Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp gezocht bij aanschaf verrekijker.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp gezocht bij aanschaf verrekijker.

Ola!

Nu ik mijn 1e telescoop heb, wil ik eigenlijk ook nog een goede verrekijker erbij hebben om snelle spots te kunnen doen.

Budget ligt zo rond de 100 euries, maar op marktplaats heb ik al wel een en ander gezien bij "Germa" in Helmond.
    Deze verkoper biedt verschillende interessante kijker aan.
    Momenteel is mijn oog gevallen op de volgende kijkers:

20x80 kijker voor 125,00
    lange link 1

12-36x70 kijker voor 97,50
    lange link 2

Nu heeft de onderste kijker een zoomvermogen van 12 tot 36x (is dus in te stellen), waarbij de bovenste kijker een vaste zoom van 20x heeft, maar wel weer een grotere diameter (80mm ipv 70).

tips en aanbevelingen anybody?
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

deze is leuk. Maar wat je ook kan doen is wachten totdat de bresser 1050 van de lidl weer in de aanbieding komt voor 25. Deze is erg goed voor zijn prijs. Ik weet niet of je in het bezit bent van een statief, maar zeker bij vergrotingen boven de 10 tot 15 is het echt veel fijner als je er eentje hebt. Je hebt wel een adapter nodig om je verrekijker vast te maken op je statief, deze zijn ook te koop bij TS.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Commentaar

Hmzz.. mja, maar dan heb je "maar" een 10x50, terwijl het me toch lijkt dat je een zo'n groot mogelijke opening wilt hebben?
      Of begrijp ik het dan niet helemaal.
      Ja, ik ben in bezit van 2 statieven voor fotocamera's, en nu heeft die 1e advertentie (de 20x80 kijker) al een bevestiging voor op statief, dus das weer een pluspunt.
      * 10x50 Bresser bino
      * TouCam II Pro

Commentaar

Natuurlijk is opening belangrijk. Maar het is meer een gemaks kwestie. Kijk, als je 20 keer vergroot met een zware kijker(80mm is echt (te) groot om in de handjes te houden), dan zit je ten eerste dus met gewicht. Je hebt dus niet echt een lekker stabiel beeld, mits je hem natuurlijk op een statief zet. Ten tweede zit je met overzicht, bij 10 vergroting, is je beeldveld groter dan bij 20. Daarbij komt nog eens dat, wanneer je 20 vergroot ipv 10, je de trillingen die je maakt vergroot. Natuurlijk zit je hier allemaal niet mee als hem op statief zet. Maar het leuke van een verrekijker is juist dat je hem even kunt pakken om even te kijken. Een 1050 is nog prima in de hand te houden, maar een 2080 is zwaar en lomp. Je zal er dus vanuit moeten gaan dat je de 2080 eigenlijk alleen maar in combinatie met een statief kunt gebruiken. Als dit je insteek ook was, praat ik nergens meer over, dan moet je hem gewoon kopen, want dat is 125 geen geld.
        Die traploze kijker raad ik af, mijn ervaring is dat het ten koste gaat van comfortabel waarnemen en aan veel vergroten heb je toch bijna niks als hem moet vasthouden.

Commentaar

Verrekijker

Ik zou altijd voor een 10x50 gaan als mijn budget niet al te groot is. Een goede 10x50 is veel nuttiger dan een zo-zo 20x80.
          Een 20x80 gaat inderdaad niet zonder statief en dat betekent meestal dat je hem minder vaak gebruikt. Zeker als je af en toe naar een donkere plek gaat.
          Een goede 10x70 of zo is heel leuk maar meestal wel wat duurder.

Commentaar

Een zoom heeft meestal een smal beeldveld, maw, je ziet in werkelijkheid maar 3 tot 1 graad bij 12-36 keer vergroting bij de zoom. Daar heb je helemaal niks aan. Tevens is hij lichtzwakker, en waarschijnlijk veel minder helder, vanwege het veel grotere aantal optische elementen.

Bij een 20x80 kijker met breedhoek oculairen heb je een beeld van 3,5 graad. Goed en helder beeld, Maar je moet wel de weg weten aan de hemel, want met een zicht van 3,5 graad ben je zo verloren. (ik wel tenminste).

Ik heb een Pentax superwideangle, 8x35. Beeld van 12 graden. Had er alleen liever een objectief op gehad van 70mm of zoiets. Maar je hebt wel meteen wat je zoekt. Denk dat een 10x50 ook een goede koop kan zijn, maar koop dan wel wide angle!! Kost je wel extra, ik weet het.

Denk dat de 20x80 triplet van Germa een goede deal is vor 125 Euro. Westling heeft nu een kortingsaktie, misschien ook wel interessant. Ik heb mijn 20x80 triplet daar vandaag gekocht voor 139 Euro.

Commentaar

Bij iemand die zo agressief adverteert wl ik niet eens kopen, het spijt me.

Maar on topic: ik heb een 10x50 en eigenlijk is dat al teveel voor mij om in de hand te houden. Het kn wel maar de beste manier is toch om op de grond te gaan liggen of mt m'n ellebogen ergens op te hangen(als er iets voorhanden is). En dan ng...ik denk er ernstig over om hem op statief te zetten, maar goed, het gaat nt wel/net niet.

Overigens heb ik een Orion Ultravieuw maar ik geloof dat die niet meer verkrijgbaar zijn. Hij is wel superieur aan mijn 7x50, maar dat was al een oudje. Alleen het verschil in trillingen is wel een stuk groter, door de sterkere vergroting.

Commentaar

Ultraview gewoon te koop bij Aquarius:
                http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... 673ac34a48
                Ik heb de 10x50 en die wordt in deze klasse vaak als referentie gebruikt.

En ik adviseer ook de Helios NatureSport Plus 10x50. Volgens mij exact dezelfde alleen een stuk goedkoper. Ik heb de 8x40 hievan en die is erg goed. Zowel qua contrast, coatings, scherpte, constructie.
                http://www.grootven.be/Showpage.ASP?pag ... O#TABEL_70

Commentaar

Hmm.. zit 2e hands te kijken naar een mooie Minolta Classic II 8-20x50 (dus 8 tot 20x zoom) die 4.5 graden max heeft.
                  Heb deze ook al even in de hand gehad in een winkel en ik moet zeggen, het lijkt me een fijne, maar ook goede kijker.

Kunnen jullie aan de hand van onderstaande link (de rechtse kolom) beoordelen of het wat is?

Thanks!
                  http://ca.konicaminolta.com/products/co ... assic.html
                  * 10x50 Bresser bino
                  * TouCam II Pro

Commentaar

Dat multicoated geldt alleen waarschijnlijk alleen voor enkele lensoppervlakken. De rest is waarschijnlijk niet of enkelvoudig gecoat. Dus contrast misschien wat minder goed. Beeldhoek van dit ding is 4.5 - 2.6 en dat is niet veel. Een 8x heeft 7-8 graden! Ik heb een 15x met 4,7 graden en dat is redelijk krap.
                    Vaak heb je ook dat zooms behalve dat ze een klein beeldveld hebben, ook scheel kijken. Vooral bij de hoge vergroting. Ik zou zo'n zoom al minstens willen beoordelen voor de koop of de mogelijkheid hebben hem terug te sturen.

Commentaar

Zoom is niet handig voor Astro doeleinden. Zoom betekent dat er veel licht verloren gaat door de vele lenzen die het zoomen mogelijk maken. Ik zou eerder voor de gewone classic II gaan.
                      Wat ik je heel erg aanraad is om rond de kerst bij de lidl de 1050 te kopen. Dan weet je zeker dat je goed zit. Om de prijs hoef je het niet te laten (25). Dan kun je later altijd nog upgraden.

Commentaar

Zeker weten dat ie weer rond kerst komt dan?
                        Mzz.. blijft allemaal moeilijk, het leek me een goede kijker, aangezien ik ook een andere 10x50 in de hand heb gehad, en daarvan had ik het idee dat ik een nog smaller beeld (minder graden) zag, dan bij de minolta op 8x50.

Denk dat in dit geval geduld een schone zaak is, niet overhaast iets dergelijks kopen.

Ps.. hoe wordt de waarde genoemd bij verrekijkers die aangeeft of je er goed sterren mee kunt kijken? Dan kan ik daar op gaan letten.
                        * 10x50 Bresser bino
                        * TouCam II Pro

Commentaar

O wat gek Jo-san, ja de Ultravieuw staat onder "vogels en natuur". Ik snapte er al niks van, dat was eerst anders. Niet zo handig gedaan eigenlijk. Ik heb me suf gezocht! Bedankt dat jij bijdehander bent dan ik.

Commentaar

Heren,

What about de Bresser Jagd 8x56 fully-multicoated BAK4 kijker.
                            Lichtsterkte: 49
                            Zichtveld: 105m op 1000m

Kan deze voor 60 euries kopen.
                            Lijkt me een prima kijkertje.
                            * 10x50 Bresser bino
                            * TouCam II Pro

Commentaar

Anybody?
                              * 10x50 Bresser bino
                              * TouCam II Pro

Commentaar

Werken...
                              X