Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

etx90

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• capella
    antwoordde :
    Als -ie tweedehands is niet denk ik. En een RA mag gewoon niet veel kosten want die zijn stokoud. Maar ik zou het niet afraden...als je van geen toeten of blazen wet is ideaal. Juist omdt hij geen Go-To heeft.

Zelf ben ik begonnen met een C90, (dat is eigenlijk hetzelfde), maar die zal w.s. iets meer gekost hebben omdat dat toen het nieuwste van het nieuwste was. Ik moet eerlijk bekennen dat ik 'm na een halfjaar heb ingeruild, maar dat kwam meer door mijn eigen onkunde. Toch denk ik er met liefde en weemoed aan terug. Zozeer zelfs, dat ik een paar jaar geleden voor mijn zoontje en Meade RA heb gekocht.

Go-To is niks voor beginners en natuurlijk heleml niet voor een kind van 7. Hij kan er lekker mee klooien en er valt zat mee te ontdekken.
    Wil je later mr, dan is -ie ook nog handig als tweede kijker voor erbij.

Laat een reactie achter ::

• Patrick
    antwoordde :
    mijn mening is dat je voor dat geld veel meer kijker kan kopen. Begrijp me niet verkeerd hoor, het is een hele goede kijer, alleen betaal je veel voor de naam Meade en voor de GOTO.

• Clear Skies
    antwoordde :
    Ik zie dat je topic titel "ETX-90RA" is. Als het een "RA" is, betreft het dan een nieuwe scope of een tweedehands? In het laatste geval zou ik goed letten op de kwaliteit van de montering (tandwielen, vorkarmen, speling, enz.) omdat die scoopjes al een hele tijd op de markt zijn. De RA heeft trouwens geen GOTO en heeft ook niet de optie 'm GOTO te 'maken', zoals de EC wel heeft.

V.w.b. de ETX-90+ kan ik je zeggen dat ze optisch prima zijn. De -90 is wel klein maar je kan er een behoorlijk aantal objecten mee zien, ook deep sky.
    Mijn eerste telescoop was een ETX-125EC en daar heb ik zoveel plezier aan beleefd dat ik nu opnieuw een AT heb aangeschaft, maar dan bedoeld als reistelescoop.

Groeten,

Victor

• Schipluiden
    antwoordde :
    Hey johnny,

ik zou de EXT afraden als beginnerstelescoop. De belangrijkste reden hiervoor is dat de opening vrij klein is (90mm) en het brandpuntsafstand vrij lang is. hierdoor krijg je een klein beeldveld, waardoor het orienteren van de hemel lastig wordt.
    Ik zou persoonlijk gaan voor meer opening en een lagere f-ratio (de verhouding tussen openning en brandpuntsafstand). een grotere spiegeltelescoop op een dobson of EQ montering kun je makkelijk voor hetzelfde geld krijgen, en daar heb je naar mijn idee meer aan.

maar de vraag is natuurlijk wel: wat wil je er voornamelijk mee gaan doen, en waarom is in de eerste plaats jou keuze gevallen op de EXT. wanneer het antwoord op de eerste vraag is: de planeten en de maan bekijken, en het antwoord op de tweede vraag is: klein, licht, makkelijk mee te nemen en met goto, dan is de EXT wel weer een goede keus.

groetjes en welkom op astroforum!
    maarten

• apitong
    antwoordde :
    Zoals altijd hangt het er van af wat je met de kijker van plan bent. Ik zelf heb in 1997 een Meade ETX 90 gekocht en deze is zeer de moeite waard voor maan en planeten, met name Venus, Jupiter en Saturnus.
    BTW: de ETX uit 1997 had nog geen GOTO. Maar voor de heldere objecten nog steeds OK. Twee jaar geleden heeft deze ETX via Marktplaats.nl een nieuwe eigenaar gevonden.

• johnnyrinsma
    Href= "https://www.astroforum.nl/member/4818-johnnyrinsma" class = "gebruikersprofiel Auteur" > johnnyrinsma begon een pollHref= "https://www.astroforum.nl/forum/instrumenten/telescopen/9350-etx90" class = "b-post__stream-post-titel starter "> etx90

etx90

0
    ja
    0%
    0
    nee
    0%
    0
    Wat vinden jullie van de Etx90? En wie heeft er nog meer de geweldige etx 90?
Werken...
X