Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

HELP! montering defect, IC opgeblazen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

HELP! montering defect, IC opgeblazen

Ik zit met mijn haden in mijn haar!!!

Ik sluit net mijn 12V voeding aan op de motor van mijn starfinder en ik blaas een IC op.
    Het gaat om de UDN2993B (een 2 x H-brug driver??) nu zoek ik iemand die mijn printje kan repareren voor mij. Ik ben echt een leek op het gebied van printjes repareren en onderdelen regelen.

Ik betaal natuurlijk gewoon voor de onderdelen, arbeid en verzendkosten.

Wie o wie kan mij helpen?

Het gaat om het IC tje boven de RJ11 aansluiting rechts.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Als niemand hem kan maken kan iemand mij miscchien aan een alternatieve IC helpen, of de benaming/type.
    Er zit dus een UDN2993B in dat is een 2x H-brug driver , is daar een ander IC voor met een ander typenummer?

Commentaar

Is balen Patrick.
      Kan je niet beter ergens een nieuw printje bestellen?
      Dat zijn toch dure IC's .
      Heb eens voor je gezocht naar dat IC maar vrees dat daar moeilijk aan te komen is.
      Maar wie weet kan iemand je op dit forum uit de brand helpen.

Edit: hier een link waar ze hem mogelijk kunnen hebben:
      http://www.electronicpool.de/list/index ... RAGUE.html

Commentaar

Vervanging. De fabrikant produceert dit IC kennelijk niet meer (discontinued).Voor degene die de klus gaat klaren: Check zorgvuldig de specs aan de hand van de datasheets voor je de vervanging monteert! De pinout kan compleet anders zijn, maar met een beetje creativiteit hoeft dat geen probleem te zijn. Bij http://www.display.nl kost bijvoorbeeld de L293DNE bijvoorbeeld 2 euro, daar is nog wel een gokje voor te wagen. Volgens de datasheets zitten de pootjes wel echt anders.

En nou maar hopen dat dit IC het enige is dat kadoek is..
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Kan jij die klus niet klaren Marc?

Commentaar

Ik loop niet echt te trappelen. Ik heb nog veel projecten liggen, en je woont niet in de buurt. Het onderdeel heb ik ook niet op de schap liggen, maar dat zal niet de grootste moeilijkheid zijn. Is er niet een handig iemand dichter bij? En: hoe zeker weet je dat (alleen dat) IC kapot is?

Commentaar

Dat IC is zeker kapot, die stinkt en er zit een zwarte roetvlek op die plek (zie boven de RJ11 op de foto). Ik ga er van uit dat de rest wel okay is. Maar zonder dat na te hebben (kunnen) kijken.

Ik postte eerder al: Ik betaal natuurlijk gewoon voor de onderdelen, arbeid en verzendkosten.
              Ik zou je zeer erkentelijk zijn. Noem je prijs maar.

Commentaar

Eeh. Dat van die projecten is echt geen grapje, het is me echt onmogelijk om de eerste twee weken tijd voor te maken. Arbeidskosten reken ik niet. Astronomie is m'n hobby, en het helpen van anderen hoort daar bij.

Het moet toch lukken om iemand dichter in de buurt te vinden die dat IC eraan vast kan solderen? Dat zal ook makkelijker zijn om het resultaat te testen. Mocht je in de komende twee weken echt niets bereiken, dan wil ik me er wel aan wagen. Ik heb dan vakantie.

Commentaar

Okay, dank je Marc.

Ik ga zo even lang een electro shop hier in Hellevoet!

Commentaar

Mocht de print niet te repareren zijn kan ik dan hetvolgende gebruiken om de gelijkstroommotor direct aan te drijven?

http://www.conrad.nl/goto/?product=196460

Dan kan de snelheid ingesteld wordn met een potmeter toch?! Of zie ik dat verkeerd.

Commentaar

Is het IC geen ULN2803 (8 voudige darlington transistor uitgang) die zijn niet duur en vrij standaard.

Kan je mij een meer gedetailleerde opname van het IC nummer, of iets meer exacter sturen?

gr.
                      Patrick
                      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

dit is um.

Ennuh, die electro shop in Hellevoetsluis is onvindbaar, heel raar... in iedergeval staat hij niet waar hij hoort te staan.

Commentaar

@ Patrick: Het printje dat je bij Conrad vond gaat denk ik niet voldoen. Ik vermoed dat de aandrijving van je montering een stappenmotor bevat, en dat is niet hetzelfde als een gelijkstroommotor of servo.

Commentaar

Nee hoor, 100% zeker een DC motor. Hij loopt namelijk op mijn accu gewoon vrolijk door direct op de motor. Alleen niet op de goeie snelheid natuurlijk.

Gaat het verhaal van dat conrad printje dan wel op?

Commentaar

Waarschijnlijk wel! Maar hoe je dan de snelheid laat regelen, is inderdaad nog een vraag.

Commentaar

Werken...
                              X