de grotere reflector.

Staar je ook niet blind op de GOTO want de ETX-70 kan met z'n kleine lensje maar weinig objecten aan.
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Re: Bresser 114/900 of Meade ETX70AT

Origineel geplaatst door TheTrip
          Waar kan ik verschil in gaan verwachten betreffende een 114 reflector t.o.v. een 70mm refractor
          Behalve het observeren van brede velden (makkelijker op een ETX70) ga je minder zien op een ETX70, en zullen er op sterren alleen meer aberraties zijn.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik bezit zelf ook een ETX70
            Heb nog nooit door een Bresser Galaxia gekeken, maar weet 100% zeker dat het die zou worden.

Commentaar

Oke thanks allemaal.
              Het leek me momenteel wat makkelijker om de sitestep naar de ETX te doen, maar ik geloof dat ik beter wat tijd kan gaan steken in het collimeren.
              * 10x50 Bresser bino
              * TouCam II Pro

Commentaar

Werken...
              X