Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Krijg planeten en nebula's niet scherp

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Krijg planeten en nebula's niet scherp

Hoi iedereen,

Heb dus sinds 3 weken een 2e hands Bresser Galaxia (114/900) waarmee ik voor het eerst de nachtelijke hemel (en buurvrouwen) afstruin.

Nu heb ik vanavond even goed de tijd genomen om Mars en de Nebula in Orion eens echt van dichtbij te gaan bekijken en zelfs zover gekomen dat ik de 2x barlow en een 6mm oculair heb gebruikt, maar wat ik ook probeer, ik krijg gewoon geen detail te zien.
    Sterker nog, ik krijg het niet echt scherp heb ik het idee.

Kan dit te maken hebben met licht van buitenaf, of zou dat op die afstand (Mars was echt goed te zien zo) geen verschil meer mogen maken?

Kortom, ik vraag me af of wellicht de oculairen (Kelner) te slecht zijn of de spiegel(s) niet goed is afgesteld.

ik zeg: WHHHUUEEELP! :P
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Krijg je de buurvrouwen wel scherp? Zeker als dan ook Mars nog goed te zien was - wat zag je daar overigens? - mag je aannemen dat de optiek wel goed is. Om echter dan de Orionnevel met een vergroting van 300x te gaan bekijken... Daarvoor is een elfje denk ik wat te klein. Ik zou juist een kleinere vergroting nemen. Ik zelf kijk het liefst met een vergroting van 90x.
    Mogelijk is toch de optiek - lees collimatie - niet goed ingesteld. Maar dan zouden de beelden van buurvrouwen en Mars ook niet goed moeten zijn.
    Wat bedoel je overigens met "licht van buitenaf"?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Lichtvervuiling bedoel ik, aangezien ik midden in een dorp woon, maar naar mijn idee is het redelijk donker, dus ik vermoed dat het iets met de afstelling van de spiegels, of de lenzen te maken heeft.
      Mars kreeg ik dus ook niet scherp, dus ik baal er wel een beetje van
      Ik heb overigens met verschillende combi's geprobeerd, met en zonder barlow en de 24, 9 en 6 mm.
      En tuurlijk, op afstand lijkt alles redelijk scherp, maar hoe dichterbij je komt... tja..
      * 10x50 Bresser bino
      * TouCam II Pro

Commentaar

Dan denk ik ook dat je optiek niet goed is afgesteld. Het klopt dat in het algemeen een slechte instelling bij meer vergroting ook meer problemen laat zien.
        Is er iemand in je buurt die eens naar die collimatie kan kijken?
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Re: Krijg planeten en nebula's niet scherp

Origineel geplaatst door TheTrip
          Hoi iedereen,

Heb dus sinds 3 weken een 2e hands Bresser Galaxia (114/900) waarmee ik voor het eerst de nachtelijke hemel (en buurvrouwen) afstruin.

Nu heb ik vanavond even goed de tijd genomen om Mars en de Nebula in Orion eens echt van dichtbij te gaan bekijken en zelfs zover gekomen dat ik de 2x barlow en een 6mm oculair heb gebruikt, maar wat ik ook probeer, ik krijg gewoon geen detail te zien.
          De gebruikslimiet van je telescoop (waar je alles net niet meer scherp krijgt onder ideale omstandigheden maar toch een tikkeltje meer detail ziet) ligt bij een f/9 telescoop bij het gebruik van een 4.5mm oculair, en om alles echt scherp te hebben een 9mm oculair.

Een gebarlowde 6mm is eigenlijk alleen bruikbaar bij voorwerpen met hoog contrast, en dan nog enkel om zaken te doen zoals dubbels te splitsen ondanks de zichtbare vervaging op die vergrotingen.

Kortom, ik vraag me af of wellicht de oculairen (Kelner) te slecht zijn of de spiegel(s) niet goed is afgesteld.
          De oculairen zijn niet te slecht, maar je hebt een grotere spiegel nodig wil je alles nog scherp hebben bij die vergrotingen.

En uiteraard, als je kijker slecht gecollimeerd is wordt het nog erger.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hoi iedereen,

Als het je leuk lijkt kunnen we eens proberen af te spreken om samen eens naar de sterrenhemel te koekeloeren....
            Als je nergens in kunt geloven, heb je een leven vol onzekerheid.

Commentaar

Origineel geplaatst door Reinhard
              Hoi iedereen,

Als het je leuk lijkt kunnen we eens proberen af te spreken om samen eens naar de sterrenhemel te koekeloeren....
              Oeh sweet!
              Ik stem voor, lijkt me punt 1: leuk en punt 2: zinvol en leerzaam
              enne.. punt 3: leuk (of had ik dat al gezegd).
              Ik zal je wel ff mijn contactgegevens berichten.
              * 10x50 Bresser bino
              * TouCam II Pro

Commentaar

Werken...
              X