Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Irritant probleempje met HEQ5 RA as setting circle

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Irritant probleempje met HEQ5 RA as setting circle

Heb een klein vraagje aan heq5 bezitters, deze montering heeft een RA as setting circle, die je kan vastzetten met een schroefje. Welnu, als ik dat schroefje vastdraai (indraai=rechtsom) dan zit de setting circle vast en draait niet met de montering mee als ik handmating de RA as draai.
    Als ik het schroefje losdraai draait de setting circle wel mee. Echter, als ik goed kijk dan draait hij soms net niet helemaal mee, en dat verklaart waarom ik hem bijna niet kan gebruiken om m'n scope te richten (daarom ben ik nog steeds aan het starhoppen, is ook niks mis mee, kan je de omgeving goed verkennen).

Hebben andere mensen ook dit probleem met hun heq5, of heb ik er een met een maandagmorgen probleem? Het zou mij namelijk meer logisch lijken dat ik de setting circle kan draaien/goedzetten op het opject als ik het schroefje los heb, en dat ik hem daarna juist vast moet zetten om hem gelockt te houden (maar om de een of andere manier lockt hij niet goed, hij staat dan namelijk helemaal vast)............
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

hey patrick,
    ik heb een vixen GP, maar die lijkt erg op jou montering. het probleem wat je beschrijft, is geen probleem, zo hoort ie gewoon te werken. het schroefje zit er voor om de setting circle op zijn plaats te houden wanneer je de telescoop op polaris uitlijnt met de poolzoeker. dan moet die namelijk op 0 graden blijven staan (bij t pijltje) om naar de juiste datum-tijd combinatie te draaien. daarna moet het schoeftje helemaal los zodat de circle vrij kan draaien (ik moet hem ook nog een beetje naar beneden "loswrikken" om er zeker van te zijn dat ie goed draait).

dan kun je gaan star-hoppen. je gaat naar een bekend object, waarvan je de RA weet. draait de setting circle zo dat het pijltje die tijd aangeeft. dan draai je de scope zo (de circle draait dus mee), dat het pijltje de RA aangeeft van het object dat je wil zien.
    heel af en toe komt het voor, dat de circle inderdaad niet perfect meedraait. dan moet je terug naar een object waarbij je de circle opnieuw "goed" kan draaien. dit doe ik overigens (wanneer ik m gebruik) na iedere waarneming: stel de RA-circle in, ga naar een object, neem waar, kijk vervolgens of de circle nog je juiste tijd aangeeft en hop vervolgens verder....
    hopelijk heb je er iets aan...
    groetjes, maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hmmm, dus het werkt bij jou ook niet "perfect", ik bedoel, dat meedraaien van de RA as...............ik heb ook 2 setting circles, de bovenste zou voor "ons" zijn, en de onderste voor de mensen onder de evenaar.
      Het is toch goed dat ik altijd de bovenste gebruik he?
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

ja heb er soms last van.
        wat ik was vergeten te zeggen net, is dat wanneer je het object volgt (met de hand, of op motor), je de circle weer vast moet draaien, zodat de juiste tijd bij t pijltje blijft staan. alleen wanneer je de telescoop op een ander object richt, moet ie los...
        en je moet de circle gebruiken waarbij de 23 rechts van de 0 zit (dus tegen de richting van de klok in genummerd, wanneer je richting de poolster kijkt)...
        groetjes, maarten
        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Werken...
        X