Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Volgfout Meade ETX-125

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Volgfout Meade ETX-125

Gisteravond ff aan het fotograferen geraakt, allemaal als test, ja.. beginneling :P
    Tijdens het fotograferen kwam ik er goed achter dat het object wat ik fotografeer, wegloopt, en niet zo'n beetje ook... Onderstaande foto is Betelgeuse, 5 seconden belicht al volgende met de ETX, maar nóg heb ik een streepje... De foto is genomen op 30/10 om 0.01 uur, de ster is dus goed klimmende..
    Volgens mij is er iets in de instellingen niet goed...

Min. AOS: 5
    Max elevation: 90
    Tracking rate: Sidereal
    Alt/Dec. percent: 20%
    Az/ RA percent: 03%

Alt/Dec. Ratio: +01.36889
    Az/RA Ratio: +0136889

longitude:005"40' East
    latitude : 52"42' North
    Lokatie: Nibbixwoud
    Time zone: +1.0

Wie o wie kan me helpen met dit volgprobleem?
    - Sidus Ludoviciana -

Staat je ETX op een wedge?

Commentaar

Nee, Alt/ Az. maar ik kan hem wel op een wedge zetten.
      Ik heb hem nog niet polair geprobeerd.. misschien een optie voor vanavond...
      - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Staat je scope, via Autostar ook op Alt/Az?
        Heb je "Daylight Saving - NO" geselecteerd voor het uitlijnen?
        Volgt de telescoop wel goed zonder fotografie?
        Hoe zijn je GOTO's?
        Is de montering en telescoop uitgetrild voor je met de belichting begint?
        Heb je ooit iets veranderd aan de Alt./Dec. gear ratio's?
        Gebruik je batterijen of netstroom?

...Al een "Calibrate Drives" geprobeerd?
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Hij staat via autostar (#497) op Alt/Az.
          Daylight savings heb ik op NO staan.
          Bij kleine vergroting volgt ie wel goed maar hoe langer je wacht, hoe meer ie een kant op schuift.
          Fotograferen doe ik met een afstandsbediening, dus raak de telescoop vrijwel niet aan, alleen kan het, het bandje van de Canon zijn die heen en weer kan zwiepen (hou ik ook in de gaten of deze stil hangt).
          Ik heb niks veranderd aan de gear ratio's, mogelijk heeft de vorige eigenaar er wel iets aan veranderd (kan de waardes ook niet ergens terig vinden) wél heb ik de percentages op beide assen aangepast om te checken wat ie doet... ik heb toendertijd aan iemand gevraagd hoe de percentages volgens een andere ETX moeten zijn, die heb ik toen ingesteld, hij calibreerde toen redelijk.
          Ik gebruik een energiestation van de Lidl.
          Calibratie ga ik strakjes doen (zo leer je steeds meer).
          GOTO's... waar vind ik die?

Alvast bedankt voor de hulp...
          - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

GOTO is het hele idee van de ETX; electronische besturing!
            Hoe verloopt de uitlijning ("alignment")?

De percentages die je instelt zijn per telescoop (want per tandwielstelsel) verschillend, maar heeft geen invloed op het volgen.
            Training in principe ook niet, tenzij je erg snel na het object in beeld te hebben gebracht al begint met volgen (zie hier mijn artikeltje over drive training).
            Wat ook invloed kan hebben is de balans. Als die niet goed is kan het langer duren voor de scope goed volgt... zit nogal wat plastic in alle ETX-en en dat buigt altijd, al is het maar een beetje. Dat extra gewicht zorgt ervoor dat er ook meer spanning op de (alweer plastic) tandwielen komt te staan en daardoor duurt het ook langer voor de speling is opgenomen en de telescoop goed volgt.

"Calibrate Drives" is een eenvoudige instelling. Wanneer je dat selecteert beweegt de telescoop even naar links en naar boven (geloof ik) waarbij voor een bepaalde tijdsduur de motoren worden bekrachtigd. Daardoor 'weet' de Autostar controller hoe ver de telescoop draait met de krachtbron die je gebruikt.

Trouwens, fotografie in Alt./Az. is mogelijk maar de beste resultaten worden toch met een "polar" opstelling bereikt!

Succes,

Victor

Commentaar

Gisteravond ben ik met de scoop onder m'n arm en de tips in m'n achterhoofd op pad gegaan... daar ff lekker de boel rustig opbouwen, telescoop in elkaar vouwen, camera erop draaien en eerst maar es uitlijnen.. Eerst op een lantaarnpaal.. knopje drukken, terug sturen naar beginpunt, en dat geldt ook voor de ander drie kanten op :P
              Ok, op naar poolster, scoop horizontaal en uitrichten op Mizar (zo mooi )... beetje bijsturen, geen probleem..
              Nou, ik dacht zoiets van.. ach, dan proberen we het als eerst wel op komeetje Holmes.. en verrek.. in één keer precies middenin beeld!
              Gaaf gaaf gaaf!! Ok, tijdje gelookt, foto's genomen en op naar de Pleyaden.. (als ie het ene kan...) In één keer goed!! Om ff kort te blijven.. ik heb een mooi avondje gehad zo in m'n eentje

Thuis zag ik de resultaten van de foto's.. daarin viel me op dat er evengoed iets kleins fout is gegaan, namelijk het volgende.. Op de foto kan je zien dat de telescoop langzaam "valt"
              Wat kan ik dáártegen doen? BVD.
              - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door fixxxer
                Thuis zag ik de resultaten van de foto's.. daarin viel me op dat er evengoed iets kleins fout is gegaan, namelijk het volgende.. Op de foto kan je zien dat de telescoop langzaam "valt"
                Wat kan ik dáártegen doen?
                Balanceren.
                Waar is de camera gemonteerd: "piggy-back" of aan de scope zelf?
                Houdt er wel rekening mee dan een ETX in eerste instantie is bedoeld voor waarnemen. Astrofotografie kan wel maar is, zoals je zelf hebt ervaren, vrij moeilijk. Niet alleen door de 'langzame' (f15) optiek maar vooral door de montering. Wees in ieder geval voorzichtig met het stevig aandraaien van de assen, voor je het weet draai je iets stuk. Is en blijf plastiek!

Commentaar

Het te strak aandraaien is inderdaad niet goed! Als je een zware camera achter op je telescoop hebt hangen kan je het beste de telescoop aan de voorzijde ook wat verzwaren. Hier zijn gewichtjes voor te koop, maar ze zijn natuurlijk ook zelf te maken (veel goedkoper). Magneetjes met wat doek eromheen zodat je de buis niet beschadigt werken goed, kan je zelf bepalen hoe veel gewicht en waar je de gewichtjes plaatst.

Commentaar

Ja, die magneetjes, dat lijkt me een goede optie.. Helaas is het vanavond bewolkt, voor de zoveelste keer.. dus zou helaas moeten wachten tot ik weer verder met de ETX kan spelen.. al doende (en vragende) leert men, niet waar..) De camera staat nu achter de ETX, ik wil proberen om deze bovenop de ETX te zetten, dus ff sparen... en oefenen..
                    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

OK, ik heb zelf dan geen ervaring met Alt-Az monteringen gecombineerd met fotografie, maar ik vrees dat als de eerder beschreven problemen opgelost worden er weer een volgend probleem zich aan dient: beeldveldrotatie. Is er mee te leven bij korte sluitertijden? Hoe lang kunnen de sluitertijden zijn voor het storend wordt?
                      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Bij klikfoto's (3 seconden of minder) gaat het goed, dan heb ik een mooi beeld maar uiteraard niet heel veel zichtbaar... vanaf 10 seconden gaat het beeld "vallen". Ik heb een magneet tegen de buis aan gehouden, uiteraard aluminium.. heb ik weer...
                        Nu zijn mijn pa en ik gaan denken over hoe je dit het beste kan oplossen... hij kwam met een strip dubbelzijdig plakband en ik kwam met iets anders.. namelijk een ijzeren strip, bevestigd aan het ophangpunt dat onder de OTA zit (voor EQ-monteringen) en mogelijk daaraan een magneet of een klem bevestigen... ik weet natuurlijk nog niet hoeveel tegengewicht ik nodig heb, mogelijk heb ik aan de strip al genoeg... ja, het is ff een kwestie van knutselen en wachten op een heldere avond om weer een stapje verder te komen...
                        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik zelf gebruik een strip lood die ik heb ingepakt in tape en die met velcro aan de buis kan worden vastgezet. Misschien ook iets om te proberen?
                          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hoe zwaar is jouw tegengewicht dan?
                            Ik heb de Canon EOS 350D met adapter achter de telescoop hangen, dit heeft een gewicht van 751 gram... ben op dit moment aan het testen met een flinke moer in m'n dauwkap, hij blijft lekker staan op hetzelfde beeld...
                            - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Ik heb eigenlijk geen idee. Ik heb gewoon proefondervindelijk enkele reepjes lood op elkaar gelegd totdat de scoop in evenwicht was. Overigens is het contragewicht alleen nodig als de scoop bijna horizontaal gaat. Vandaar dat ik een oplossing wilde waarbij het extra gewicht gemakkelijk opgelegd en verwijderd kon worden.
                              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                              X