Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuwe telescoop: Megrez 90 of iets anders

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuwe telescoop: Megrez 90 of iets anders

hoi allemaal,

het duurt nog even, maar begin volgend jaar ga ik afstuderen en ben ik jarig, kortom, reden om een mooi cadeau te gaan verzinnen. Dus dan ga je nadenken over een niewe telescoop!

ik zoek een nieuwe scoop die het gat (in foculengte) tussen de 66SD (388 mm / 310mm met FR) en de C8 (2000mm / 1600mm met .8 FR en 1200mm met .63 FR (die ik nog wil gaan aanschaffen)) kan opvullen. sinds de komst van de kleine refractor, ben ik helemaal fan van refractors. ik zat dus te denken aan een 2e, waardoor mn 66SD een volgtelescoop zou kunnen worden (niet dat mn huidige Vixen GP daar al toe in staat is, maar ook die moet op een gegeven moment worden vervangen (heb al een mooie losmandy op t oog).

nu heb ik dus de WO Megrez 90mm APO op t oog, klik hier. heeft goede recentie gehad in S&T en zit net over het budget heen (dus duurder kan ik eigenlijk niet gaan). zijn er mensen hier die ervaring hebben met deze scoop? wat vinden jullie ervan? of zou ik moeten gaan voor iets met wat meer focuslengte?

laatste detail: aangezien het om een afstudeercadeau van mn ouders gaat, lijkt t me fijn om iets aan te schaffen wat vele jaren bij me blijft (zo niet mn hele leven ) en geen scoop die snel vervangen gaat worden door iets anders...

fijn he, om zo te kunnen dromen over een nieuwe telescoop :P
    groetjes, maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Lijkt mij een goede keus. Zit zelf door ook over te dromen.

Succes,
    Bart

Commentaar

Ik ben er erg blij mee en heb ook de hele Uwan serie erbij.
      Nu zullen sommigen wel denken, dat je voor dat geld beter iets anders kunt kopen, maar dat is een kwestie van smaak, dus dat klopt niet.

Het is een degelijk apparaat wat lang mee zal gaan, in mijn geval m'n hele leven. Mischien koop of bouw ik nog eens iets groter, maar dat is dan ter aanvulling en niet ter vervanging.
      Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Er is een goedkoper alternatief al moet ik bekennen dat ik niet weet hoe deze presteert .

Commentaar

die scopos is inderdaad goedkoper en een triplet...
          iemand enige ervaring hiermee? of hebben jullie ergens anders iets over deze scoop gehoord? andere meningen/telescopen?

@baco, gebruik je m alleen maar voor visuele doeleinden, of fotografeer je er ook mee?

wil mn cadeau natuurlijk wel zorgvuldig uitzoeken...

groetjes, maarten
          Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
          Vixen Great Polaris
          Canon 350D - NexImage

Commentaar

Volgens mij is de verkoop waarde (2de hands) van de WO veel beter (waardevaster).

Ik merk toch dat de bekendere merken hun prijzen ook 2de hands beter vasthouden.

MVG,
            Bart

Commentaar

Ik zou ook eens naar astrotec kijken, ik vind de WO kijker qua vormgeving wel het mooist, optisch gezien heb ik ze niet kunnen vergelijken
              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Als deze vooral voor fotografie gebruikt gaat worden kan je mischien ook eens denken over de 80mm versie van deze telescoop. Die extra 10mm maken voor fotografie geen wereld van verschil. Ook de F waarde is vrijwel gelijk (focal length scheelt wel ca 70mm). De prijs ligt wel weer een stuk lager! Voor het geld van de 90mm megrez heb je ook de 80mm doublet fluoriet apo van WO, en zelfs nog wat geld over

In je prijsrange kan ik trouwens niks met meer focal length vinden dan de 90mm WO. Of je moet de 100mm skywatcher apo kopen....maar die heeft niet zoŽn ideale F waarde voor fotografie :P

Commentaar

Ik gebruik hem puur voor visueel, maar je weet nooit en dan ben je wel zo klaar om hem voor fotografie te gebruiken.
                  Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

Gebruik je hem visueel, dan de 90mm Megrez.
                    Ga je ooit fotograferen ermee, dan is een 80 triplet fluoriet wel leuk, maar dan wel met fieldflattener.

Ik zou echt de 90mm nemen..........................
                    Ik had een 80 en wordt nu nog wel eens wakker, badend in het zweet dat ik hem ooit verkocht heb.
                    Slijpen, dat doe je toch alleen maar met schaatsen en messen?
                    (vrouw van een ATM-er)

Commentaar

Werken...
                    X