Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sun not listed in autostar

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sun not listed in autostar

Beste Allen,

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een meade lxd75 kijker gehaald bij de lidl. Nu wilde ik dat goto eens overdag proberen en hem op de zon proberen te richten (gevaarlijk, ik weet het). Tot mijn verbazing was de zon niet in het menu vindbaar. Ik heb een meade dealer gemaild en die zegt dat het er om veiligheids redenen niet inzit. Op het internet kwam ik wel code tegen om de zon toe voegen als object maar deze manier was niet precies stond erbij vermeld.

Vraag is: Klopt het dat het nergens in het menu van de autostar staat en zo ja, hoe tracken jullie de zon?

Alvast bedankt!
    And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

@Rik_J. Richt je telescoop zonder filter a.u.b. nooit op de zon. Jaren geleden heb ik het ook eens geprobeerd met een 15 cm Newton telescoop. Ik had geen filter voor de telescoop zitten en ik wist dat het gevaarlijk was. Maar ik wilde graag de zonnevlekken zien d.m.v. okulair projectie op een scherm. Na slechts luttele seconden kon ik mijn Kelner oculairtje ruiken !! De lenspassingen begonnen te smelten en de lenzen in het oculair moeten dus minimaal 180 C geweest zijn. Gelukkig is het nog goed gekomen met dit oculair, maar ik ben toen heel erg geschrokken.

Commentaar

Ha jfk,

Nou was het die dag ook niet erg zonnig maar idd misschien niet zo erg verstandig. Je weet hoe dat gaat, je bent er zo blij mee dat je er beetje overmoedig van wordt... Ojectief filter is overigens in de maak.

Gr,

Commentaar

Rik: doen ze expres zodat zij de juridische verantwoordelijkheid kunnen ontlopen dat de autostar aanzet tot gevaarlijke handelingen. Je kan de zon opzoeken op een paar manieren. Een van de manieren is naar de schaduw van de telescoop kijken en als deze het kleinste is, staat hij in het beeldveld.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Hi Yigal,

Van degene die ik mailde (een meade dealer) kreeg ik de indruk dat hij er snel vanaf wilde zijn en geen zin had in te gaan op mij n vragen. In het 2 zinnen tellende mailtje verspilde hij er 1 van door mij door te verwijzen naar degene die mij de scoop verkocht had en bij de lidl hoef ik niet aan te kloppen voor dat soort vragen.

Ik heb een aantal telescopen die geen van alle kunnen tracken. Die richt ik idd door de schaduw ervan zo klein mogelijk te maken. Ik wil de zon echter kunnen tracken over langere tijd.

Gr,

Commentaar

Dat zal niet lukken met een ETXje, de aansturing van de motoren kan meen ik alleen in uuras gestuurd worden, ik meen dat je niet zelf een code kan schrijven waarin je zelf de snelheden kan regelen van elke as afzonderlijk. Je zou in theorie dit wellicht wel kunnen proberen natuurlijk, vraag is of dat lonend is.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Re: Sun not listed in autostar

Origineel geplaatst door Rik_J
              lxd75
              ,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.
              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                Dat zal niet lukken met een ETXje
                Gelukkig gaat het hier om een LXD.

De zon kan wel aan de Autostar worden toegevoegd.

[zeikmodus]Waarom verbaast het me opnieuw niet dat een Meade dealer dit niet weet??!![/zeikmodus]
                Welke dealer was het? Ben ik benieuwd naar, meen ik echt.

Back to the point: De zon kan je toevoegen als astero´de.
                Het klopt dat Meade de zon niet (meer) heeft opgenomen in de Autostar software omdat ze niet de schuld willen krijgen als iemand die er de b*llen verstand van heeft z'n netvlies dankzij die instelling verschroeit.
                Op deze pagina van Mike Weasner's site (waar anders) staan de gegevens. Via Autostar Updater (kabel benodigd) kan je die laden, net zoals je Tours of kometen laadt.
                Ik zie dat je in Someren woont dus als je zelf de spullen niet hebt kom dan eens langs op onze MVC Berlicum waarneemstek, dan neem ik m'n laptop wel mee en laadt ik het ter plekke.

Succes!

Victor
                "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hoi Rik, pas wel op met een objectief filter, en ik zou bijna zeggen doe dat niet, ook dan zal de temperatuur extreem hoog oplopen, filter doorbranden met alle gevolgen van dien. Beter is filter voor de scoop-opening. Het is verleidelijk om naar de zon te kijken, maar je ogen zijn erg dierbaar bij deze hobby (bij alles eigenlijk)

Gr, Corne

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                    Clwearskies: daarmee maakt zover ik weet de zon niet dezelfde beweging als een ster. Ik weet niet of dat in de efemeriden is opgenomen. Gedurende een dag blijft de zon verre van op de zelfde coordinaat op de hemel gericht.
                    ASTEROIDE !!!!

Clwearskies.

Commentaar

Origineel geplaatst door Corne
                      Hoi Rik, pas wel op met een objectief filter
                      Beter is filter voor de scoop-opening.
                      Een filter voor de telescoop opening heet een objectief filter.
                      Wat jij bedoelt is een oculairfilter, maar dat is het in dit geval niet.
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Opgekuist staat netjes .

Commentaar

Niet gezien. Goed opgemerkt!

Commentaar

Wat een reacties allemaal, geweldig!

Ik heb het mailtje getraceerd en luid als volgt:

Goedemorgen Rik Janse,

Deze telescoop is niet geschikt om mee naar de zon te kijken i.v.m. eventuele beschadigen die de hitte kan aanbrengen aan telescoop en erger nog eventuele beschadigingen aan uw oog, vandaar dat ik denk dat deze niet geprogrammeerd is in de autostar. Voor overige vragen verwijzen wij u graag naar de dealer waar u de kijker heeft gekocht.

Met vriendelijke groet,

S. Bijmholt
                            Benel

De site van weasner heb ik uiteraard ge-favorite en daar heb ik de code gevonden voor de astroide toevoeging. Daar staat tevens bij dat hij niet erg nauwkeurig is vandaar mijn zoektocht naar iets beters.

@Victor: Bedankt voor het aanbod! Ik wil echter eerst mijn scoop onder controle krijgen voordat ik me onder echte deskundigen durf te begeven. (collimeren en volgen lukt nog niet echt)

Commentaar

Origineel geplaatst door Rik_J
                              Ik wil echter eerst mijn scoop onder controle krijgen voordat ik me onder echte deskundigen durf te begeven. (collimeren en volgen lukt nog niet echt)
                              Goed plan! Ik raad je aan gewoon binnen "droog" te oefenen en zo goed te leren hoe je de hele zaak opstelt, afstelt en bedient. Het scheelt enorm als je dat eerst onder de knie hebt voordat je in het donker buiten staat en alles opeens een stuk ingewikkelder lijkt.
                              En over dat volgen: Als je een object eenmaal in beeld hebt dat volgt een slecht afgestelde montering ook wel een tijdje hoor!

Commentaar

Werken...
                              X